Optimisme Tim O'Reilly yang tidak tergoyahkan

Untuk lebih baik atau lebih buruk, Tim O'Reilly telah terkenal sebagai sesuatu yang sukar bagi industri teknologi dalam kerjayanya selama empat puluh tahun sebagai penerbit teknikal, pengarang dan kapitalis teroka, yang dikreditkan dengan istilah seperti Open Source dan Web 2.0.

Hari ini, O'Reilly mendapati dirinya berada dalam kedudukan menarik sebagai seorang yang optimis tekno - misalnya, tentang bagaimana kecerdasan buatan dapat meningkatkan pekerja manusia dan membantu menyelesaikan masalah eksistensial seperti perubahan iklim - sambil juga menjadi pengkritik sengit pusat kuasa baru teknologi telah mencipta, terutamanya di Silicon Valley.

Mencari kelas masalah baru

"Saya benar-benar berpendapat bahawa ada peluang besar bagi kita untuk meningkatkan manusia melakukan sesuatu, kita memerlukan mesin," kata O'Reilly minggu lalu, dari kediamannya di Oakland, California.

Dengan dunia yang menghadapi populasi yang semakin tua, dan keperluan mendesak untuk mencegah bencana iklim, "kita akan bernasib baik jika AI dan robot tiba tepat pada waktunya," katanya.

"Terdapat banyak cabaran besar yang dihadapi masyarakat kita. Ketidakadilan dan ketidaksamaan adalah sebahagian besar daripadanya. Tetapi bagi saya, salah satu yang sangat besar adalah perubahan iklim," katanya. "Kita harus menyelesaikan masalah ini atau kita semua bersulang. Kita akan memerlukan sedikit kepintaran untuk melakukannya. Saya rasa ia akan menjadi fokus inovasi."

Perubahan fokus itu juga dapat menyebabkan sejumlah besar pekerjaan baru, dia berpendapat - asalkan planet beralih dari bahan bakar fosil, dan apa yang dia gambarkan sebagai "skema Ponzi" penilaian permulaan.

O'Reilly berhenti mendorong radikalisme "sosialisme baru", tetapi dia menegaskan bahawa "kita harus merancang sistem ini agar manusia berkembang."

Akhir zaman kegemilangan pengaturcara

Tetapi seperti apa itu? Bagaimana kita menambah tenaga kerja untuk fokus pada kelas masalah baru ini, sambil memastikan barang rampasan disebarkan secara merata, dan tidak tertumpu di tangan syarikat teknologi besar? Atau usahawan seperti Elon Musk, yang sangat dikagumi oleh O'Reilly.

Singkatnya memberitahu orang-orang untuk "belajar membuat kod", O'Reilly melihat satu set literasi baru diperlukan jika tenaga kerja masa depan adalah memanfaatkan "augmentasi" yang akan datang yang dapat diaktifkan oleh sistem pintar.

"Saya rasa zaman kegemilangan beberapa dekad terakhir di mana anda boleh menjadi pengaturcara dan anda akan mendapat pekerjaan ... sudah berakhir," kata O'Reilly. "Pengaturcaraan sekarang lebih seperti membaca dan menulis. Anda hanya perlu melakukannya untuk dapat memanfaatkan sepenuhnya alat dan persekitaran yang disajikan, apa pun itu."

"Setiap saintis yang bekerja hari ini adalah pengaturcara," tambahnya. "Pengaturcaraan dapat membuat wartawan lebih berjaya, pengaturcaraan dapat membuat pemasar lebih berjaya, pengaturcaraan dapat membuat jurujual lebih berjaya, pengaturcaraan dapat membuat orang SDM lebih berjaya. Memiliki literasi teknikal berada pada tahap yang sama dengan pandai membaca, menulis, dan bercakap. " 

Tiada peluru perak

O'Reilly tidak buta terhadap pertukaran yang telah dibuat oleh masyarakat untuk kemudahan yang dibawa oleh teknologi tertentu. Bagaimana dia mempertahankan sikap yang cerah ketika datang ke potensi teknologi dalam menghadapi ketidaksetaraan yang semakin meningkat, hakisan privasi, dan krisis disinformasi yang ditimbulkan oleh Silicon Valley?

"Sangat jelas bahawa kita sekarang benar-benar menyadari risiko besar teknologi ini, risiko penyalahgunaan," katanya, sambil menambah bahawa dia tidak percaya pemerintah harus dipilih untuk menyelesaikan semua masalah ini.

Walaupun O'Reilly menyedari bahawa Kongres baru-baru ini mengumumkan bahawa ia akan membuat undang-undang untuk mengatur teknologi pengecam wajah adalah langkah ke arah yang benar, dia menyatakan bahawa tidak cukup komprehensif untuk benar-benar mengurangkan risiko. "Kami tidak benar-benar sampai ke akar dari keterlibatan kami dengan persoalan apakah struktur pemerintahan untuk teknologi yang benar-benar mengubah masyarakat kita," katanya. 

Masalah yang rumit memerlukan penyelesaian yang kompleks. Ikuti pengeluaran pendapatan iklan dari Facebook baru-baru ini, di mana jenama seperti Unilever dan Ben dan Jerry's telah menarik dolar pemasaran mereka dari rangkaian sosial melalui dasar-dasarnya mengenai ucapan kebencian.

O'Reilly berpendapat bahawa Facebook hanya melakukan apa yang dirancang untuk dilakukan dan selama ini dihargai oleh pasaran untuk melakukan: menarik sebanyak mungkin bola mata dan menjual iklan terhadap perhatian itu menggunakan algoritma.

"Sekiranya anda memahami bagaimana sistem algoritma berfungsi, anda menyedari bahawa mereka adalah sistem kuratorial, mereka mewakili pilihan," kata O'Reilly. "Kita perlu mengadakan perbincangan yang sama sekali berbeza. Begitu juga dengan pengecaman wajah, ini juga berterusan dengan semua jenis teknologi lain yang merampas privasi orang. Pada kontinum itu adalah perkara yang disukai dan dipeluk dan diinginkan oleh orang lain, dan perkara-perkara mereka tidak mahu. "

Tidak ada peluru perak untuk menyelesaikan masalah ini, tetapi ada beberapa langkah yang dapat diambil untuk menyelaraskan kembali keutamaan syarikat teknologi dengan masyarakat luas.

"Sehingga kita membina prinsip etika secara lebih luas ke dalam tadbir urus syarikat kita - perkara seperti yang cuba dilakukan oleh gerakan B Corp - kita harus menganggap ini sebagai masalah yang menyeluruh, dengan penyelesaian yang komprehensif," kata O'Reilly.

Apa seterusnya untuk sumber terbuka?

Sebagai eksponen lama dari sumber terbuka, di mana komuniti ini sesuai dengan visi O'Reilly untuk teknologi untuk membantu menyelesaikan masalah terbesar masyarakat?

"Sumber terbuka benar-benar dicabar di dunia ini, tidak akan menjadi perkara yang sama seperti di era PC," katanya.

Mengesan sumber terbuka hingga ke akar umbi, selalu ada banyak pendapat mengenai maksud sumber terbuka, dari definisi Yayasan Perisian Percuma, kepada saintis komputer di UC Berkley, atau Sistem Tingkap MIT X, yang merupakan O'Reilly paling sesuai dengan.

Idea utama di sini adalah bahawa semua kod harus tersedia secara terbuka untuk diubahsuai dan disalin, dengan tujuan keseluruhannya adalah untuk memajukan kemajuan seni.

"Jika anda melihat di mana sumber terbuka benar-benar berkembang, ia adalah di bidang seperti sains, di mana tidak ada keinginan untuk menghasilkan banyak wang dari ini, mereka hanya mahu orang lain dapat menggunakan ini dan mendapat manfaat daripadanya," dia cakap.

"Itulah sebabnya, misalnya, pada awal perbincangan sumber terbuka, saya mengatakan data akan menjadi sumber kunci masuk baru, kita tidak seharusnya begitu fokus pada kod sumber," tambahnya. "Sekiranya kita lebih banyak memfokuskan pada masalah apa artinya ketika seseorang mengendalikan data, ketika seseorang mengendalikan algoritma yang membentuk data apa yang dilihat orang? Di situlah perlu dilakukan perbincangan sumber terbuka sekarang."