Seperti apa audit Oracle? Yang ini pastinya tidak cantik

Oracle sekurang-kurangnya terkenal dengan taktik pelesenan agresifnya seperti teknologi pangkalan data namanya, dan pertikaian baru-baru ini menjelaskan bahawa reputasi itu tidak sepenuhnya tidak berasas.

Pada bulan September 2014 Oracle melancarkan apa yang disebutnya sebagai "tinjauan lesen" pelanggan Mars Inc., syarikat gula-gula. Itu adalah kejadian yang cukup biasa, tetapi kejadian ini sangat buruk. Setelah memberikan 233.089 halaman dokumentasi dengan perbelanjaan sendiri dalam usahanya selama beberapa bulan untuk memenuhi tuntutan Oracle, katanya, Mars akhirnya mengajukan gugatan pada musim gugur lalu di Mahkamah Tinggi San Francisco yang meminta mahkamah untuk memerintahkan Oracle untuk memperkecil auditnya usaha.

Mars menjatuhkan kes itu pada bulan Disember, kemungkinan menandakan bahawa kes itu diselesaikan di luar mahkamah.

Oracle tidak menjawab permintaan komen. Mars enggan mengulas.

Namun, ini berakhir untuk pihak-pihak yang bersangkutan, satu hasil yang sangat terkenal adalah bahawa sejumlah dokumen sekarang berada di domain publik yang tidak akan ada di sana sebaliknya, memberikan banyak cahaya baru mengenai strategi perlesenan Oracle.

"Oracle meminta maklumat yang tidak berhak secara kontrak mengenai pelayan yang tidak menjalankan perisian Oracle dan kakitangan Mars yang tidak menggunakan perisian Oracle," keluhan Mars membaca. "Oracle membuat tuntutan ini dengan alasan palsu berdasarkan premis palsu bahawa penggunaan perisian tidak tetap merupakan penggunaan perisian yang berlesen yang mana Mars berhutang kepada Oracle."

Secara khusus, Oracle menegaskan bahawa kerana Mars menggunakan VMware versi 5.1 atau lebih tinggi, malah pelayan dan kluster yang tidak menjalankan Oracle juga mesti dilesenkan, kata pengurus Mars Eloise Backer dalam satu deklarasi.

Oracle juga mengancam untuk menghentikan perjanjiannya dengan Mars pada bulan Oktober jika tuntutannya tidak dipenuhi.

Kes itu mungkin yang pertama memberi tumpuan khusus kepada pelesenan Oracle pada VMware, kata Dave Welch, CTO dan ketua penginjil dengan perunding IT House of Brick Technologies, dalam catatan blog pada hari Ahad yang menghubungkan banyak dokumen pengadilan. 

"Saya minta maaf kerana nampaknya Oracle memilih untuk tidak hadir di mahkamah," tulis Welch. "Saya juga tidak sedikit terkejut. Pada pendapat saya, Oracle nampaknya berminat untuk melihat apakah ia dapat memperoleh lebih banyak wang daripada mana-mana Oracle pada pelanggan VMware. Ia juga nampaknya ingin melakukannya tanpa mahkamah penilaian. "

Sekiranya Oracle mempunyai kelebihan kontrak di sebalik penegasan perlesenan VMware, ia akan menggunakan kes mahkamah bertahun-tahun yang lalu untuk "mengirim mesej yang jelas kepada dunia bahawa ia akan melindungi hak harta inteleknya" dan bukannya secara senyap-senyap "berdebat tentang pelanggan satu masa, "tambahnya.

Pengalaman audit Mars tidak jarang berlaku, kata Robert Scott, rakan pengurusan dengan Scott & Scott LLP.

"Itu adalah surat biasa yang akan dilihat oleh setiap pelanggan yang diaudit oleh Oracle," jelas Scott.

Yang kurang biasa adalah keputusan Mars untuk melawan, dan "terus terang, lebih banyak pelanggan Oracle harus menegaskan hak ini," kata Scott.

Tidak ada apa-apa dalam perjanjian lesen Oracle yang memerlukan pelanggan menghabiskan masa dan usaha yang dilakukan Mars dalam usaha untuk memuaskan Oracle, tambahnya. Sebenarnya, audit semestinya dilakukan dengan perbelanjaan Oracle.

Scott mempunyai banyak nasihat untuk semua pelanggan Oracle lain di luar sana.

"Perkara terbesar yang dapat anda lakukan adalah berhati-hati dengan perjanjian yang anda buat," katanya. "Kadang kala dengan Oracle sangat sukar untuk mendapatkan penghargaan sepenuhnya memandangkan semua kerumitan dan kekaburan, tetapi itu adalah tempat penting untuk memulakan."

Terutama penting - dan sangat relevan dengan kes Mars - adalah mengelakkan pengaturan yang menghendaki anda menghitung pemproses atau teras, sebagai contoh, apabila asas pengiraan tersebut tidak sepenuhnya jelas, kata Scott.

"Virtualisasi adalah salah satu bidang risiko terbesar," katanya. "Saya telah membantu pelanggan mengelakkan masalah itu dengan merundingkan perjanjian tanpa had dengan Oracle."

Oracle juga dilaporkan telah menawarkan apa yang dikenali sebagai Perjanjian Lesen Pengguna Kekal dengan harga tetap untuk penggunaan pangkalan data tanpa hadnya selama-lamanya.

Untuk perjanjian yang sudah ditetapkan, "genggam tangan anda" dan cuba rundingkan bahagian yang tidak anda sukai. Sebenarnya, "dengan setiap pesanan yang anda buat, anda harus menuntut konsesi tambahan dari Oracle," kata Scott.

Akhirnya, melawan adalah pilihan yang ingin digunakan oleh lebih banyak syarikat.

"Sekiranya mereka menghampiri anda dengan cara yang tampaknya tidak masuk akal, ada mekanisme, tetapi ia kurang digunakan kerana orang takut kepada Oracle," katanya. "Saya memuji Mars untuk melangkah dan melakukan perkara yang betul."