Oracle mengeluarkan produk ECM pertama sejak membeli Stellent

Kurang dari dua minggu setelah melancarkan peta jalan untuk perisian pengurusan kandungan perusahaannya (ECM), Oracle melancarkan produk pertama yang dirombak dalam strategi itu.

Sebelumnya dikenali sebagai Stellent Universal Content Management, Oracle menamakan semula perisian Oracle Universal Content Management 10g Release 3, untuk mencerminkan statusnya sebagai komponen dari middleware Oracle's Fusion, dan menjadikannya tersedia pada hari Isnin. Ini adalah produk pertama yang dikeluarkan Oracle sejak memperoleh vendor ECM Stellent dengan harga sekitar $ 440 juta pada bulan Disember.

Oracle Universal Content Management bertindak sebagai platform ECM yang membolehkan pengguna menangkap, menyimpan, mengurus, mencari, menerbitkan dan menyimpan kandungan yang tidak tersusun seperti dokumen, video dan audio. Oracle mengekalkan kemampuan perisian Stellent untuk berinteraksi dengan pelbagai produk pihak ketiga sambil memperketat integrasi dengan perisian Oracle sendiri.

Pengguna kini mempunyai lebih banyak pilihan mengenai bagaimana mereka menyimpan kandungan mereka, menurut Michelle Huff, pengurus produk utama untuk Oracle Content Management, yang sebelumnya bersama Stellent.

Universal Content Management mempunyai arsitektur penyedia kedai fail baru sehingga pengguna dapat memilih berbagai pilihan penyimpanan untuk kandungannya dari Oracle, Perisian BMC, Fujitsu, dan Rangkaian Alat. Pada masa ini, pangkalan data hubungan Oracle 10g adalah satu-satunya yang tersedia sebagai pilihan di luar kotak, tetapi, bergantung pada permintaan, Oracle akhirnya dapat memberikan fungsi yang sama untuk penawaran pihak ketiga, katanya.

Pengurusan Kandungan Universal Oracle juga dilengkapi penyatuan dengan perisian pengurusan kandungan Microsoft SharePoint Web. Sebelum ini, Stellent menawarkan add-on SharePoint untuk produknya yang lain, Unified Records Management.

Oracle telah berusaha untuk meningkatkan integrasi antara Universal Content Management dan Oracle Portal Server sendiri dan Oracle WebCenter Suite, serta portal pihak ketiga dari BEA Systems, IBM, dan Sun Microsystems.

Perisian ini juga dapat mengubah format asli yang disimpan dalam kandungan, dari dokumen Microsoft Word ke file PDF (format dokumen mudah alih), misalnya.

Pada masa lalu, Stellent memasukkan versi OEM perisian carian perusahaan Verity dalam produk Universal Content Management. Kemudian, sebagai tindak balas kepada permintaan pengguna, vendor tersebut membenarkan syarikat menggunakan Verity, yang kini merupakan bagian dari Autonomy Corp., atau menyaingi teknologi dari Fast Search & Transfer. Dalam keluaran Oracle yang baru, pelanggan juga dapat menggunakan Pencarian Oracle Secure Enterprise (SES). Lesen penggunaan khusus untuk SES disertakan dengan Oracle Universal Content Management sehingga kandungan yang dikendalikan oleh perisian ECM dapat diindeks dan diakses oleh SES.

Persaingan utama untuk perisian ECM Oracle berasal dari keluarga produk EMC Documentum, dengan vendor juga menemui IBM, yang memperoleh FileNet tahun lalu dengan harga $ 1.6 bilion, Microsoft dan Open Text, menurut Huff. Oracle berharap produk ECMnya akan sesuai dengan pelanggan sedia ada yang sudah menggunakan pangkalan data, perisian tengah dan aplikasinya, dan dengan mereka yang belum merangkumi pengurusan kandungan.

Oracle merancang untuk mengintegrasikan Universal Content Management dengan lebih banyak perisiannya pada masa akan datang, termasuk aplikasi perusahaannya.

Oracle Universal Content Management 10g Release 3 berharga dari $ 100,000 setiap pemproses.