Bahaya skrin sentuh yang tersembunyi

Luangkan lima minit di mana-mana sudut jalan yang sibuk dan anda akan melihat orang menggunakan tablet dan telefon pintar dengan cara yang berbahaya, sama ada menghantar teks di belakang roda atau berjalan-jalan dengan mata mereka di skrin.

Tetapi memandu dan berjalan yang terganggu bukan satu-satunya bahaya yang mengintai di sebalik peranti skrin sentuh seperti iPad, iPhone, BlackBerry, Windows Phone, dan Android. Walaupun tidak begitu dramatik, bahaya kesihatan yang berorientasikan skrin sentuh lebih berbahaya lagi kerana kebanyakan orang tidak menyedari bahawa bahaya itu ada. Potensi kecederaan akibat menggunakan skrin sentuh hanya akan meningkat apabila lebih banyak orang menggunakan telefon pintar dan tablet, terutama jika usaha Microsoft Windows 8 berjaya mempopularkan PC dan komputer riba skrin sentuh.

Risiko ergonomik bukanlah perkara baru bagi pengguna komputer. Laptop dan netbook, yang penjualannya melebihi jumlah komputer desktop lebih dari dua hingga satu, menimbulkan masalah yang berkaitan dengan kesihatan mereka sendiri. Tetapi peningkatan skrin sentuh bermaksud kedua-dua jenis bahaya kesihatan baru dan lebih banyak penggunaan dalam senario berisiko.

[Tonton panduan "Pengkomputeran Lebih Selamat" untuk mencegah kecederaan tekanan berulang di tempat kerja anda: sebagai video atau sebagai tayangan slaid. | Ketahui mengapa keupayaan sentuh di Windows 7 gagal dan apa yang disediakan oleh Microsoft untuk rancangan sentuhan Windows 8. ]

Setelah puluhan tahun melakukan penyelidikan mengenai interaksi mesin-manusia, pakar perubatan telah menentukan tiga kategori penyakit yang berkaitan dengan komputer, baik dalam penggunaan PC tradisional dan di kelas baru peranti skrin sentuh:

  • Kecederaan gerakan berulang. Biasanya dikenali sebagai RSI, untuk kecederaan tekanan berulang, penyakit ini disebabkan oleh pergerakan besar atau kecil berulang yang mempengaruhi sendi, otot, tendon, dan saraf. Contohnya, orang yang sering menggunakan ibu jari mereka untuk menaip mesej teks di telefon bimbit kadang-kadang mengalami sindrom de Quervain, penderitaan yang menyakitkan yang melibatkan tendon yang menggerakkan ibu jari. Walaupun hubungan kausal tidak begitu baik seperti pada pesakit yang mengalami kesakitan akibat penggunaan papan kekunci desktop yang berpanjangan, tidak ada keraguan bahawa teks yang terlalu bersemangat dapat menyebabkan rasa sakit yang melemahkan.
  • Penyakit yang disebabkan oleh postur dan daya yang tidak wajar. Berkaitan rapat dengan RSI, gangguan ini berlaku ketika orang menggunakan tubuh mereka dengan cara yang menyebabkan tekanan fizikal, seperti memiringkan tangan mereka terlalu jauh ke dalam atau ke luar sambil mengetuk atau memberi tekanan pada pergelangan tangan mereka ketika menaip. Sindrom terowong karpal, mungkin penyakit yang paling terkenal dalam kategori ini, berpunca daripada tekanan pada saraf median di pergelangan tangan.
  • Mata Mata. Berjuang untuk membaca monitor komputer, sama ada kerana watak dan gambar tidak jelas atau kerana skrinnya dikaburkan oleh silau atau pantulan, boleh menyebabkan masalah mulai dari menjengkelkan hingga tidak mampu. Terkenal "sindrom penglihatan komputer" oleh beberapa pakar oftalmologi, gejala termasuk sakit mata atau kemerahan, penglihatan kabur atau berganda, dan sakit kepala.

Banyak orang juga prihatin dengan radiasi yang dipancarkan oleh monitor CRT lama dan radio selular di telefon pintar dan beberapa tablet, serta radio Wi-Fi dalam pelbagai peranti. Penyelidikan di sini bertentangan, walaupun risikonya mungkin rendah jika anda mengikuti panduan pengeluar untuk penggunaan yang selamat.

Berkat usaha oleh agensi kerajaan, persatuan perdagangan, dan kumpulan profesional seperti Human Factors and Ergonomics Society, orang yang menggunakan komputer desktop kini lebih akrab dengan strategi untuk mengurangkan risiko dengan memilih peralatan dengan bijak dan menggunakannya dengan betul daripada mereka 10 atau 15 tahun yang lalu. Penjual komputer, aksesori, dan perabot pejabat secara berkala memasang kelebihan ergonomik produk mereka, dan manual sering kali menyertakan nasihat tentang cara bekerja dengan selamat.

Sayangnya, kesedaran mengenai risiko belum sampai ke dunia peranti skrin sentuh dan notebook. Berikut adalah beberapa cara buku nota dan peranti mudah alih dapat menyakiti anda dan apa yang boleh anda lakukan untuk mencegah kecederaan.

Pertama: bahaya kesihatan buku nota

Selama bertahun-tahun, pengguna notebook dipaksa untuk menukar kuasa untuk dibawa. Tidak lagi - komputer riba baru-baru ini menyaingi kelajuan dan penyimpanan komputer. Bagi kebanyakan orang, komputer riba menarik tugas dua kali di jalan raya dan di pejabat dan rumah. Malangnya, reka bentuk mereka menghadkannya secara ergonomik. Kerana paparan dan papan kekunci saling melekat, anda tidak dapat meletakkannya secara optimum pada masa yang sama.

Untuk penggunaan desktop yang diperpanjang, monitor tambahan membolehkan anda meletakkan papan kekunci pada ketinggian desktop, dengan siku dibengkokkan pada sudut 90 darjah dan bahagian atas paparan luaran pada tahap mata, seperti video "Pengkomputeran yang lebih selamat" dan " Tayangan slaid pengkomputeran yang lebih selamat. Sekiranya terlalu mahal, bersiaplah untuk mengangkat monitor terpasang komputer riba, dan beli papan kekunci dan peranti penunjuk yang berasingan.

Buku nota menimbulkan lebih banyak masalah apabila anda menggunakannya dalam keadaan santai atau di meja pejabat atau meja bilik hotel, di mana lebih sukar untuk mencari kedudukan yang tidak terlalu banyak memberi tekanan pada leher, bahu, lengan, pergelangan tangan, dan tangan anda . Sekiranya anda banyak bekerja di jalan, pertimbangkan untuk membawa papan kekunci luaran dan alat penunjuk ringan, kemudian angkat komputer riba dengan buku telefon atau objek lain.

Sekiranya anda bersikeras menggunakan komputer riba di tempat tidur atau semasa anda menonton televisyen di sofa, elakkan godaan untuk berbaring di sebelah anda dengan kepala disandarkan di lengan anda: Itu memberi tekanan pada leher anda dan menjadikannya hampir mustahil untuk menaip atau gunakan papan kekunci atau pad jejak dalam apa sahaja yang menyerupai kedudukan semula jadi. Di tempat tidur, duduk dengan punggung anda tegak, disokong oleh bantal yang tegas, letakkan bantal di bawah lutut anda, dan sudutkan skrin untuk meminimumkan pantulan dari lampu di belakang anda. Walaupun anda mengambil langkah berjaga-jaga ini, jangan gunakan komputer lebih dari, katakanlah, 5 atau 10 minit secara berterusan tanpa berehat. Sekiranya anda harus bekerja lebih dari setengah jam atau lebih, pindah ke meja jika anda boleh.

Menghadapi bahaya baru pada peranti skrin sentuh

Leher dan tulang belakang serviks anda yang menyokongnya sangat rentan terhadap postur tubuh yang lemah, yang boleh memampatkan atau meregangkan saraf yang keluar dari saraf tunjang. Tahan godaan untuk membengkokkan leher ke depan atau ke belakang, dan terutamanya mengelakkan memusingkan kepala atau memiringkannya ke satu sisi atau yang lain untuk jangka masa yang lama. Kerap berehat, dan jika anda merasa sakit, mati rasa, atau kesemutan, hentikan segera apa yang anda lakukan dan cari posisi yang lebih selesa.

Cara meletakkan skrin sentuh dengan betul. Tidak seperti komputer riba, tablet seperti iPad Apple dan e-pembaca seperti Amazon.com's Kindle berfungsi secara menegak, mendatar, dan di mana sahaja. Penggunaan mendatar biasanya kurang tertekan, terutamanya ketika tablet berada dalam posisi yang selesa untuk lengan dan tangan anda (serupa dengan cara anda harus menggunakan papan kekunci di komputer riba atau PC desktop) - walaupun layar diposisikan di atau dekat pangkuan tahap bermaksud anda cenderung membengkokkan leher, yang menimbulkan masalah pada postur badan anda.

Skrin sentuh yang diletakkan secara tegak lebih rendah secara ergonomik. Seperti layar komputer futuristik yang digunakan watak Tom Cruise dalam filem 2002 "Minority Report", skrin sentuh menegak seperti pada generasi baru PC Windows 8 yang diharapkan akhir tahun ini (dan di beberapa PC semasa) memaksa anda untuk menggunakan otot besar bahu dan lengan anda dengan cara yang boleh menyebabkan keletihan. Ketua Pegawai Eksekutif Apple, Steve Jobs menyatakannya dengan tepat pada sidang media pada Oktober 2010: "Permukaan sentuhan tidak mahu tegak." Semakin tegak lurus skrin, semakin banyak anda perlu menekuk pergelangan tangan untuk menaip, postur yang disebut oleh anatomi "dorsiflexion." Itu memberi lebih banyak tekanan pada saraf median dan struktur lain di terowong karpal di pergelangan tangan.

Monitor skrin sentuh yang berorientasikan menegak menghendaki anda mencapai ke hadapan dan mengangkat lengan anda terhadap graviti, yang meletihkan otot anda dengan cepat. Itu juga berlaku pada tahap tertentu apabila anda menggunakan tetikus atau pad jejak ketika duduk terlalu jauh dari meja anda, tetapi jalan keluarnya mudah: Pergi lebih dekat.

Sekiranya kedua-dua kedudukan mendatar dan menegak bermasalah, sudut apa yang boleh diterima? Tidak seperti penyediaan komputer desktop, di mana terdapat garis panduan berdasarkan penyelidikan ilmiah, cadangan untuk orang yang menggunakan skrin sentuh jarang dan kadang-kadang bertentangan kerana bergantung pada tugas yang anda lakukan. Untuk membaca, lebih baik meletakkan peranti supaya anda dapat melihat keseluruhan skrin dengan jelas. Secara amnya, ini bermaksud sudut curam hampir tegak lurus dengan garis pandang anda - dengan kata lain, seperti monitor standard. Tetapi untuk menaip dan mengetuk, sudut cetek (kira-kira 30 darjah) adalah yang terbaik.

Mengelakkan kecederaan daripada menaip dan mengetuk. Posisi pergelangan tangan anda juga mempengaruhi kemungkinan kecederaan akibat melakukan gerakan multitouch pada skrin sentuh. Menurut Alan Hedge, pengarah Makmal Faktor Manusia dan Ergonomi di Universiti Cornell, semakin banyak anda memusingkan pergelangan tangan, semakin besar kemungkinan kecederaan. Tetapi, tambahnya, kebanyakan gerak isyarat tidak memerlukan kekuatan yang berlebihan, jadi anda biasanya selamat selagi anda tidak membengkokkan pergelangan tangan anda secara berlebihan atau mengulangi gerakan terlalu cepat.

Secara teori, papan kekunci pada tablet dan telefon pintar mempunyai risiko RSI yang sama dan kecederaan yang berkaitan dengan papan kekunci fizikal. Pada masa ini, masalah unik utama dengan papan kekunci skrin sentuh adalah kekurangan maklum balas mereka. Tidak seperti kekunci mekanikal, yang bergerak dan menawarkan rintangan, kekunci maya tidak bertindak balas semasa ditekan. Sebagai penyelesaian, pengeluar biasanya membiarkan anda menghidupkan klik kunci yang dapat didengar, tetapi itu tidak selalu berkesan, terutamanya di persekitaran yang bising. Hasilnya, kata Hedge, pengguna menekan kekunci maya dengan kekuatan lapan kali ganda daripada yang mereka ketik - dan semua kekuatan itu memberi tekanan pada jari, pergelangan tangan dan lengan bawah anda. Sekiranya anda harus mengetik lebih daripada beberapa ayat pada satu masa pada tablet atau telefon pintar, pertimbangkan untuk menggunakan Bluetooth atau papan kekunci luaran yang lain.

Pada masa yang sama, papan kekunci pada skrin memberikan kelebihan unik, bukan hanya risiko, seperti kemampuan untuk menyediakan susun atur alternatif yang meletakkan kunci pada posisi yang kurang menimbulkan tekanan. Malangnya, itu adalah faedah yang belum dipakai oleh vendor.

Kekuatan berlebihan kadangkala menjadi masalah walaupun anda tidak menggerakkan jari. Memegangnya dengan tegas untuk menjangka ketukan berikutnya ketika anda membuat catatan pada tablet atau memukul musuh dalam permainan di telefon pintar anda memerlukan ketegangan isometrik yang disebut, yang memberi tekanan pada otot dan tendon. Untuk menghargai kesannya, biarkan lengan anda tergantung di sisi anda, dengan jari anda melengkung secara semula jadi. Sekarang, tekan jari anda untuk mengekalkan kedudukan yang sama dengan mengetatkan otot dan sendi anda. Rasai kelainannya? Seperti otot yang lebih besar, semakin santai anda, semakin baik.

Mengelakkan penglihatan mata semasa menggunakan peranti mudah alih. Nampaknya intuitif bahawa semakin banyak mata anda harus berusaha untuk melihat apa yang ada di peranti skrin sentuh anda, semakin besar kemungkinan mereka akan menderita - seperti membaca buku dalam cahaya redup berjam-jam boleh menyebabkan sakit kepala, sakit mata, dan keadaan lain. Walaupun mekanisme fizikal di sebalik banyak keadaan ini mengejutkan, gejala-gejalanya tidak kurang nyata.

Secara umum, risiko masalah penglihatan mata dan masalah serupa dari tablet dan telefon pintar secara langsung berkaitan dengan tiga sifat paparan yang melekat: resolusi (ketajaman gambar), kontras (bagaimana watak dan gambar yang terang atau gelap dibandingkan dengan latar belakang) , dan kecerahan (berapa banyak cahaya yang dipancarkan oleh paparan). Sejak zaman layar beresolusi rendah dan redup pada PDA awal, teknologi telah membuat kemajuan besar di ketiga bidang tersebut, dan paparan yang tajam dan terang seperti yang terdapat di iPhone Apple dan telefon pintar Samsung Galaxy sememangnya biasa dilakukan sekarang ini.

Tetapi skrin beresolusi tinggi yang lebih baru menimbulkan masalah mereka sendiri. Kerana memuat lebih banyak piksel per inci persegi, mereka mampu menampilkan fon yang lebih kecil. Seperti cetakan halus pada dokumen kertas, watak kecil sukar dibaca dan menyebabkan penglihatan mata, walaupun anda menyesuaikan kecerahan ke tahap yang seimbang dengan pencahayaan sekitar. Telefon pintar dengan skrin sentuh yang menyokong zoom multitouch biasanya membolehkan anda memperbesar teks yang terlalu kecil, walaupun itu meletihkan ketika anda melihat halaman di telefon bimbit. Kacamata yang disesuaikan untuk membaca paparan tablet dapat membantu, terutama jika penglihatan anda telah menurun kerana usia (sama seperti banyak orang mendapat manfaat dari memakai "gelas komputer" yang resepnya disesuaikan untuk penggunaan komputer yang berterusan).

Faktor persekitaran juga berperanan dalam memburukkan lagi beberapa keluhan visual. Tidak seperti ruang kerja desktop, di mana biasanya tidak terlalu sukar untuk mencari kedudukan monitor yang menghindari cahaya dari cahaya, peranti mudah alih sering digunakan dalam keadaan di mana persekitarannya sentiasa berubah. Seperti komputer riba, yang terbaik yang boleh anda lakukan adalah menyedari apa yang ada di sekeliling anda dan mengelakkan pantulan. Dan kerana kekeringan menyumbang kepada beberapa gejala, elakkan keadaan kering atau minta profesional penjagaan mata untuk mengesyorkan titisan pelincir.

Di mana kita berdiri, ke mana kita pergi

Walaupun tidak mungkin kita akan melihat tindak balas yang serupa terhadap masalah kesihatan yang disebabkan oleh peranti mudah alih, vendor sedang berusaha mencari penyelesaian seperti papan kekunci pada skrin dengan maklum balas yang jelas. Akhirnya, kita mungkin melihat peranti yang lebih pintar yang memberi amaran kepada kita semasa kita menggunakannya dengan tidak selamat. Sehingga itu, perlu memperhatikan bahaya dan mengambil langkah berjaga-jaga.

Kisah ini, "Bahaya tersembunyi layar sentuh," pada mulanya diterbitkan di .com. Ikuti perkembangan terbaru dalam Microsoft Windows dan technolgoy mudah alih di .com. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.