5 ciri Java 8 teratas untuk pembangun

Ketika Java 8 dibebaskan dua tahun yang lalu, masyarakat dengan senang hati menerimanya, melihatnya sebagai langkah besar untuk menjadikan Java lebih baik. Titik penjualannya yang unik adalah perhatian yang diberikan pada setiap aspek bahasa pengaturcaraan, termasuk JVM (Java Virtual Machine), penyusun, dan peningkatan sistem bantuan lainnya.

Java adalah salah satu bahasa pengaturcaraan yang paling banyak dicari menurut indeks Tiobe untuk bulan Julai 2016, di mana Java menduduki tempat pertama. Popularitinya juga dilihat di Livecoding, platform pengkodean langsung sosial untuk jurutera di seluruh dunia, di mana ratusan dan ribuan projek Java disiarkan secara langsung.

Jadi apa yang membuat Java 8 luar biasa? Mari kita bincangkan ciri 5 Java 8 Teratas untuk pembangun.

1. Ungkapan lambda

Ungkapan lambda (atau penutupan) popular dalam pengaturcaraan berfungsi. Sehingga kini, Java tidak menyokong mereka dan oleh itu kehilangan salah satu kaedah terbaik untuk menulis kod. Bahkan bahasa berasaskan JVM Scala dan Clojure mempunyai ungkapan lambda dari hari pertama.

Dengan ungkapan lambda, fungsi dapat digunakan di mana saja, dan dapat dianggap sebagai kod. Sebelum ini, pemaju Java harus menggunakan kelas pelat boiler tanpa nama dengan lambdas yang dapat menjadi cepat membosankan dan sukar dikendalikan.

Menggunakan ungkapan lambda adalah mudah. Yang perlu anda lakukan ialah menggunakan senarai parameter atau koleksi yang dipisahkan koma, dan gunakan simbol "->" di dalam badan. Lihat contoh di bawah untuk memahami sintaks ungkapan lambda.

Arrays.asList(“k”,”l”,”m”).forEach( m -> System.out.println(m));

Dengan ungkapan lambda, pelaksanaan pengumpulan gelung sederhana akan menjadi lebih remeh. Lihat chase1263070 ketika dia melalui gerakan ungkapan lambda di Java 8.

2. JavaScript Nashorn

Java dan JavaScript tidak pernah menjadi teman baik, tetapi dengan memperkenalkan Java 8 enjin JVM JavaScript yang sama sekali baru - Nashorn - gelombang telah berubah sepenuhnya.

Nashorn banyak meminjam seperti SpiderMonkey dan V8 dari segi pelaksanaan kelajuan. Ini juga menggunakan fitur dari Java 7, seperti invokeDynamic untuk pelaksanaan lebih cepat, dan memperbaiki kekurangan dari versi Java sebelumnya. Belum lagi fakta bahawa anda kini dapat menulis kod JavaScript secara langsung ke dalam kod Java anda tanpa perlu risau tentang kelajuan pelaksanaan dan masalah keserasian lain.

Dengan Nashorn, interoperabiliti bukan masalah lagi, dan anda boleh mengeluarkan kod JavaScript sebanyak yang anda suka.

3. API tarikh / masa

Tambahan hebat lain untuk Java 8 adalah API tarikh / masa baru. Ini meminjam banyak dari waktu Joda, yang digunakan oleh pemaju Java untuk mengimbangi kekurangan dukungan. Perpustakaan Java API adalah sifatnya yang kompleks, dan dengan mudah membuat para pemaju menjadi haywire. Untuk mengimbangi masalah tersebut, Java 8 menulis semula keseluruhan API dari awal.

Alasan lain untuk menulis API dari awal adalah cacat reka bentuk di Joda, yang pelaksana tidak ingin menyebarkan sebagai pengganti penyelesaian yang lebih mudah. API baru mempunyai sifat yang kuat dan mudah digunakan.

Berikut adalah contoh API:

//Creating Objects.

LocalDateTime a1 = LocalDateTime.now(); // this will return current date and time.

LocalDate.parse(“02:53:15”); // Simple string input

4. Aliran API

Satu lagi penyertaan baru di Java 8, berkat sintaks lambda, adalah Stream API, yang membolehkan pemaju bekerja dengan Koleksi. Kedua-dua fungsi lambda dan Stream API memudahkan pengaturcaraan berfungsi di Java dan membantu pengaturcara menulis kod yang lebih bermakna.

Oleh itu, sebagai pembangun, bagaimana API Stream membantu anda? Ini membolehkan anda bekerja dengan mudah dan mengumpulkannya dengan sewajarnya, seperti mengira, menyaring, dll. Juga, fungsi lambda membantu anda menulis kod yang lebih mudah. Hati-hati jangan sampai mengelirukan Stream API dengan InputStream dan OutputStream.

Mari lihat contoh yang mudah.

List myList =

            Arrays.asList(“k1”, “l1”, “m2”, “m3”, “j4”, “j4”, “j1”, “m1”);

myList

            .stream()

            .filter(s -> s.endsWith(“1”))

            .sorted()

            .forEach(System.out::println);

Keluaran: j1, k1, l1 ,, m1

Seperti yang anda lihat dalam contoh di atas, anda dapat menentukan pengiraan dalam satu siri langkah atau operasi bersarang, seperti Monad.

5. Penumpuk serentak

Salah satu cabaran terbesar bagi pembangun adalah kemampuan untuk menjalankan utas kod dengan selamat. Rata-rata pembangun mungkin tidak dapat melaksanakan thread selamat dengan betul, kerana terlalu banyak senario yang perlu diperhatikan, termasuk keperluan untuk mengemas kini pembilang angka yang diakses oleh banyak utas.

Dengan Java 8, pembangun dapat menggunakan kelas akumulator serentak, yang memungkinkan mereka mengendalikan kaunter dengan cekap dengan cara yang selamat di utas.

Kesimpulannya

Java 8 nampaknya membawa kegemilangan Java yang hilang selama beberapa tahun terakhir. Ciri-ciri baru ini membolehkan pembangun menulis kod berkualiti tinggi dan membantu mengekalkan daya saingnya antara bahasa pengaturcaraan lain.

Terdapat banyak ciri yang tidak kami bahas dalam artikel ini. Anda boleh mendapatkan keseluruhan senarai perubahan dengan mengklik di sini. Ciri-ciri manakah yang anda fikir adalah penukar permainan? Komen di bawah dan beritahu kami!