25 ciri Office 2010 baru teratas

Sudah lama sejak semakan Microsoft Office terakhir, dan sukar untuk membayangkan kemampuan baru apa yang mungkin ditambahkan oleh Microsoft pada suite berusia 20 tahun. Tetapi Office 2010 sebenarnya mempunyai banyak kemampuan baru untuk ditawarkan. Izinkan saya menunjukkan 25 ciri di Office 2010 yang mungkin belum anda ketahui - tetapi semestinya.

[Baca ulasan Pusat Ujian Aplikasi Web Office dan pilihannya untuk ciri perniagaan terbaik di Office 2010 dan keupayaan Office 2010 terbaik untuk pengguna jarak jauh dan mudah alih. ]

Di seberang pejabat

  • Pita universal: Antaramuka pita kini menjadi sebahagian daripada setiap aplikasi Office. Pertama kali dilancarkan di Office 2007 dalam beberapa aplikasinya, antara muka pita adalah lompatan artistik, dan seperti yang kita semua tahu, hanya beberapa saat selepas pita dilahirkan, "pengkritik seni" pertamanya muncul. Pengkritik telah membuang antarmuka pita, tetapi pengguna Office yang serius telah menerimanya dengan senang hati. Faktanya ialah, pita itu berfungsi: Reka bentuknya futuristik, memiliki nuansa yang digilap, dapat runtuh dan terkeluar dari mana yang diperlukan, dan - sekarang - ia dapat disesuaikan.
  • Pita disesuaikan: Banyak pengguna tidak pernah mengubah bar alat mereka dalam edisi Office sebelumnya, sementara yang lain mengubahnya secara meluas. Dengan pita yang dapat disesuaikan, pengguna dapat mengumpulkan pelbagai alat dan tab, dan pentadbir dapat membuat dan mengedarkan pita disesuaikan kepada pengguna untuk pendekatan yang disesuaikan atau lebih sederhana seperti yang diinginkan.
  • Paparan di belakang pentas: Suka atau benci, pendekatan baru ini untuk semua kerja dokumen di belakang layar adalah tambahan yang diperlukan. Dengan mengklik butang Fail baru (yang menggantikan orb Office 2007), anda mempunyai akses ke semua operasi Simpan, Simpan Sebagai, Buka, dan Tutup biasa. Di samping itu, anda dapat melihat dan menyesuaikan sifat dokumen, menguruskan versi, memeriksa masalah keserasian, dan menggosok dokumen metadata tersembunyi untuk tujuan perkongsian.
  • Tampal pratonton: Termasuk dalam semua suite adalah ciri tampalan pratonton langsung baru yang membolehkan anda mengarahkan tetikus anda ke atas satu pilihan dan melihat seperti apa item papan keratan anda. Dari pita Laman Utama, klik menu lungsur Tampal dan arahkan kursor ke pilihan anda.
  • Office Web Apps: Office 2010 kini merangkumi sekumpulan aplikasi berasaskan Web - versi dalam talian Word, Excel, PowerPoint, dan OneNote - yang berfungsi melalui Windows Live dan / atau dengan SharePoint. (Lihat tinjauan Pusat Uji Aplikasi Office Web.) Aplikasi Web Outlook (nama baru tetapi bukan ciri baru) terus ditawarkan melalui Exchange 2010.
  • Paparan dilindungi: Apabila anda membuka dokumen, buku kerja, persembahan, dan lampiran Outlook yang telah dimuat turun dari Internet atau gagal dalam pengesahan dalam beberapa cara, mereka akan dibuka sebagai hanya baca dalam paparan yang dilindungi baru. Ini bermaksud aplikasi berjalan dalam mod "kotak pasir" untuk melindungi anda daripada kod berbahaya kecuali anda mengaktifkan pengeditan untuk dokumen - serupa dengan cara Excel mengendalikan kod makro untuk beberapa versi.
  • Lebih banyak tema: Tema kini boleh digunakan di Word, Excel, dan PowerPoint untuk memastikan penampilan yang konsisten untuk pelbagai dokumen anda. Microsoft juga telah meningkatkan jumlah tema bawaan dari 20 di Office 2007 menjadi 40 di Office 2010.