Ulasan: 7 pembangun aplikasi mudah alih yang sangat baik

Sebelumnya 1 2 3 Halaman 2 Seterusnya Halaman 2 dari 3

Penolong

Appcelerator Titanium telah menjadi pemain di ruang pengembangan mudah alih selama beberapa tahun, dengan lingkungan pengembangan berdasarkan JavaScript yang menyusun kod asli untuk iOS, Android, dan sasaran lain. Dengan pelancaran Appcelerator Studio 3.3 dan Appcelerator Platform 2.0 pada bulan Julai 2014, syarikat itu menambahkan MBaaS dengan kira-kira 25 API, sokongan Node.js, dan analisis dalam talian. Juga, Appcelerator telah menerbitkan antaramuka ke MBaaSnya yang dapat ditambahkan oleh pemaju ke aplikasi yang dibuat dengan SDK asli, walaupun belum menyokong SDK asli di Studio IDE sendiri.

Seperti AnyPresence, saya pada awalnya menilai Appcelerator sebagai MBaaS. Sudah tentu, ia juga merupakan pembangun aplikasi yang sangat baik dengan IDE yang sangat baik.

Appcelerator mempunyai beberapa kerangka kerja di sisi pelanggan dan pelbagai jenis API untuk awan. Pada peringkat dasar pada klien, Appcelerator menawarkan Titanium SDK, yang menyediakan antara muka antara JavaScript dan perkhidmatan asli. Pada tahap yang lebih tinggi, Appcelerator menawarkan Kerangka Alloy, yang berdasarkan arsitektur model-view-controller dan mengandungi sokongan terbina dalam untuk Backbone.js dan Underscore.js. Apabila anda membuat aplikasi pelanggan baru dari Studio, anda biasanya akan menghasilkan aplikasi yang menggunakan Alloy.

Di sisi awan, anda dapat menjangkau Appcelerator Cloud Services menggunakan REST API, melalui pengikatan ke Titanium SDK, melalui Node.ACS, dan melalui SDK asli. REST API akan sentiasa berfungsi, walaupun ini adalah pilihan yang paling tidak selesa. Anda pasti ingin menggunakan panggilan REST untuk mencapai perkhidmatan baru yang belum mempunyai ikatan dengan Titanium SDK.

Appcelerator boleh memanggil perkhidmatan REST dan bahkan SOAP menggunakan HTTPClient dan rutin penghuraiannya. Sekiranya anda telah menyediakan pembungkus REST untuk pertanyaan pangkalan data, anda boleh memasukkan data JSON ke dalam aplikasi anda dengan mudah. Pembungkus itu mungkin dilaksanakan di Node.js atau di pelayan lain, seperti dalam hal peluasan perkhidmatan Web ke pelayan pangkalan data.

MBaaS yang lebih serius semestinya sudah diuji, modul bersepadu disusun untuk memetakan pangkalan data utama dengan mudah ke bentuk yang boleh digunakan oleh aplikasinya, pastinya untuk Oracle, SQL Server, MySQL, dan PostgreSQL. Saya melihat meninggalkan ini sebagai latihan untuk pembangun sebagai cop-out, walaupun menulis pembungkus pangkalan data RESTful bukanlah sains roket, terutama di Node.js.

Appcelerator mengatakan ia mempunyai beberapa penyambung perusahaan yang dijualnya di lapisan MBaaS, seperti untuk SAP dan Salesforce.com. Dan salah satu kelebihan Node adalah penyediaan modul yang dikembangkan oleh komuniti untuk banyak sumber lain seperti MySQL, SQL Server (yang berfungsi pada pelayan Windows dengan Node.js), PostgreSQL, dan banyak pangkalan data NoSQL.

Begitu juga, Appcelerator dapat menggunakan pangkalan data SQLite tempatan pada peranti, bekerja dengan penyimpanan pasangan, cache dalam memori, dan mengesan kapan peranti dalam talian. Namun, ia tidak memiliki kerangka yang lengkap untuk menangani aplikasi yang bersambung sekejap, terutama bukan penyelesaian konflik. Menurut syarikat itu, kebanyakan pelanggannya menggunakan model Alloy untuk menangani beberapa perkara ini.

Appery.io

Appery.io adalah platform pengembangan mudah alih berasaskan web dan hibrid berasaskan cloud yang cukup mampu dengan reka bentuk visual dan alat pengaturcaraan dalam talian dan perkhidmatan back-end bersepadu. Anda boleh menganggapnya sebagai persilangan antara pembangun aplikasi dan MBaaS.

Pembangun aplikasi Appery.io menghasilkan kod HTML5, jQuery Mobile, AngularJS, Bootstrap, dan Apache Cordova, dan pelayan build Appery.io menghasilkan aplikasi iOS, Android, Windows Phone, dan HTML5. Appery.io MBaaS menyediakan hosting, pangkalan data MongoDB, pemberitahuan push, kod pelayan JavaScript, dan proksi yang selamat. Ia membenarkan hosting HTML ke awannya sendiri, ke Heroku, dan (secara manual) kepada penyedia hosting pihak ketiga.

Pembangun aplikasi Appery.io mempunyai tab untuk tetapan aplikasi, model dan penyimpanan anda, halaman anda semasa anda membuatnya, dialog, templat, tema, CSS, apa sahaja perkhidmatan yang anda tentukan, JavaScript anda, dan komponen khusus yang anda tentukan. Pembangun menggunakan metafora reka bentuk WYSIWYG dengan palet lebih daripada 25 kawalan, termasuk yang untuk perkhidmatan luaran seperti Peta Google dan Vimeo, dan memaparkan helaian harta untuk setiap item. Anda dapat beralih dari tampilan reka bentuk ke tampilan kode sumber untuk melihat HTML, CSS, JavaScript, dan kod khusus peranti yang dihasilkan: Java untuk Android, Objective-C untuk iOS, dan XAML yang disokong oleh C # untuk Windows Phone.

Appery.io pada dasarnya boleh bercakap dengan mana-mana API REST, sama ada syarikat itu telah membina antara muka atau tidak. Mengikat antara muka REST yang sudah siap ke perkhidmatan adalah beberapa minit; membina antara muka REST dari awal memerlukan sedikit lebih lama dan memerlukan mengetahui lebih banyak lagi, tetapi itu bukan pekerjaan yang besar.

Anda boleh menguji aplikasi HTML5 semasa anda pergi, di penyemak imbas desktop anda dan di penyemak imbas telefon dan tablet anda; semua yang tidak bergantung pada Cordova akan berfungsi. Untuk menguji kod Cordova anda (misalnya, untuk menggunakan keupayaan peranti asli atau mendapatkan mesej tolak), anda membina aplikasi anda, memuat turunnya ke peranti anda, dan jalankan di sana. Untuk kemudahan, Appery.io akan memaparkan kod QR untuk aplikasi HTML5 dan binari anda sehingga anda dapat memuat turunnya terus ke peranti anda. Untuk lebih banyak kemudahan, anda boleh memasang shell Appery.io Native Test App pada peranti anda dan menunjukkannya pada kod anda.

Secara amnya, saya mendapati pembangun aplikasi Appery.io senang dipelajari dan digunakan. Appery.io telah melakukan tugas yang baik dalam merancang IDEnya agar pembangun mudah alih biasanya tidak akan terkejut dengan apa yang mereka dapat.

Senang Appery.io mempunyai perkhidmatan pembangun dan membina berasaskan awan sendiri. Ditambah dengan IDE berasaskan penyemak imbas, ini bermaksud bahawa pembangun mudah alih tidak perlu memiliki banyak komputer atau beberapa VM untuk membuat aplikasi asli, dan mereka tidak perlu mengekalkan banyak SDK dan IDE asli.

Setiap pemandangan

EveryScape mencapai hatrik menghasilkan aplikasi iOS, Android, dan Web dari pereka drag-and-drop dalam talian. Selain itu, EveryScape menyediakan perkhidmatan back-end mudah alih untuk aplikasi yang anda buat dengan platformnya, pratonton Web untuk semua aplikasi, dan perkhidmatan membina dalam talian.

Senibina yang memungkinkan EveryScape untuk membina aplikasi iOS, Android, dan HTML5 dari drag-and-drop editor (Cloud Studio) bergantung pada blok dan modul, serta tata letak dan tindakan. Di bawah kendali, EveryScape telah menerapkan sekumpulan kelas di Objective-C untuk iOS, di Java untuk Android, dan di CoffeeScript untuk aplikasi Web yang sesuai dengan iklan, butang, wadah, kontrol, penyambung data, input data, HTML, gambar, peta, media, navigasi, tempat letak, pertanyaan terpencil RESTful, rangkaian sosial, dan teks. Pembangun yang maju dapat membina blok dan modul baru untuk EveryScape untuk memperluas kemampuannya, menggunakan SDKnya.

Perkhidmatan back-end EveryScape merangkumi Koleksi Awan (dijelaskan di bawah), penyambung data, analitik, iklan mudah alih, akses media sosial, pemberitahuan push, perkhidmatan lokasi, dan penagihan. EveryScape pada masa ini tidak menawarkan perkhidmatan back-end di luar langganan platform.

EveryScape Cloud Studio mempunyai paradigma pengembangan Microsoft Visual Basic / Borland Delphi. Seret blok ke halaman aplikasi, letakkan secara visual, dan konfigurasikan sifatnya. Lihat pratonton Web, main dengannya, dan ulangi. Gunakan pengumpulan data awan atau sumber data lain untuk mengisi aplikasi dengan data.

Apabila anda sudah bersedia untuk mencuba aplikasi pada peranti atau simulator, buat aplikasi dalam talian dan periksa sasaran yang anda mahukan dari pelbagai versi Android, iOS 7 dan 8, dan HTML5. Sebaik sahaja sasaran dibuat di awan EveryScape (yang boleh memakan masa beberapa minit, terutama kali pertama anda membuat aplikasi untuk sasaran tertentu) anda boleh memuat turun aplikasi tersebut untuk diuji di perangkat atau simulator. Kod QR pada skrin sejarah pembuatan menjadikan muat turun ke peranti tidak menyakitkan.

Ciri Cloud Collection dari EveryScape mirip dengan pelaksanaan MongoDB di kebanyakan platform MBaaS dan sedikit seperti CMS di WordPress. Penyambung data EveryScape pada dasarnya terhad kepada sumber data RESTful XML, RSS, dan JSON. EveryScape pada masa ini tidak menawarkan alat sendiri untuk membuat pembungkus RESTful di sekitar sistem rakaman. Menurut syarikat itu, mereka akan datang pada Q2 2015.