Yahoo mula kecil dan berkembang pesat

Microsoft telah menawarkan untuk membeli Yahoo dengan harga $ 44.6 bilion - tetapi bagaimana sebuah syarikat yang bermula dengan harga yang sangat kecil menjadi sangat berharga? Itulah kisah yang dimulakan pada awal-awal World Wide Web, ketika orang-orang berjuang untuk mengikuti dunia multimedia baru yang ditawarkannya.

Pada masa itu, orang melihat Web melalui NCSA Mosaic, penyemak imbas yang membantu mempopularkan Web; mereka dapat memeriksa tahap kopi di mesin kopi Trojan Room di Cambridge University menggunakan Webcam pertama di Internet, dan mereka dapat membaca tajuk utama di NandO Times, salah satu operasi "media baru" pertama.

Yahoo pertama kali muncul di Internet pada tahun 1994 ketika Jerry Yang dan David Filo masih berada di Stanford University - sesuatu yang jelas dari alamat pertama laman web ini: //akebono.stanford.edu/yahoo/. Tidak lama kemudian pada tahun 1994, www.yahoo.com yang lebih mudah diketik muncul, tetapi kemudian ia diarahkan ke pelayan Stanford.

Tetapi pada tahun 1994, orang tidak begitu prihatin dengan alamat yang tidak kemas. Mereka telah hidup dengan Internet berasaskan teks selama bertahun-tahun dan Web dengan semua kekayaannya membuat orang terpikat. Yahoo masuk untuk menyelesaikan masalah awal: bagaimana pengguna dapat mengikuti World Wide Web yang berkembang pesat.

Yang dibina oleh Yang dan Filo adalah revolusioner untuk masa ini: indeks hierarki Web yang dibahagikan kepada subjek seperti "komputer," "pemerintah," dan "masyarakat dan budaya." (Perkhidmatan ini beroperasi pada hari ini sebagai Direktori Yahoo.)

Cinta pandang pertama

"David Filo dan Jerry Yang harus diberi Pingat Kehormatan, kemudian dikurung di dalam bilik dan tidak pernah dibenarkan mendapatkan nyawa: mereka sudah melakukan pekerjaan yang sangat baik untuk mengkategorikan Web dengan Senarai Host Yahoo," tulis seorang pengguna sebagai tindak balas kepada September 1994 Pengiklanan Usenet meminta direktori laman web.

Berita mengenai perkhidmatan itu tersebar melalui Internet, selalunya dari pengguna yang bersemangat menyampaikan perincian sumber, tetapi kadang-kadang dengan sedikit promosi oleh Yang dan Filo sendiri.

"Kami mempunyai senarai yang cukup komprehensif di Pangkalan Data Yahoo," tulis Yang di Usenet pada bulan September 1994. "Ini adalah percubaan untuk diatur mengikut subjek (walaupun tidak begitu baik) - tetapi kami sedang mengusahakannya. Boleh dicari juga," dia menulis.

Sepanjang masa, Yang dan Filo terus menjalani kehidupan seharian, tanpa menyedari mereka akan menjadi jutawan dalam masa kurang dari satu dekad. Melihat pada catatan lama Usenet mendedahkan Yang berkempen untuk mendapatkan dana yang adil untuk pelajar kolej, sementara Filo cuba menukar tiket Piala Dunia secara dalam talian.

Ketika 1995 bermula, Yahoo menayangkan 200,000 halaman setiap hari dari indeksnya sekitar 25,000 laman web, dan hampir mencapai waktu yang besar. Pada tahun itu, Yang menerbitkan sebuah buku mengenai Yahoo dan mendapat wawancara di National Public Radio's Fresh Air. Kedua-dua pengasas itu muncul di sebuah dokumentari TV Frontline PBS mengenai Internet yang disebut "High Stakes in Cyberspace."

"Apa yang dilakukan oleh Yahoo adalah membuang masa anda lebih mudah. ​​Ia mahu anda ke tempat yang anda mahu pergi membuang masa lebih cepat, jadi anda tidak perlu membuang masa membuang masa," adalah bagaimana Yang menjelaskan Yahoo dalam dokumentari itu, menurut kepada transkrip rancangan.

Publisiti muncul ketika beribu-ribu orang mula menumpuk ke Web dan laman web baru muncul dengan lebih pantas dan pantas. Hasilnya, pada pertengahan Jun 1996, Yahoo melonjak menjadi 9 juta halaman setiap hari, dan pada suku ketiga tahun itu, lalu lintas untuk tempoh tiga bulan mencecah 1 bilion paparan halaman.

Pelaburan di laman web yang popular dan berkembang pesat tidak ketinggalan dari popularitinya yang semakin meningkat. Pada bulan April 1995, Sequoia Capital menyediakan Yahoo dua pusingan pembiayaan usaha sama seperti Yang dan Filo memutuskan untuk menghentikan pengajian mereka dan mula menjalankan Yahoo sepenuh masa.

"Kami [tidak] melakukan apa-apa dalam penyelidikan kami dalam beberapa bulan terakhir," kata Filo kepada majalah CIO dalam wawancara pada bulan Jun 1995. "Kami harus memutuskan perkara mana yang harus dikejar, dan kami tidak benar-benar berminat dengan apa yang dimiliki Ph.D kami."

Tawaran awam awal dan pengembangan antarabangsa adalah yang terbaik, dan pada akhir tahun 1996, Yahoo mempunyai laman web di United Kingdom, Jerman, Perancis, dan Jepun, dan telah melancarkan perkhidmatan Yahooligans untuk anak-anak.

Pertandingan awal

Tetapi Yahoo berjaya menghadapi persaingan, mungkin kerana direktori adalah tempat yang lebih baik untuk mencari pautan yang menjadi mesin pencari awal.

Microsoft membuat permulaan lewat di Internet, melancarkan MSN sebagai perkhidmatan akses Internet dial-up di Amerika Syarikat pada tahun 1995. Tidak beberapa tahun kemudian MSN dilancarkan semula sebagai portal dan masih bertahun-tahun lagi sehingga Microsoft meletakkan sepenuhnya di sebalik pengembangan produk dan perkhidmatan berasaskan Internet.

Seperti Yahoo, Google juga berkembang dari Universiti Stanford tetapi tidak mula mendapat pengiktirafan sehingga akhir dekad ini. Dalam beberapa tahun, bagaimanapun, telah berkembang menjadi pemimpin dalam carian dalam talian.

Hari ini Yahoo adalah salah satu jenama media dalam talian yang paling kuat di dunia. Ia mempunyai lebih dari 500 juta pengguna di banyak negara, dan namanya dikenali oleh berbilion orang.