Pelayan HP Enterprise Synergy: Fleksibiliti untuk awan, tetapi berapa harganya?

Sekiranya HP Enterprise membina awan hibrid baru, adakah mereka akan datang?

Rancangan syarikat untuk awan, yang diumumkan minggu lalu, adalah untuk menjual perkakasan khusus yang ditujukan khusus untuk menjalankan beban kerja awan hibrid, dan bermitra dengan Microsoft untuk menyediakan Azure sebagai lingkungan awan. Hari ini, HP Enterprise menjelaskan lebih banyak perincian mengenai barisan pelayan Synergy, yang akan melakukan kerja awan hibrid seperti itu.

Fleksibel dari bawah ke atas

Synergy menawarkan sekumpulan API peringkat perkakasan, yang dijuluki Infrastruktur Kompos, yang memungkinkan pengkomputeran, penyimpanan, dan kain dipartisi dan dibahagi mengikut permintaan. Kain yang dihasilkan yang dihasilkan dengan sistem Synergy dapat menjangkau banyak pusat data, bukan hanya beberapa rak pelayan.

HP Enterprise

Untuk menguruskan "antara muka bare-metal untuk infrastruktur sebagai perkhidmatan" (per HP Enterprise), semua pengguna memerlukan perisian yang menyedari API Infrastruktur Kompos. Itu termasuk Microsoft dan kain Azure tempatannya, serta alat pengurusan kontena dan VM seperti Docker dan OpenStack. Docker baru-baru ini menerima plug-in yang memungkinkannya memanfaatkan Infrastruktur Kompos dengan Mesin Docker, alat Docker untuk menyebarkan aplikasi kontena pada infrastruktur awan tertentu.

Synergy memungkinkan pembangunan semula infrastruktur dengan cepat di sekitar perubahan keperluan perniagaan - dalam beberapa saat atau minit dan bukannya berjam-jam atau hari. Manfaat lain yang mungkin adalah pengurusan multitenancy yang lebih mudah, seperti mengelompokkan VM pelanggan tertentu secara automatik, dalam urutan Host Dedicated Amazon.

Bagi kebanyakan orang, perisian sahaja mungkin mencukupi

Pendekatan HP Enterprise bergantung pada perkakasan; syarikat membekalkan penerangan API  dan perkakasan yang merangkumnya. Implikasinya adalah komoditi peribadi atau awan hibrid, yang dibina dengan perisian sumber terbuka atau proprietari di atas perkakasan luar rak, tidak akan sesuai untuk gabungan Infrastruktur Kompos.

Itu mungkin benar di hujung pasaran yang tinggi, dan perkakasan Infrastruktur Kompos akan menarik minat orang yang membuat infrastruktur untuk orang lain - ringkasnya, jenis vendor awan HP Enterprise itu sendiri pernah berusaha, suatu ketika dahulu.

Secara teori, syarikat lain dapat menggunakan standard de facto dan menunjukkan pelaksanaannya dalam perkakasan mereka, dengan cara yang sama API awan milik Amazon menjadi standard. Tetapi kebanyakan syarikat mungkin baik dengan tahap komposit yang disediakan oleh perisian di atas perkakasan mereka yang ada. Contohnya: Mesososos DCOS, yang menangani banyak masalah yang sama mengenai perbincangan HP Enterprise yang terlalu banyak dan kurang disediakan.