Linksys WRT1200AC: Penghala mesra sumber terbuka yang pantas dan lengkap

Kadang-kadang, kurang sebenarnya lebih banyak. Ketika datang ke Linksys WRT1200AC, adik kepada penghala WRT1900AC yang diperkenalkan tahun lalu, mungkin lebih baik untuk mengatakan bahawa kurang hanya cukup.

1200AC adalah versi 1900AC yang langsing, dengan dua antena yang lebih sedikit dan sekitar $ 100 jatuh dari harga senarai. Walaupun terdapat pengurangan ini, ia tidak kurang hebatnya atau hebat. Semua aspek baik pada tahun 1900AC - perkakasan yang boleh diperluas, firmware yang dilengkapi dengan ciri, proses penyediaan yang mudah - masih ada di sini.

Penggodam perkakasan mungkin paling gembira dengan 1200AC. Penghala tidak hanya serasi dengan firmware sumber terbuka, keserasian juga tersedia di luar kotak - tanpa menunggu banyak bulan untuk pemacu cip sumber terbuka yang betul yang memberi mata hitam kepada Linksys ketika 1900AC memulakan debutnya.

Walaupun 1200AC hanya mempunyai dua antena berbanding empat 1900AC, kekuatan isyarat tanpa wayar pada 1200AC adalah sama baiknya dengan kakaknya. Antena tersebut, sekali lagi seperti pada tahun 1900AC, boleh ditanggalkan dan dapat ditingkatkan jika diperlukan - misalnya, dengan antena arah.

Saya kurang gemar akan perubahan lain: Bata kuasa yang dijalin pada tahun 1900AC telah digantikan oleh plag ketuat dinding pada 1200AC. Berhati-hati, ketuat sedikit terlalu besar untuk digunakan di soket dinding tanpa menyekat kedua-dua saluran keluar; Saya akhirnya memasukkannya ke wayar.

1200AC menggunakan firmware berjenama Wi-Fi Pintar yang sama dengan 1900AC, jadi menyiapkan dan mengkonfigurasi penghala untuk digunakan sama seperti tidak menyakitkan. Pasang, sambungkan, hidupkan, dan arahkan ke linkyssmartwifi.com. Beberapa pilihan yang perlu dikonfigurasi di luar kotak seperti nama rangkaian tanpa wayar semuanya disediakan melalui antara muka wizard.

Tidak perlu bermain-main lagi untuk mengganti penghala saya yang ada dengan 1200AC; dengan memberikan nama dan kata laluan rangkaian wayarles yang sama yang digunakan sebelumnya, semua peranti saya disambungkan tanpa masalah. Untuk Penyediaan Dilindungi Tanpa Wayar (WPS), ada butang kecil di bahagian belakang unit - cukup kecil sehingga saya ketinggalan pada kali pertama saya melihat, jadi pastikan anda menjumpainya lebih awal jika anda menggunakan WPS.

Ujian dengan alat ujian prestasi rangkaian iPerf, antara dua sistem dengan adaptor Ethernet 1GB berwayar, menunjukkan bahawa 1200AC memberikan throughput tidak kurang dari 1900AC (setidaknya dalam mod berwayar). Lebih mengejutkan ialah wayarles 1200AC sama baiknya dengan kakaknya, walaupun mempunyai lebih sedikit antena. Kekuatan isyarat pada kedua-dua rangkaian 2.4GHz dan 5GHz lebih kurang sama dengan yang dikeluarkan oleh 1900AC.

Perkakasan selebihnya di 1200AC sama dengan pendahulunya: empat port Ethernet gigabit, port USB 2/3, dan port SATA. Sambungkan peranti penyimpanan ke port USB atau SATA, dan anda boleh berkongsi kandungannya melalui akses folder yang dikendalikan kata laluan, perkhidmatan FTP, atau pelayan media yang serasi dengan DLNA. Antara muka Web untuk perkongsian fail (melalui pelayan Twonky) tidak digilap dengan sangat baik, tetapi ia berjaya dilakukan.

Salah satu titik penjualan asal tahun 1900AC, dan sekarang 1200AC, adalah ia dapat menerima firmware terbuka seperti OpenWRT. Sayangnya, 1900AC tidak dapat melakukannya ketika pertama kali dilepaskan, kerana kekurangan pemacu sumber terbuka yang tepat untuk cip Marvell 88W8864 di router. Pemandu yang diperlukan akhirnya keluar pada Disember lalu. Ia disemak semula pada awal April 2015 untuk menyelesaikan beberapa masalah, dan sekarang 1200AC dan 1900AC mempunyai gambar OpenWRT yang tersedia. Mengedit penghala dengan OpenWRT cukup mudah, walaupun anda ingin memuat turun dan menyimpan salinan firmware Linksys yang asal sekiranya anda mendapati pelbagai pilihan OpenWRT terlalu memusingkan.

Ketika tahun 1900AC memulai debutnya, Linksys menyebut (antara ciri lain) aplikasi yang tersedia untuk menguruskan penghala - iaitu, cara untuk ibu bapa menguatkuasakan sekatan laman web. Aplikasi yang sama tersedia untuk 1200AC. Saya menyukai aplikasi yang mengkonfigurasi penghala dari jauh dari telefon pintar, tetapi tidak ada aplikasi baru yang ditambahkan sejak pembebasan 1900AC, jadi ini nampaknya tidak akan menjadi titik penjualan utama. 1200AC dengan sendirinya lebih menarik.

Kad Markah Ciri-ciri (25%) Pengurusan (25%) Prestasi (25%) Persediaan (15%) Nilai (10%) Skor Keseluruhan (100%)
Linksys WRT1200AC 9 9 9 10 10 9.2