Kegilaan bergerak adalah wabak paling tidak masuk akal kami

Seperti yang anda jangkakan, ketika saya mendengar tentang Microsoft Band baru yang mewah, saya bergegas ke Microsoft Store untuk melihatnya. Unit kekurangan, tetapi saya menunjukkan kad akhbar berkaliber .38 kepada jurujual dan dia membiarkan saya segera mencuba unit kajian.

Saya sedikit kecewa dengan kejuruteraannya, kerana ia segera menjadikan saya mati. Sebaliknya, itu sangat informatif mengenai penyebab kematian, menunjukkan sebatang pokok Krismas lampu penunjuk yang mengesahkan bahawa saya tidur siang kerana penggunaan alkohol kasar dan jumlah kolesterol yang pada dasarnya menjadikan saya roda keju dengan kaki. Ia juga memberitahu saya bahawa saya sangat mudah mencari mayat semasa kegilaan saya dari polis yang menyiasat percampuran kad akhbar.

Semasa saya berada di lam di McGinty Mobility Futility Pub, saya mula memikirkan pergantungan baru kita pada alat. Apa yang menyebabkan ketergantungan ini pada semua item kecil, persegi panjang, dan bercahaya yang tampaknya telah mempengaruhi otak setiap pengguna di hemisfera Barat? Saya seorang wartawan teknologi, jadi mengkaji alat membolehkan saya membayar sewa terlalu tinggi dan memberi makan kebiasaan scotch saya. Tetapi apa alasan orang lain? Atau mungkin "alasan" bukan perkataan yang tepat. Bagaimana dengan "ketagihan rabuk, mulut yang berbau"?

Hari yang lebih sihat

Semasa saya masih kanak-kanak, telefon paling inventif yang kami miliki berbentuk seperti bola sepak dan bagus untuk tergelak pendek dan penampilan ibu yang letih dan tidak senang. Apabila panggilan sentuh menjadi arus perdana, kami gembira dengan cara "ya, itu bagus". Mesin penjawab adalah perkara besar berikutnya yang diikuti oleh para pembacanya, tetapi barisan panjang pengguna nongeek tidak pernah berhari-hari untuk mendapatkan maklumat mengenai unit pesanan terkini. Apa yang berlaku? Saya berkhemah semalam untuk tiket Journey sekali, dan memandangkan pengalaman konsert yang benar-benar merosot, saya tidak pernah melakukannya lagi.

Satu atau dua dekad yang lalu, saya menulis artikel yang skeptikal mengenai konsep rangkaian kawasan peribadi (PAN) yang dicipta oleh pengeluar PDA. Semua orang tahu perkara-perkara itu akhirnya akan berubah menjadi telefon, jadi kami masih membawa satu peranti sahaja. PAN adalah tipu daya pemasaran yang terang-terangan dan kami memperlakukannya dengan sewajarnya - lebih banyak orang bodoh kami.

Pada masa itu, PDA adalah untuk geeks. Pada masa ini, membawa alat terkini telah menjadi kudo sosial, terutamanya jika anda boleh mendakwa bahawa anda memaksa pembantu yang malang untuk kencing di cawan Starbucks sepanjang malam sambil pulang ke rumah untuk anda. PAN bukan lagi mitos yang menggelikan - ia menjadi misi pengguna dalam hidup, dan ini adalah misi mahal yang semakin mahal seiring berjalannya waktu.

Pada kemudahan harga apa?

Apa yang paling menggangguku adalah kerahsiaan peranti ini. Adakah terdapat perbezaan yang cukup antara iPhone 4 dan iPhone 5 yang bernilai $ 200 lagi dan mengalahkan wanita tua untuk menaikkan satu ruang? Oleh itu, anda mendapat jumlah piksel yang lebih tinggi pada kamera, skrin dengan defisiensi yang lebih tinggi yang membolehkan anda menonton TV dengan gambar 3-dengan-6-inci dan bukannya 2-oleh-4, dan CPU yang sedikit lebih pantas yang menghisap bateri seperti vampire kelaparan.

Aplikasi yang dikuasakan oleh CPU tambahan itu kadang-kadang inovatif, tetapi kebanyakan orang yang saya kenal hanya menjalankan permainan untuk menghabiskan masa di kereta api, mungkin menghidupkan kalkulator tip jika mereka gagal matematik sekolah rendah, dan mencari aplikasi hiburan lain untuk membunuh masa . Sekiranya anda mengurus kewangan peribadi pada peranti ini dan kemampuan keselamatannya yang tidak betul - semestinya, anda layak menerima apa yang berlaku kepada anda.

Microsoft melekatkan Office di semua telefonnya dan terus mengiklankan kemampuan untuk mengedit slaid PowerPoint yang lebih besar dan dokumen Word yang lebih panjang semasa anda "dalam perjalanan." Siapa yang melakukannya? Sekiranya saya perlu menulis semasa dalam perjalanan, saya melakukannya ketika saya mempunyai 20 minit untuk diri saya di ruang tunggu lapangan terbang atau, barangkali, di bar. Itu masa buku nota, bukan masa telefon. Saya hanya melihat telefon saya ketika saya benar-benar bergerak, dan melakukan apa-apa kerja dengan cara itu bermaksud peluang yang tinggi secara statistik untuk memasuki tiang lampu atau VC permulaan yang tiada tempat tinggal.

Ini senario yang dibuat dan tidak masuk akal yang dicipta oleh pemasar mudah alih yang terluka bukan satu-satunya gangguan. Ini adalah jumlah penduduk yang besar yang akan berkumpul di hadapan kedai AT&T setiap beberapa bulan dan mendaki satu sama lain seperti zombi yang mengejar otak untuk mencari segi empat tepat yang berkedip terkini, walaupun hanya sedikit berbeza dengan segi empat yang mereka miliki.

Sekarang saya harus menjunam $ 200 untuk band pergelangan tangan yang memberitahu telefon saya, yang memberitahu alat dengar saya, sejauh mana saya berjoging dan berapa banyak saya berpeluh dalam proses itu? Saya tidak perlu tahu berapa batu saya berlari. Saya mengukurnya dari segi sejauh mana saya bersusah payah sebelum saya makan dan meretas tiga makanan terakhir saya. Memaklumkan berapa banyak saya tidur? Saya tidak tahu apakah otak yang diingini di Microsoft ingat, tetapi itulah jam yang diperlukan, dan saya pasti tidak memerlukan Cortana membisikkannya kepada saya dalam perjalanan bekerja.

Mungkin saya beralih menjadi Luddite pada usia tua saya, tetapi trend menjengkelkan ini tidak menunjukkan tanda-tanda penyejukan. Saya membayangkan keponakan dan keponakan saya dalam 20 tahun meminta Mom dan Pop dengan harga $ 1,000 kerana mereka menghabiskan wang tuisyen kuliah mereka selama enam bulan - pada masa itu, selagi itulah Apple memerlukan tiga generasi alat yang sama. Tambahkan ketagihan pada gelang pergelangan tangan, cermin mata, kasut pintar, dan seluar dalam yang bercakap dan generasi akan datang rosak sebelum mereka dikawal oleh Jaminan Sosial. Sebaliknya, mungkin gelas augmented reality mereka akan menjadikan peti sejuk tempat mereka tinggal kelihatan seperti rumah besar.