7 pembangun platform kod rendah harus tahu

Sebilangan pemaju merasa tidak senang menggunakan platform kod rendah yang membawanya ke luar lingkungan Java, .NET, dan JavaScript, atau memisahkannya dari IDE, kerangka ujian automatik, dan platform devops mereka. Yang lain telah menggunakan platform kod rendah sebagai alat yang memungkinkan pengembangan aplikasi yang cepat, menyokong integrasi yang kompleks, dan memberikan pengalaman pengguna mudah alih.

Tetapi pembangun tidak boleh menolak platform kod rendah dan kemampuannya. Perniagaan memerlukan lebih banyak pengembangan aplikasi daripada yang dapat disampaikan atau disokong oleh kebanyakan pasukan IT. IT mungkin tidak menggunakan platform kod rendah untuk semuanya, tetapi ia dapat membantu mempercepat pembangunan dan memberikan faedah tambahan.

Saya telah merangkumi kod rendah, tanpa kod, pembangunan warganegara, dan alat pembangunan pesat yang lain selama hampir dua dekad. Platform hari ini membolehkan pasukan menyampaikan, menyokong, dan memperluas pelbagai aplikasi. Mereka digunakan dalam transformasi digital untuk memberikan pengalaman pelanggan, merampingkan alur kerja, mengotomatisasi integrasi data, dan mendukung visualisasi data.

Banyak syarikat telah menggunakan platform kod rendah untuk mengembangkan aplikasi sebagai respons terhadap COVID-19, untuk memodenkan aplikasi lama, atau untuk mengotomatisasi integrasi di beberapa platform.

Kelebihan platform kod rendah

Platform kod rendah jauh lebih terbuka dan dapat diperluas hari ini, dan kebanyakannya mempunyai API dan cara lain untuk memperluas dan menyatu dengan platform tersebut. Mereka menyediakan kemampuan yang berbeza di sekitar siklus hidup pengembangan perisian dari merancang aplikasi melalui penyebaran dan pemantauan, dan banyak juga berinteraksi dengan platform pengujian dan pemindahan automatik. Platform dengan kod rendah mempunyai pilihan hosting yang berbeza, termasuk awan terkawal milik, pilihan hosting awan awam, dan penyebaran pusat data. Beberapa platform kod rendah adalah penjana kod, sementara yang lain menghasilkan model. Sebilangannya lebih mirip SaaS dan tidak mendedahkan konfigurasi mereka.

Platform dengan kod rendah juga menyediakan paradigma pembangunan yang berbeza. Beberapa pemaju sasaran dan memungkinkan pengembangan, integrasi, dan automasi yang cepat. Yang lain mensasarkan profesional pembangunan perisian dan pembangun warganegara dengan alat untuk bekerjasama dan mengembangkan aplikasi dengan cepat.  

Saya memilih tujuh platform yang diprofilkan di sini kerana banyak yang memberikan penyelesaian kod rendah selama lebih dari satu dekad, mengembangkan pangkalan pelanggan mereka, menambah kemampuan, dan menawarkan pilihan integrasi, hosting, dan pilihan yang diperluas. Banyak yang dipaparkan dalam laporan Forrester, Gartner, dan penganalisis lain mengenai platform kod rendah untuk pemaju dan pembangunan warganegara. 

Saya mengecualikan platform perusahaan yang menawarkan keupayaan kod rendah, seperti Salesforce, SAP, ServiceNow, dan Cherwell, dan platform pengurusan proses perniagaan (BPM) lain, alat pengurusan projek, aplikasi aliran kerja, dan platform visualisasi data. Baru-baru ini, awan awam semakin serius mengenai kod rendah. Saya merancang untuk merangkumi pilihan kod rendah di AWS, Azure, dan Google Cloud dalam artikel akan datang.

Kes penggunaan platform dengan kod rendah

Keliru bahawa perniagaan memilih dan menggunakan platform kod rendah hanya untuk aliran kerja sederhana, integrasi, bentuk, visualisasi data, dan penggantian spreadsheet. Izinkan saya membongkar mitos ini.

Dari senarai di bawah, pembangun menggunakan kod rendah untuk mengembangkan aplikasi yang dihadapi pelanggan dengan cepat, aliran kerja intensif data jurutera, dan mengintegrasikan automatik. Sebilangan besar daripadanya adalah aplikasi canggih yang menghubungkan ke pelbagai sistem dan mempunyai gabungan kemampuan yang diaktifkan oleh platform kod rendah dan kemampuan lain yang dibuat oleh pembangun perisian melalui peluasan.

Berikut adalah contoh aplikasi yang dibangunkan di platform ini.

  • Appian membolehkan pemaju membuat penyelesaian dengan cepat untuk keperluan perniagaan perusahaan, seperti menentukan aplikasi yang mendukung perjalanan pelanggan, mengoptimumkan operasi perniagaan, dan menegakkan pematuhan terhadap kebijakan dan peraturan. Ryder menggunakan Appian untuk mengembangkan sistem tempahan pertama mudah alih dan mengurangkan masa untuk transaksi menjadi separuh. Bayer menyatukan pelbagai sistem back-end untuk ujian klinikal dan proses automatik untuk mengurangkan masa pelaporan dari jam hingga minit.
  • Boomi Flow memenuhi kes penggunaan automasi, aplikasi mudah alih, aliran kerja tertanam, dan kerjasama organisasi. Syarikat perkhidmatan trak AM Transport menggunakan Boomi untuk mengurangkan kos pertukaran data elektronik (EDI) sebanyak 50% dengan menelan dan menganalisis data dari Salesforce, sistem ERP, dan beberapa sistem pengurusan pengangkutan. Universiti seperti Cornell, University of Sussex, dan Flinders University menggunakan Boomi untuk berintegrasi di pelbagai platform, mengemas kini persekitaran pembelajaran maya, dan menyelaraskan onboarding.
  • Caspio membantu perniagaan membina aplikasi tersuai dengan mengoptimumkan pengalaman pelanggan dan aliran kerja dalaman. Tennessee Department of Health membina sistem pengurusan aset IT yang memantau 20,000 aset negara. JW Power, pengendali armada gas asli termampat terbesar di AS, menggunakan portal khusus, intranet, dan lebih dari selusin aplikasi IT / operasi.
  • Mendix unggul dalam kes penggunaan yang secara tradisional memerlukan berbagai kepakaran teknikal dan perniagaan, termasuk aplikasi yang dihadapi pelanggan, pengalaman mudah alih, dan pengganti bayangan IT. Rabobank memberikan pengalaman pelanggan digital yang lebih baik dan berhadapan dengan Mendix yang juga mengurangkan kos IT sebanyak 50%. Zurich Insurance Group dengan pesat mengembangkan FaceQuote yang menyediakan sebut harga prospek insurans hayat dengan meminta selfie.
  • OutSystems membantu perniagaan mengembangkan aplikasi dalam tiga kategori luas: pemodenan warisan, inovasi tempat kerja, dan transformasi pengalaman pelanggan. Dengan menggunakan OutSystems, bandar Oakland mengubah perkhidmatan digital untuk warganegara dengan satu portal masuk, dan Humana mengembangkan aplikasi pengalaman pelanggan untuk membantu orang mencari lokasi ujian COVID-19.
  • Pangkalan Pantas digunakan terutamanya untuk memberikan penglihatan masa nyata ke dalam proses operasi dinamik dalam organisasi. Sistem Kesihatan Geisinger menggunakan Pangkalan Pantas untuk mengembangkan aplikasi operasi COVID yang menugaskan kembali pekerja dan mengisi jurang di mana terdapat keperluan kritikal. Syarikat lain seperti Metso dalam industri minyak dan gas dan Enel Green Power North America juga mengembangkan aplikasi untuk menyokong perubahan operasi yang berkaitan dengan COVID.
  • VisionX sangat kuat dalam keadaan di mana set data yang kompleks ada dalam kombinasi dengan proses tersuai yang mana perisian di luar kotak tidak tersedia atau tidak cukup fleksibel. Beberapa contoh termasuk pengurusan armada untuk kenderaan kawasan ski, pengurusan projek ilmiah untuk penyelidikan kolaboratif, dan konfigurasi dan pengurusan aset untuk komputer kuantum.

Kod rendah, SDLC, dan devops

Platform dengan kod rendah mempunyai keupayaan dan pendekatan yang berbeza untuk menyokong kitaran hayat pembangunan. Sebilangan memberi tumpuan kepada pembangunan yang cepat dan dipermudahkan dan sebahagian besarnya menyokong kitaran hidup pembangunan penuh di platform mereka. Yang lain mengambil langkah ini lebih jauh dan menawarkan pengalaman yang berbeza dan keupayaan bersepadu yang membolehkan profesional pembangunan perisian dan pemaju warganegara bekerjasama dalam pembangunan aplikasi. Platform dengan kod rendah yang mensasarkan syarikat menawarkan lebih banyak integrasi dengan alat devops dan pilihan hosting.

Berikut adalah ringkasan bagaimana platform kod rendah yang berbeza memungkinkan pengembangan, integrasi, pelanjutan, pengujian, dan penerapan aplikasi. 

  • Appian mempunyai alat penyebaran asli dan juga dapat disatukan dengan alat devops seperti Jenkins. Pembangun dapat memperluas platform dengan Appian Integration SDK dengan plugin yang dikembangkan di Java dan JavaScript.
  • Boomi Flow menawarkan susunan seni bina terbuka berdasarkan REST API dan perpustakaan penyambung integrasi yang luas. Ia mempunyai debugger bawaan dan versi automatik, dan menyokong pelbagai penyewa untuk pembangunan, ujian, dan keperluan kitaran hidup yang lain. Pembangun juga boleh berintegrasi dengan Git, GitLab, Jenkins, dan sistem kod sumber lain.
  • Caspio memberikan sokongan pembangunan yang dibantu terutamanya dalam platform, termasuk pratonton masa nyata dan versi aplikasi. Penyesuaian dapat dilakukan dengan JavaScript, dengan SQL, menggunakan REST API Caspio, dan melalui platform integrasi seperti Zapier.
  • Mendix Cloud menyokong SDLC penuh yang merangkumi pengurusan backlog, kawalan versi, pengujian, dan penggunaan. Pasukan pengembangan dapat memanfaatkan kemampuan ini atau menggunakan integrasi dengan alat seperti Jira, Jenkins, dan Git tidak lama lagi. Aplikasi dapat digunakan ke Mendix Cloud, AWS, Azure, GCP, atau sistem di tempat, dan dapat digabungkan dengan teknologi kontena seperti Cloud Foundry, Kubernetes, dan Docker. Pembangun dapat memperluas kemampuan Mendix dengan tindakan Java, JavaScript front-end dan widget TypeScript, dan pilihan lain yang dapat diperluas.
  • OutSystems menyediakan alat khusus yang diperlukan oleh pelbagai anggota pasukan projek, dan langkah-langkah pengembangan diikat bersama dengan lapisan platform yang disebut sebagai TrueChange. OutSystems menyatakan bahawa ada beberapa alasan untuk pembangun harus kembali ke pengekodan tradisional ketika membuat aplikasi di platform mereka, dan pembangun dapat menggabungkan kod tersuai dengan lancar apabila diperlukan.
  • Pangkalan Pantas adalah timbunan bersepadu yang menghasilkan dan menghoskan aplikasi secara automatik. Pembangun boleh menguji fungsi dengan kotak pasir Pangkalan Pantas, memperluas fungsi dengan RESTful API, dan memanfaatkan Paip Pangkalan Pantas untuk keupayaan integrasi dan automasi seret dan lepas.
  • VisionX adalah platform kod rendah Java yang berintegrasi dengan Eclipse IDE dan menyokong penjanaan kod dua arah. Senibina ini membolehkan pemaju bekerja dengan platform automasi kawalan versi dan ujian arus perdana apa pun. Aplikasi boleh digunakan menggunakan Jenkins atau alat CI / CD lain dan dijalankan di pelayan aplikasi seperti Tomcat, WildFly, dan GlassFish.

Platform kod rendah menangani keperluan untuk kelajuan 

Apa yang universal dalam berbicara dengan penyedia platform kod rendah ini adalah keinginan mereka untuk membantu perniagaan dan pemaju untuk memenuhi keperluan untuk mengembangkan aplikasi aliran kerja dalaman, pengalaman, integrasi, dan automasi yang dihadapi pelanggan. Mereka tidak berusaha menghilangkan pengekodan, tetapi mengambil langkah untuk bekerjasama dengan pembangun dan meningkatkan kemampuan mereka untuk mengembangkan dan memperluas aplikasi bertaraf dunia.

Pembangun tidak boleh berhenti belajar, menguji, dan bereksperimen dengan alat dan paradigma baru. Sekiranya anda menjauhkan diri dari meninjau dan menguji platform kod rendah, inilah masanya untuk menggulung lengan baju dan mencuba bukti konsep.