Masalah privasi menjangkiti perkhidmatan pendaftaran domain Google yang baru

Perkhidmatan pendaftaran Google Domains yang diumumkan baru-baru ini akan menentang GoDaddy seperti dalam perniagaan pendaftaran nama domain. Bagi mereka yang telah mendaftarkan domain dengan Google pada masa lalu, perkhidmatan "baru" sama seperti perkhidmatan lama, yang telah bertahun-tahun beroperasi. Tetapi ada kemungkinan berpusing yang melibatkan Google untuk mengimbas apa sahaja dan segala-galanya untuk membuat iklan yang disasarkan.

Pengumuman ujian beta Google Domains rasmi nampaknya cukup mudah:

Kami mula mengundang sebilangan kecil orang untuk menendang ban di Google Domains, perkhidmatan pendaftaran domain yang sedang dalam proses pembinaannya. Perniagaan akan dapat mencari, mencari, membeli dan memindahkan domain terbaik untuk perniagaan mereka - sama ada .com, .biz, .org, atau mana-mana rangkaian domain baru yang dilancarkan ke Web.

Sebenarnya, anda telah dapat membeli nama domain dari Google selama bertahun-tahun. Kaedah untuk melakukannya disatukan dalam langkah-langkah penyediaan ketika mendaftar ke Google Apps for Business. Sebagai contoh, Deployment Quick Start mengundang pelanggan Google Apps for Business baru untuk "Beli domain dari Google melalui aliran pendaftaran menggunakan Google checkout" dan termasuk petunjuk langkah demi langkah untuk "membeli domain saya dari Google." Bahkan terdapat Latihan Google Lab yang merangkumi arahan terperinci untuk membeli domain dari Google. "Semasa anda membeli domain anda dari Google, anda TIDAK perlu mengambil langkah tambahan untuk mengesahkan pemilikan domain anda dan mengaktifkan e-mel - semuanya dilakukan untuk anda secara automatik!"

Ternyata orang yang menyangka mereka membeli domain baru dari Google, sebenarnya, diarahkan ke GoDaddy atau eNow - salah satu "rakan kongsi" nama domain Google yang mesti merasa tidak berpasangan pada ketika ini, ketika Google bergerak masuk untuk mematikan mereka.

Beta itu nampaknya menawarkan domain baru dengan harga $ 12 per tahun, yang merupakan harga yang sama yang dikenakan untuk domain Google dalam proses pendaftaran Google Apps for Business. Cukup adil.

Soalan besar yang tidak dijawab: Bagaimana dengan privasi data yang disimpan di domain? Sekiranya Google adalah pendaftar anda, dapatkah Google menjangkau dan memasukkan semua data yang terkait dengan domain tersebut, untuk mengejar iklan yang lebih baik?

Saya beralih kepada pernyataan keselamatan dan privasi Pentadbir Google Apps. Menyedari bahawa Nama Google berbeza dari Google Apps for Business, poin yang dibuat adalah yang paling dekat yang dapat saya temui dengan apa yang kami harapkan dari perkhidmatan pendaftaran domain baru:

Google hanya boleh berkongsi maklumat dengan pihak ketiga sesuai dengan Dasar Privasi dan Perjanjian Pelanggan kami. Google tidak berkongsi atau mendedahkan kandungan pengguna peribadi seperti e-mel atau maklumat peribadi dengan pihak ketiga kecuali seperti yang dikehendaki oleh undang-undang (lihat Laporan Ketelusan Google), atas permintaan pengguna atau pentadbir sistem, atau untuk melindungi sistem kami. Pengecualian ini termasuk permintaan oleh pengguna bahawa staf sokongan Google mengakses mesej e-mel mereka untuk mendiagnosis masalah; apabila Google dikehendaki oleh undang-undang untuk melakukannya; dan apabila kita terpaksa mendedahkan maklumat peribadi kerana kita yakin perlu untuk melindungi hak, harta benda atau keselamatan Google, pengguna dan orang ramai.

Itu tentu masuk akal, tetapi menjadi lebih rumit:

Sistem kami mengimbas dan mengindeks e-mel dan beberapa data pengguna lain untuk pelbagai tujuan; pengimbasan ini 100% automatik dan tidak dapat dimatikan. Pengimbasan membolehkan kita, misalnya, melakukan pengesanan spam dan malware, menyusun e-mel untuk ciri seperti Kotak Prioriti, dan mengembalikan hasil carian yang cepat dan kuat ketika pengguna mencari maklumat di akaun mereka. Pengimbasan dan pengindeksan yang dijalankan oleh sistem kami juga membolehkan kami memaparkan iklan yang relevan dengan konteks, termasuk di Gmail. Sekiranya domain anda mematikan iklan, kami tidak akan menggunakan data anda untuk menampilkan iklan tersebut kepada pengguna anda. Domain yang menggunakan Edisi Standard Google Apps percuma tidak dapat mematikan iklan.

Isikan muzik Pernikahan Merah dari "Game of Thrones."

Seboleh-bolehnya saya tahu, Google belum mengeluarkan pernyataan privasi untuk domain baru yang benar-benar didaftarkan oleh Google ini. Domain GoDaddy dan eNow mungkin mengikut peraturan mereka sendiri.

Menarik untuk melihat sama ada Google dapat melepaskan diri dari cara pengintipannya.

Kisah ini, "Kerahsiaan privasi berkaitan dengan perkhidmatan pendaftaran domain 'baru' Google," pada mulanya diterbitkan di .com. Dapatkan perkataan pertama mengenai apa yang dimaksudkan dengan berita teknologi penting dengan blog Tech Watch. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.