10 pengedaran Linux untuk pembangun

10 pengedaran Linux untuk pembangun

Pengedaran Linux yang ditujukan kepada pengguna desktop biasa adalah penting, tetapi pembangun juga perlu menggunakan Linux. Pembangun mempunyai keperluan yang berbeza daripada pengguna lain, jadi pengedaran tertentu dapat lebih baik daripada yang lain untuk tujuan pembangunan. Tetapi distro mana yang sangat sesuai untuk pembangun?

Seorang penulis di TechRadar Pro mempunyai sejumlah 10 pengedaran Linux terbaik untuk pembangun.

Laporan Nate Drake untuk TechRadar Pro:

Versi Linux yang lebih popular seperti Ubuntu memberi tumpuan kepada peningkatan pengalaman pengguna dengan mengemas kini pakej secara automatik dan menyediakan GUI yang mencolok dan sumber daya.

Walaupun pengedaran (distro) yang mesra pengguna pasti ada, dalam panduan ini, kami telah berusaha untuk kembali ke zaman kegemilangan ketika pembangun akan menyesuaikan binaan Linux mereka. Distro Linux ini membolehkan anda menyesuaikan persekitaran pembangunan anda jadi sama ada anda seorang pengaturcara veteran atau pendatang baru, anda boleh meneruskan pengekodan anda.

  1. Arch Linux

  2. Debian

  3. Raspbian

  4. Gentoo

  5. Ubuntu

  6. Fedora

  7. OpenSUSE

  8. CentOS

  9. Solus

  10. Puppy Linux

Lebih banyak lagi di TechRadar Pro

Topi Merah sebagai pengedaran desktop?

Linux mempunyai banyak pengedaran desktop yang berbeza. Ada yang terkenal dan sangat popular seperti Ubuntu atau Linux Mint. Tetapi bagaimana dengan Red Hat? Seberapa baiknya sebagai pengedaran desktop?

Seorang redditor baru-baru ini mengemukakan soalan ini dan mendapat beberapa jawapan menarik.

Catllife3 memulakan utas dengan catatan ini:

Adakah orang di sini menggunakan Red Hat sebagai desktop? Seperti apa?

Lagi di Reddit

Rakan-rakan redditornya memilih untuk menggunakan Red Hat Linux sebagai edaran desktop:

Turismofive : “Saya telah menggunakan CentOS, yang pada dasarnya hampir sama dengan RHEL. Sebenarnya sangat pelik untuk disiapkan (seperti merebut pakej yang berkaitan dengan codec video dan grafik dan yang lainnya, bersama dengan fon Microsoft atau sesuatu), dan jika saya hanya mahukan distro berasaskan RPM untuk desktop, saya hanya akan menggunakan OpenSUSE atau Fedora.

Saya membayangkan satu-satunya perkara yang berbeza dari CentOS dan RHEL adalah pelesenan. "

Aliendude5300 : “Bukan di rumah tetapi di tempat kerja, RHEL 7.3 adalah desktop yang sangat berfungsi. Saya menjalankan Fedora di rumah. Perkara seperti EPEL dan Nux Dextop benar-benar diperlukan untuk beberapa perkara berfungsi, kerana ia adalah timbunan yang sangat lama. Walaupun begitu stabil, tidak terlalu menarik. "

Victoresupadre : "Lama semuanya. Stabil. Membosankan. Berfungsi dengan baik untuk pembangunan perisian. Anda mungkin akan kehilangan alat dan laman web baru. Bergantung pada keperluan anda. Gnome pelik dengan pelepasan RHEL 7. Saya menggunakan Xfce. "

Albionandrew : “Saya telah menggunakan RHEL 6 sebagai desktop selama tiga tahun di tempat kerja. Saya baru sahaja berpindah ke Ubuntu 16.04 kerana saya melakukan lebih banyak Python dan mahu ia berfungsi di luar kotak. "

Jmtd : “Saya telah menggunakannya di tempat kerja, sistem berasaskan RHEL 7, dan itu baik-baik saja. RHEL 7 didasarkan pada GNOME 3, tetapi saya rasa defaultnya adalah mod Classic IIRC. Ini bukan pendarahan, tetapi tidak ada kejutan, barang yang berfungsi terus berfungsi. Tepi pendarahan untuk desktop terlalu tinggi, IMHO. Anda lebih fokus pada melakukan perkara lain apabila anda tidak selalu bermain-main dengan desktop anda. Ini adalah alat untuk mencapai sesuatu, bagaimanapun, bukan tujuannya sendiri.

Banyak rakan sekerja saya menggunakan Fedora, dan dua kali setahun terdapat masa turun ketika banyak orang mematahkan mesin mereka ke versi baru dan memukul pepijat besar, diikuti dengan tempoh pengembangan pekerjaan, yang semuanya sudah usang dalam enam bulan lagi. "

Roscocoltrane : “RHEL masih menjalankan Python 2, yang menjadi masalah bagi beberapa alat GUI Python 3, seperti Back In Time. Saya tidak akan mengesyorkannya dan saya memindahkan desktop saya ke Fedora kerana ia menjadi lebih mudah untuk ditingkatkan dan kerana teknologi kontena menjadikan OS yang mendasarinya semakin tidak relevan untuk pembangunan pula. "

Md_tng : “Menggunakan RHEL di desktop seperti menggunakan Fedora dari empat tahun yang lalu, atau seperti menggunakan Debian Stable terkini.

Semuanya sudah tua. "

Bubblethink : “Saya menggunakan RHEL 7.3 sebagai sistem semi primer. Ia berfungsi dengan baik atau lebih baik daripada Ubuntu. EPEL merangkumi sebahagian besar perkara berguna tambahan. Sekiranya anda memerlukan pemacu Nvidia dan perkara yang berkaitan dengan media, terdapat beberapa repos (misalnya Negativo17) yang merangkumi perkara itu juga.

Satu-satunya perkara yang saya rindui ialah Unity, tetapi Cinnamon cukup dekat (walaupun bukan warganegara kelas pertama). Itu agak diperdebatkan, kerana Unity tetap tidak digunakan walaupun di Ubuntu. Untuk kesulitan kecil dari pakej yang agak lama, anda mendapat banyak bit berguna lain di Ubuntu. Sudah tentu, anda juga boleh menggunakan Fedora jika anda tidak enggan melakukan peningkatan setiap enam bulan. "

ChrisTX4 : "Itu sangat bergantung pada apa yang anda cari. Apa yang dilakukan RHEL adalah menyediakan persediaan yang stabil untuk berfungsi. Menggunakan Koleksi Perisian, anda juga boleh mendapatkan timbunan baru yang menarik, dan memuat versi teknologi mana yang anda mahukan. Sekiranya anda ingin menggunakan teknologi baru, ada Devtoolset-6 anda, yang kini menghantar GCC 6.3.1 dan konsort, misalnya - jadi timbunan yang 'lama' tidak begitu membimbangkan.

Sebagai contoh, jabatan lain di tempat kerja mempunyai timbunan perisian yang kompleks yang menggunakan MPI dan Python. Terdapat sejumlah perisian FOSS di atas, tetapi anda mungkin ingin menyusun bahagian itu sendiri, tetapi bukan Python atau MPI. Apabila menggunakan distro biasa, mereka perlu membina semula semua kebergantungan sebaik sahaja versi MPI atau Python baru dikeluarkan. Pada RHEL, rh-python35 tidak mempengaruhi fungsi rh-python33 dan sebaliknya.

Sekiranya timbunan yang stabil, dan berpotensi kemampuan untuk menjalankan perisian proprietari, adalah yang anda cari, RHEL adalah pertaruhan terbaik anda. Sekiranya anda mencari desktop multimedia untuk kegunaan rumah, jangan repot-repot kerana Fedora adalah perkara yang memenuhi keperluan di dunia Red Hat.

Oh juga, RHEL menggabungkan RH Satellite (pengurusan jarak jauh) dan repositori pihak ketiga dengan IBM dan Oracle Java. Untuk penggunaan RHEL mensasarkan nilai yang baik; untuk kegunaan rumah anda tidak akan peduli sama sekali. "

Daniel_Laixer : “Sedang menjalankan RHEL 6.8 di tempat kerja

Rasanya seperti menggunakan Ubuntu dengan Gnome 2.0 lama tetapi dengan repos dan pengurus pakej yang lebih pantas. Seorang rakan sekerja menjalankan RHEL 7.x dan kelihatan seburuk Ubuntu dengan Gnome 3.0. "

Lagi di Reddit

Mengapa anda harus menjalankan Windows sebagai VM di Linux

Serangan ransomware Wannacry berasaskan Windows baru-baru ini mengejutkan banyak orang di seluruh dunia. Serangan itu juga menggarisbawahi mengapa adalah idea yang baik untuk menjalankan Linux dan bukannya Windows. Seorang penulis di PCWorld menyatakan bahawa jika anda mesti menjalankan Windows, ada baiknya anda menjalankannya dalam mesin maya di Linux.

Alex Campbell melaporkan untuk PCWorld:

Dari sudut keselamatan juga, menjalankan Windows dalam mesin maya jauh lebih selamat daripada menjalankan Windows pada pemacu atau partisinya sendiri, seperti biasanya. Dengan memvisualisasikan OS, anda memisahkan OS dari perkakasan itu sendiri dan membuat semacam halangan yang dapat diuruskan oleh sistem operasi host anda (Linux, dalam kes ini) dari luar. Ini seperti meletakkan Windows di kotak pasirnya sendiri dengan set mainannya sendiri yang terhad yang boleh dipatahkan sesuka hati tanpa membuat anak-anak lain menangis.

Dengan beberapa pengecualian, kebanyakan mesin maya menggunakan fail yang berfungsi sebagai peranti penyimpanan maya untuk VM. Storan maya kelihatan seperti cakera keras biasa ke OS yang berjalan di mesin maya, dan melainkan jika anda secara eksplisit memberikan akses ke folder di luar VM, sistem selebihnya tidak dapat diakses oleh VM. Ia seperti The Matrix: OS tidak tahu bahawa komputer yang dihidupkannya bukan fizikal.

Perkara yang menarik dari semua bahan penyimpanan maya ini ialah keseluruhan aplikasi Windows — fail, aplikasi, karya - terkandung dalam satu fail. Fail itu dapat disandarkan, diarkibkan, dienkripsi, dan disimpan di awan dengan mudah, disalin beratus-ratus kali, atau dihapuskan. VirtualBox bahkan dapat mengambil gambar pemacu maya di dalam aplikasi, membebaskan anda dari sebarang masalah membuat sandaran fail storan maya sendiri.

Apabila anda menunjukkan VM pada salinan pemacu maya anda yang disandarkan, ia akan memuatkan gambar dengan senang hati seolah-olah tidak ada yang berlaku. Pada dasarnya, menggunakan VM adalah kaedah terbaik untuk membuat sandaran pemasangan Windows, tanpa perlu menjalankan aplikasi sandaran pada PC.

Lebih banyak lagi di PCWorld

Adakah anda terlepas bulat? Periksa laman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .