Adakah Linux Mint pengedaran yang selamat?

Linux Mint dan masalah keselamatan

Linux Mint telah dikecam oleh beberapa orang di media kerana masalah keselamatan sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Tetapi seberapa tepat persepsi tersebut? Adakah Linux Mint benar-benar menderita masalah keselamatan atau adakah semua ini tidak mengira apa-apa?

Seorang penulis di DistroWatch memasuki kontroversi dan meneliti beberapa mitos dan salah faham mengenai Linux Mint dan keselamatan.

Jesse Smith melaporkan untuk DistroWatch:

Beberapa kesalahpahaman yang lebih biasa yang saya temui baru-baru ini melibatkan pengedaran Linux Mint. Mint telah menjadi projek yang popular dalam beberapa tahun kebelakangan dan, dengan banyak orang menggunakan sebaran dan membicarakan projek tersebut, pasti ada salah komunikasi. Khususnya, kebanyakan khabar angin dan salah faham yang saya hadapi berputar di sekitar amalan dan sejarah keselamatan Mint. Saya ingin membersihkan beberapa khabar angin yang lebih biasa.

Mungkin salah tanggapan yang paling biasa saya alami ialah pengurus kemas kini Linux Mint menyekat akses ke kemas kini keselamatan. Ini tidak sepenuhnya tepat, tetapi mudah difahami dari mana datangnya idea itu. Pada masa lalu, pengurus kemas kini Mint akan memaparkan senarai lengkap kemas kini keselamatan yang tersedia dengan setiap kemas kini diberi penilaian keselamatan. Peringkat satu atau dua menunjukkan perisian selamat dipasang. Peringkat tiga adalah lalai dan dianggap paling selamat, jika tidak diuji. Peringkat empat atau lima menunjukkan bahawa kemas kini mungkin menyebabkan masalah kestabilan. Memasang kemas kini yang dinilai rendah mungkin menghalang sistem boot atau menyebabkan desktop berhenti berfungsi dengan baik.

Khabar angin umum lain adalah bahawa Mint menunda kemas kini keselamatan, menyebabkan perbaikan tiba di Mint lebih lewat daripada pengedaran lain seperti Debian atau Ubuntu. Khabar angin ini sama sekali tidak benar dan setakat ini saya tidak dapat mencari punca tuntutan tersebut. Mint mempunyai dua pengedaran hulu, Ubuntu untuk edisi utama Linux Mint dan Debian untuk Linux Mint Debian Edition. Kedua-dua rasa Mint menarik kemas kini keselamatan secara langsung dari pengedaran hulu masing-masing. Kemas kini tidak disaring. Ini bererti bahawa sebaik sahaja kemas kini keselamatan muncul di repositori Debian, kemas kini tersedia untuk pengguna Linux Mint Debian Edition. Begitu juga, ketika Ubuntu menerbitkan penyelesaian keselamatan, ia dapat dimuat turun dengan serta-merta oleh pengguna Linux Mint. Tidak ada penundaan atau penangguhan yang diletakkan pada pakej sebelum tersedia untuk pengguna Mint.

Sejauh ini, rekod keselamatan Linux Mint hampir sama dengan pengedaran Linux yang popular lain. Terdapat beberapa masalah kecil, tetapi tidak ada yang luar biasa. Sebahagian besarnya, reputasi Mint mengenai keselamatan perisian nampaknya tumbuh dari salah faham mengenai bagaimana pengurus kemas kini pengedaran berfungsi.

Lebih banyak lagi di DistroWatch

Artikel di DistroWatch menarik perhatian redditor di subreddit Linux dan mereka berkongsi pendapat mereka mengenai Linux Mint dan keselamatan:

Halfpac : “Pertama dia mengakui Mint sedang menahan kemas kini keselamatan, dan membicarakannya dengan menyebutkan bahawa anda boleh memasangnya dengan risiko anda sendiri. Kemudian dalam perenggan seterusnya, dia menafikan kemas kini Mint ditangguhkan kerana ia ditarik terus dari repositori Ubuntu atau Debian, yang benar, tetapi kerana masalah kestabilan, mereka tidak disyorkan kemas kini di Mint sehingga mereka diuji ...

Itulah yang kami sebut sebagai penahan dan penangguhan yang ditangguhkan!

"Oh tidak, anda boleh memasang apa sahaja yang anda mahukan dengan risiko anda sendiri, tetapi perkara yang kami cadangkan - ditangguhkan" . "

726829201992228386 : "Langkau bahagian PR omong kosong dan baca artikel penting mengenai pengesahan gambar ISO."

Drakofrost : "Lucu bagaimana artikel itu sepenuhnya mengabaikan kenyataan bahawa dengan tetapan lalai, kemas kini kernel tidak dipasang, yang menjadikan sistem ini benar-benar rentan.

Dan ISO telah dikompromikan, bahkan pasukan Linux Mint sendiri mengakuinya. QuidsUp membuat video yang merangkumi subjek.

//www.youtube.com/watch?v=Fj-fBae6i-I

Ini terdengar seperti artikel berbayar, atau ditulis oleh seseorang yang berkaitan dengan pasukan Linux Mint. "

VelvetElvis : “Sebagai turunan Ubuntu, tidak ada apa-apa di Universe yang mendapat sokongan keselamatan. Itulah masalah besar, IMHO. "

Adevland : "Linux adalah mengenai pilihan pengguna.

Sekiranya anda memilih untuk tidak memasang kemas kini, itulah masalah anda.

Ini terjadi pada windows up hingga windows 10 ketika mereka mulai memaksa pembaruan. Rupa-rupanya orang juga membencinya.

Oleh itu, orang di sini membencinya apabila pengguna dapat memilih kemas kini apa yang hendak dipasang, dan mereka membencinya apabila kemas kini adalah wajib.

Orang-orang ini adalah pembenci dan tidak dapat berpuas hati tanpa mengira bagaimana kemas kini disampaikan.

Dog_cow : "Adakah lelaki ini mengatakan bahawa jika pengguna mengelakkan pemasangan kemas kini keselamatan kerana ditandai sebagai berisiko tinggi - mereka kemudian akan mendapat versi berisiko rendah dari kemas kini setara itu dalam jangka waktu yang singkat (mis. Dalam beberapa hari )?

Ya, paling teruk adakah pengguna Mint hanya beberapa hari lagi? "

Lagi di Reddit

Penulisan bebas gangguan pada baris arahan dengan WordGrinder

Terdapat beberapa aplikasi pemprosesan kata yang tersedia untuk Linux, tetapi kebanyakannya berasaskan GUI dan penuh dengan gangguan yang berpotensi. WordGrinder adalah aplikasi baris perintah yang menyediakan persekitaran penulisan tanpa gangguan.

Christine Hall melaporkan mengenai WordGrinder untuk FOSS Force:

Seperti yang diiklankan, mudah sekali. Cukup mudah sehingga saya menulis artikel ini sekarang.

Salah satu sebab saya ingin mencari alat baris perintah untuk menulis adalah dengan menghilangkan gangguan. Ini mungkin tidak menjadi masalah bagi generasi muda penulis yang mengasah kemahiran menulis mereka menggunakan WordPerfect, Writer, atau gawd mengharamkan, MS Word, tetapi bagi kita yang menghabiskan separuh pertama karier kita duduk di mesin taip, GUI moden pastinya ada gangguan. Dengan mesin taip, hanya ada anda dan kertas.

Bagi saya, WordGrinder menyelesaikan kedua-dua masalah ini. Dengan tetingkap terminal dimaksimumkan, tidak ada loceng dan peluit yang mengganggu di skrin. Itu hanya saya dan kata-kata yang saya tulis. Dan walaupun navigasi melalui teks untuk penyuntingan kursor cukup mudah, tanpa menggunakan tetikus menjadikannya cukup sukar untuk menghilangkan godaan untuk "berhenti sebentar dan perbaiki perenggan itu."

Sebenarnya, sudut ini "bebas gangguan" inilah yang bertanggungjawab untuk WordGrinder dikembangkan. Program ini adalah karya David Given, yang mahukan cara bebas gangguan untuk menulis novel. Apa yang dia buat adalah sesuatu yang tidak serupa dengan editor kod seperti Vim atau Emacs, tetapi jauh lebih mudah dan senang digunakan. Ia juga bukan pemproses kata yang diketengahkan sepenuhnya oleh imajinasi. Tetapi ia dilengkapi dengan sekumpulan ciri yang sangat mengagumkan, dan pengalaman saya setakat ini adalah sangat sesuai untuk mendapatkan kata-kata di atas kertas untuk draf pertama itu - yang bagi saya adalah bahagian paling sukar untuk menulis.

Lebih banyak lagi di FOSS Force

Linux Desktop terus bertambah baik dan lebih baik

Desktop Linux sudah jauh dari awalnya, dan kini menawarkan banyak pengalaman pengkomputeran kepada pengguna. Seorang penulis di Network World berkongsi pemikirannya tentang bagaimana Linux telah bertambah baik di desktop.

Bryan Lunduke melaporkan untuk Network World:

Desktop Linux, sekarang, lebih baik daripada sebelumnya.

Dengan tembakan panjang. Satu prestasi yang sungguh luar biasa.

Anda tahu bagaimana beberapa syarikat sistem operasi (tidak menyebut nama atau menunjuk jari di sini) cenderung melepaskan versi baru sistem mereka dengan janji ciri-ciri baru yang luar biasa, tetapi pada kenyataannya, setiap pelepasan hampir kelihatan lebih buruk daripada yang sebelumnya? Kemerosotan prestasi besar-besaran. Lompatan besar dalam penggunaan memori. Penurunan kestabilan. Peningkatan adware atau spyware yang menjengkelkan yang terdapat di dalam sistem.

Semasa saya menyenaraikan masalah-masalah tersebut, setiap daripada kita segera memikirkan OS dan ciri tertentu. Dan ketika pemikiran itu terlintas di fikiran kita, kita sama-sama geli (kerana kita tidak menggunakan sistem itu) atau kesal (kerana kita melakukannya). Walau apa pun, kita semua mempunyai contoh masalah yang ditambahkan dengan siaran baru sistem operasi berpemilik besar.

Lebih banyak lagi di Network World

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .