6 penumpuan teknologi untuk ditonton pada 2018

Skop dan laju inovasi teknologi semakin meningkat, maju dengan kecepatan yang mustahil untuk diikuti. Banyak komen mengenai kecerdasan buatan, blockchain, internet dari pelbagai perkara, realiti maya, ... senarai teknologi baru terus berkembang. Tetapi untuk kesibukan, semua pelaburan, dan semua ramalan 2017 dan ramalan 2018, kita sering gagal mengingati rahsia teknologi.

Gangguan yang paling kuat jarang berlaku dari teknologi tunggal tetapi penumpuan tepat waktu dari pelbagai teknologi yang ada untuk memupuk sesuatu yang sama sekali belum pernah terjadi sebelumnya.

Dalam analisis saya mengenai kesan teknologi yang muncul, saya mengenal pasti bagaimana dan di mana orang, organisasi, dan ekosistem diubah oleh penumpuan teknologi. Berikut adalah enam penumpuan yang perlu diperhatikan pada tahun akan datang.

1. Pengesahan biometrik + bayar mudah alih = antara muka untuk identiti digital

Tahun 2017 adalah tahun permulaan untuk pembayaran menggunakan biometrik. Sekarang hampir setiap gergasi mudah alih telah menghantar telefon bimbit dengan pengenalan sentuhan dan wajah, keupayaan ini menjadi cepat di mana-mana. Memang sekitar 89 peratus telefon pintar akan diaktifkan secara biometrik hanya dalam dua tahun, menurut Acuity Market Intelligence. Sudah, perkhidmatan kewangan dan peruncit berbondong-bondong menuju biometrik, bukan hanya dalam usaha berterusan mereka untuk membuat pembayaran lebih lancar, tetapi untuk keamanan yang lebih baik.

Tetapi persimpangan pengesahan biometrik dengan pembayaran mudah alih lebih daripada sekadar kad kredit iris, cap jari, atau suara, ini adalah untuk menyelesaikan halangan budaya yang ketara di antara muka untuk identiti digital. Pada tahun 2018, harap dapat melihat lebih banyak contoh biometrik yang digunakan untuk pengesahan identiti yang lebih luas, seperti:

  • Pengimbasan keselamatan lapangan terbang (seperti yang dilakukan oleh JetBlue, Delta, dan Clear)
  • Pengesahan IoT pengguna
  • Farmasi dispensari ubat-ubatan
  • Akses rekod perubatan

Secara ringkas, ini menandakan titik penting dalam antara muka yang kami gunakan untuk mengesahkan identiti kami, dan hasilnya kami mengakses harta dan perkhidmatan kami.

2. Ejen maya + perkakas rumah pintar = pemangkin penggunaan pengguna IoT

Untuk semua tajuk utama mengenai chatbots, bintang sebenar tahun 2017 adalah sepupu mereka yang lebih canggih, ejen maya. Ejen perisian multimodal, multichannel, percakapan, dan sangat diperibadikan berasaskan pembelajaran ini sudah menjadi standard untuk menyokong kes penggunaan bebas tangan.

Pembantu Google memberitahu anda dengan tepat bila hendak berangkat ke penerbangan anda memandangkan keadaan semasa dan perjalanan. Alexa Amazon dengan mudah mengendalikan pembelian dan logistik jika hanya memerintahkan, "Alexa, pesanlah sampah kucing yang sama seperti yang saya beli bulan lalu." Walaupun pembesar suara pintar telah wujud selama beberapa tahun, 2017 adalah tahun ejen ini mula muncul di elektronik pengguna lain. Alexa kini disepadukan dalam peranti dari lebih daripada 60 pengeluar; Pembantu Google dan Microsoft Cortana tidak ketinggalan. Jangkakan banyak lagi yang akan diumumkan di CES tahun ini.

Penggabungan ejen ini di perkakasan menandakan titik tolak penting bagi pengguna IoT, sebuah pasaran yang terus mengalami kekurangan hasil dan unjuran penggunaan. Daripada rumah pintar yang sangat terpecah, perkakas pintar, dan kereta pintar yang masing-masing memerlukan aplikasi yang berbeza, ejen maya (VA) mewakili potensi kesinambungan. Bukan sahaja suara VA interaktif, tetapi kemampuan mereka untuk terus belajar (melalui data individu dan agregat) dari masa ke masa bermaksud mereka yang menyediakan produk dan perkhidmatan IoT dapat menggunakan konteks dengan lebih baik untuk memberikan nilai sebenarnya.

3. Pengiraan tepi + peranti pengguna = hakisan awan   

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, terdapat perubahan yang signifikan di mana pengiraan, dan dalam beberapa kes, analisis berlaku. Trend luas telah menjauh dari model hub-and-speak terpusat, di mana semua data dihantar ke awan, menuju model yang lebih diedarkan di mana pemprosesan berlaku di pinggir, biasanya pada peranti atau nod tempatan yang lain. Didorong oleh penyebaran misi yang kritikal atau rendah (di mana latensi awan tidak dapat ditahan), trend ini menembusi pasaran peranti pengguna pada tahun 2017.

Dipimpin oleh pengeluar peranti mudah alih untuk mempercepat ciri dan fungsi, meningkatkan jangka hayat bateri, dan meningkatkan keselamatan data, pengiraan tepi kini menjadi standard pada telefon dan tablet. Tetapi tahun 2017 menyaksikan peningkatan dalam pemprosesan data peringkat peranti dalam sebilangan besar peranti pengguna yang keselamatan datanya terpenting, dari vakum robot dan mainan hingga kunci pintu dan pintu masuk, dan jauh di luar.

Tetapi peralihan ini dari pemprosesan berasaskan awan mempunyai implikasi lain yang harus diperhatikan pada tahun 2018. Pertama, ia menggambarkan pilihan reka bentuk baru untuk privasi pengguna, yang sangat dekat dengan Peraturan Perlindungan Data Global (GDPR) EU. Kedua, ini adalah faktor yang mendorong peralihan pangsa pasar dari peranti mudah alih ke lebih banyak peranti bebas tangan seperti alat dengar dan kelas pakai lain yang masih mengalami kekurangan bateri. Ketiga, ini juga dapat memberi isyarat gempa yang kompetitif, kerana penyedia awan menyerahkan pangsa pasar kepada penyedia analisis yang unggul.

4. Penglihatan komputer + realiti tambahan = realiti campuran yang lebih tepat

Augmented reality (AR) mempunyai tahun yang baik pada tahun 2017, ditandai dengan kemasukan kes penggunaan perusahaan dan lebih banyak perpustakaan objek untuk pengembangan yang lebih luas. Banyak penganalisis menjangkakan integrasi dengan peranti mudah alih akan menjadi pemangkin penggunaan AR. Tetapi kenyataannya adalah penggunaan arus perdana media digital yang dilapisi ke dunia fizikal memerlukan lebih daripada sekadar perkakasan yang mencukupi.

Pembelajaran mesin dan bentuk kecerdasan buatan lain sudah mendasari aplikasi AR, tetapi menjangkakan 2018 akan menjadi tahun kritikal dalam persimpangan visi komputer dan AR. Penumpuan ini sangat penting untuk gambar tambahan untuk menumpangkan persekitaran dunia nyata dengan tepat — saat ini kekurangan kerana kebanyakan aplikasi AR bergantung pada sensor GPS dan kompas untuk menghitung penempatan objek. 2017 menawarkan petunjuk, kerana kami melihat peningkatan dalam perpustakaan perisian AR untuk pengembangan sumber terbuka, asas untuk melatih aplikasi AR untuk melapisi objek maya yang betul atau masuk ke ruang fizikal yang betul menggunakan data awam seperti peta bandar.

Penglihatan komputer adalah elemen penting dari persamaan AR, terutamanya kerana AR hanyalah langkah menuju realiti campuran - di mana objek maya tidak hanya dilapisi di ruang fizikal, tetapi interaktif dan dinamik.

5. Blockchain + iklan = model perniagaan baru untuk model perniagaan internet

Walaupun pengiklanan moden telah menjadi sangat terprogram dan automatik untuk skala, kebenarannya adalah bahawa iklan itu tetap legap. Kebolehkesanan penempatan — tidak kisah dengan keaslian statistik, dan juga jumlah perantara — bermaksud syarikat masih mempunyai masa yang sangat sukar untuk memastikan mereka mendapat iklan yang mereka bayar. Mengenai pengalaman pengiklanan pengguna, masih banyak yang perlu diinginkan.

2017 adalah tahun raksasa iklan seperti IAB, DMA, Nasdaq, dan Comcast mencelupkan jari mereka ke dalam dunia teknologi lejar diedarkan. Protokol berasaskan blockchain menawarkan pelbagai potensi peningkatan untuk masalah pengiklanan semasa, dari ketelusan dan ketepatan yang lebih besar hingga penjejakan yang selamat secara kriptografi, dari pengurangan penipuan hingga pampasan untuk pencipta kandungan.

2018 akan meletakkan asas bagi pengiklan untuk bereksperimen dengan kesan model perniagaan blockchain. Kumpulan yang dibentuk oleh Comcast, yang kini mempunyai lebih dari lima pemimpin global lain dalam pengiklanan, akan menggunakan blockchain sebagai mekanisme perkongsian data untuk membiarkan pemasar, penerbit, dan pengaturcara berkongsi data untuk penargetan yang lebih pintar tanpa harus mengumpulkannya di satu tempat ( dan memintas perantara). Yang lain, seperti penyemak imbas Brave, mengambil jalan keluar melalui blockchain selangkah lebih jauh. Brave menggunakan Token Perhatian Asas (BAT) sebagai cryptocurrency langsung (token) antara pengiklan membayar penonton untuk benar-benar melihat iklan tersebut. Perbelanjaan iklan yang lebih bijak dan pengguna mengewangkan perhatian mereka.

6. Grid pintar + blockchain = mengewangkan elektron

2017 juga merupakan tahun besar bagi blockchain, baik untuk pengembangan perusahaan blockchain swasta / dibenarkan, dan di sisi crypto awam pasaran, dengan kegilaan ICO dan pertumbuhan astronomi bitcoin.

2018 menjanjikan lonjakan lain dalam aplikasi lambat dan lebar blockchain: penyatuan dengan grid pintar. Innogy Jerman, EDS Perancis, dan Tenaga Wein Austria adalah antara banyak syarikat gergasi utiliti global yang bereksperimen dengan blockchain untuk penghantaran tenaga yang lebih cekap, memanfaatkan infrastruktur pintar (seperti bangunan, kilang, kediaman, panel solar, kenderaan elektrik, dan stesen pengecasan) untuk merundingkan tenaga antara satu sama lain secara autonomi dan mengelakkan lebihan.

Inisiatif peer-to-peer lain juga mengembangkan naratif menjadi satu di mana blockchain memungkinkan pengewangan elektron. SolarChain ElectricChain membolehkan penyimpanan, penghantaran, dan pertukaran tenaga suria di antara rangkaian tempatan di seluruh dunia di dunia ketiga dan ekonomi maju. Pengguna (dari pelbagai ukuran) membeli tenaga suria, menyerahkan data dari panel surya mereka ke rangkaian dan pengesahan (melalui blockchain) memberi ganjaran kepada pengguna dalam aset bertoken yang disebut Solar Coins (yang dapat diuangkan).

2018 menjanjikan sekurang-kurangnya satu pemalar: lebih kurang sama

Tidak diragukan lagi kita akan terus melihat banyak inovasi teknologi: lebih banyak kemajuan menarik dalam perisian, analisis, firmware, keselamatan, dan kepantasan; lebih sedikit skrin, antara muka yang lebih banyak dituturkan dan ditambah. Skop kemajuan teknologi yang semakin luas juga bermaksud hampir setiap teknologi dapat relevan dengan setiap organisasi. Tidak ada satu pun "perkara besar berikutnya" - syarikat mesti melihat teknologi tunggal dalam konteks yang lebih luas, dan mencari di mana penumpuan muncul, pada tahun 2018 dan seterusnya.