Mengapa teknologi iBeacons Apple tidak ada

Apple mempunyai rangkaian teknologi yang menjanjikan akhir-akhir ini yang lambat untuk mengambil alih dunia nyata. CarPlay, yang diumumkan pada tahun 2012 sebagai iOS di dalam Kereta, hanya tahun ini muncul dengan serius dalam sistem infotainment kereta. Handoff, yang memulai debutnya pada tahun 2014, telah memperoleh adopsi pembangun pihak ketiga yang sangat sedikit dan telah sedikit penggunaan walaupun oleh Apple di luar menangani teks dan panggilan di seluruh peranti. Mungkin pengambilan baru dari Handoff Microsoft akan lebih baik.

Kemudian ada protokol iBeacons yang membolehkan aplikasi telefon pintar mendapatkan maklumat tempatan berdasarkan permintaan dengan membaca ID peranti yang disebut beacon. Setiap suar mempunyai ID unik, yang dipetakan oleh aplikasi ke pangkalan data yang memberitahu lokasi suar atau maklumat lain yang khusus untuknya.

iBeacons seharusnya merevolusikan peruncitan, dengan membiarkan pelanggan mendapatkan lebih banyak perincian produk dan memesan barang yang dipaparkan mengikut ukuran atau pilihan mereka, serta memungkinkan peruncit untuk melacak dan berinteraksi dengan pelanggan ketika mereka bergerak di sekitar kedai. Penggunaan Beacons melampaui runcit, tentu saja - beacon juga dapat memberikan info mengenai artefak muzium, pilihan transit, di mana sayur-sayuran di tong sampah ditanam, dan sebagainya ketika melibatkan dunia nyata.

Apple tidak mencipta suar, tetapi protokol iBeacons membuka teknologi umum yang dapat digunakan oleh pemaju aplikasi dan mereka yang menggunakan suar. Sebelum iBeacons, suar vendor tertentu hanya menggunakan perisian vendor itu. Dengan iBeacons, pengeluar dengan cepat menggunakan standard Apple, walaupun mereka juga menawarkan protokol "ditingkatkan" mereka sendiri.

Runcit adalah tempat tindakan - dan wang - sepatutnya untuk suar. Tetapi tidak.

Menyebarkan beberapa suar adalah mudah, mengerahkan banyak suar adalah sukar

Penjual Beacon telah berjuang untuk mendapatkan adopsi. Itu sebahagiannya kerana suar sukar digunakan. Menguruskan suar standard, sama ada untuk mengganti baterinya atau melakukan kemas kini keselamatan, adalah urusan manual yang memerlukan seseorang pergi ke setiap suar secara langsung dan menggunakan sambungan Bluetooth untuk setiap kemas kini.

Kaedah yang digunakan oleh pelbagai vendor suar untuk menguruskan pengurusan yang sangat manual - termasuk penggunaan unit Wi-Fi berkabel dan pelbagai teknologi rangkaian jaringan - mahal dan kompleks untuk dilaksanakan.

Anda boleh menghabiskan banyak wang untuk tenaga kerja manusia untuk menguruskan suar, atau anda boleh menghabiskan banyak wang untuk memasang peranti dan menjalankan perisian pengurusan yang kerumitannya serupa dengan sistem pengurusan rangkaian atau pembuatan.

Itu menjadikan suar sebagai cadangan yang sangat mahal untuk dipertimbangkan - dan akhirnya, untuk faedah apa? Simpan peta, kios, dan dalam beberapa kes geolokasi GPS dalam telefon pintar dapat memberikan maklumat lokasi yang bergantung pada perkhidmatan suar.

Selain itu, peruncit telah melihat teknologi yang jauh lebih sederhana yang dapat memberikan data lokasi yang serupa untuk mendapatkan maklumat yang relevan - kod QR - datang dan pergi dengan cepat. Masih ingat ketika mereka berada di mana-mana? Kemudian mereka hilang.

Beacon pada dasarnya adalah kod QR yang boleh diprogramkan dengan bateri yang mahal. Pelaburan terlalu tinggi untuk apa yang boleh menjadi mode bernilai rendah.

Halangan besar untuk diterima pakai oleh pelanggan

Lagipun, suar tidak melakukan apa-apa kecuali pelanggan mempunyai peranti yang serasi, dan teknologi iBeacons tidak melakukan apa-apa kecuali pelanggan mempunyai iPhone, menjalankan aplikasi peruncit, dan mengaktifkan iBeacons untuknya. Sukar untuk membuat orang menggunakan aplikasi seperti itu sukar.

Di sisi positifnya, ini cenderung menjadi pembeli paling setia yang akan melakukannya, dan mereka cenderung menghabiskan banyak perbelanjaan. Sebaliknya, mereka tahu kedai dan mungkin tidak memerlukan pertolongan suar.

Ironinya, komitmen Apple terhadap privasi pengguna bermaksud bahawa peruncit yang membuat pelaburan tidak akan mendapat banyak data dari orang yang mempunyai iPhone.

Apple menghadapi tentangan yang sama dengan Apple Pay, kerana peruncit menginginkan data pelanggan yang enggan diberikan oleh Apple. Tetapi kegagalan teknologi CirstC peruncit, ditambah dengan peluncuran kad cip di Amerika Syarikat, mengatasi itu - kad cip sangat perlahan sehingga peruncit sering memilih untuk terus menggunakan sapu tidak selamat atau akhirnya menggunakan Apple Pay walaupun tanpa akses ke data pengguna tersebut. Kerana cepat dan mudah, barisan pembayaran terus bergerak. Tetapi saya tidak melihat kekuatan luar yang setara yang dapat mengatasi rintangan iBeacons.

Faktor Eddystone tidak banyak faktor

Google mempunyai protokol beacon bersaing untuk Android yang disebut Eddystone yang tidak memerlukan pengguna untuk memiliki aplikasi yang sesuai untuk kedai di mana mereka berada. (Eddystone juga berfungsi dengan aplikasi iOS.)

Eddystone dapat berjalan di Android sebagai perkhidmatan sistem, dalam mod siaran, jadi suar yang sesuai dengan Eddystone dapat digunakan untuk melacak mana-mana pengguna Android. (Google perlu menyerang privasi anda untuk menjana wangnya, jangan lupa.) Pelanjutan baru ke Eddystone membolehkan beberapa privasi data, seperti untuk aplikasi yang melacak fob utama anda atau aset individu lain.

Di Amerika Syarikat, hanya separuh daripada populasi yang membawa telefon pintar menggunakan Android, dan pengguna iOS cenderung menjadi lebih kaya, jadi peruncit yang ingin menggunakan suar tidak boleh mengabaikan iBeacons yang memihak kepada Eddystone. Pembuat kereta telah melihat apa yang berlaku apabila anda menawarkan satu teknologi platform yang tersedia secara meluas tetapi bukan yang lain (Android Auto, tetapi tidak CarPlay, dalam hal ini): Pelanggan sangat kecewa dan tidak membeli.

Sebaliknya, semakin jelas bahawa peruncit mengabaikan konsep suar sama sekali. Mungkin itu akan berubah sekiranya Apple dan rakan-rakannya dapat mengetahui cara meredakan penggunaan dan pengurusan suar atau jika peruncit menemui manfaat baru yang berharga yang tidak dapat mereka perolehi.

Jangan menahan nafas.