2 sebab pangkalan data gabungan tidak seperti slam-dunk

Selalunya masalah pertama yang anda selesaikan ketika berpindah ke awan: Syarikat anda menggunakan berpuluh-puluh, kadang-kadang beratus-ratus, pangkalan data heterogen yang berbeza, dan sekarang anda perlu mengikatnya menjadi ratusan pandangan maya data di awan.

Apa yang baik tentang ini ialah anda tidak perlu bermigrasi ke pangkalan data baru, atau bahkan memindahkan data dari tempat ia dihoskan di awan. Bagaimanapun, mungkin ada aplikasi yang bergantung pada data tersebut, dan perkara terakhir yang ingin anda lakukan adalah menyimpan data yang berlebihan.

Jadi, anda bersekutu. Itu memberi anda pemusatan data secara logik tanpa perlu mengubah tempat data tersebut disimpan secara fizikal, awan atau tidak.

Tetapi tidak begitu pantas. Terdapat sekatan jalan raya yang perlu dipertimbangkan. Berikut adalah dua teratas saya.

Pertama, prestasi. Anda pasti dapat mencampurkan data dari pangkalan data berasaskan objek, pangkalan data relasional, dan bahkan data tidak berstruktur, dengan menggunakan pandangan berdasarkan metadata terpusat dan maya. Tetapi kemampuan anda untuk menjalankan pertanyaan masa nyata pada data tersebut, dalam jangka masa yang munasabah, adalah kisah lain.

Rahsia kecil yang kotor mengenai sistem pangkalan data gabungan (awan atau tidak) adalah melainkan jika anda bersedia meluangkan masa yang diperlukan untuk mengoptimumkan penggunaan pangkalan data maya, masalah prestasi mungkin muncul yang menggunakan penggunaan pangkalan data gabungan , baik, tidak berguna. Ngomong-ngomong, meletakkan pangkalan data gabungan di awan tidak akan membantu anda, walaupun anda menambahkan lebih banyak storan maya dan membuat komputasi untuk cuba memaksimumkan prestasi.

Sebabnya adalah begitu banyak yang berlaku di latar belakang hanya untuk mendapatkan data dari banyak sumber pangkalan data. Masalah-masalah ini diperbaiki biasanya dengan mengetahui reka bentuk pangkalan data gabungan yang baik, menyesuaikan pangkalan data, dan meletakkan had berapa banyak pangkalan data fizikal yang dapat terlibat dalam satu corak akses. Saya dapati hadnya biasanya empat atau lima.

Kedua, keselamatan. Saya cukup yakin bahawa kebanyakan pangkalan data gabungan berasaskan awan yang berjalan di cloud mempunyai kerentanan yang dapat dimanfaatkan sekarang, dan kebanyakan perusahaan yang memiliki data tidak mengetahuinya.

Penyebabnya sama seperti mengapa anda biasanya menghadapi masalah prestasi: Terdapat banyak bahagian bergerak sehingga sukar untuk memastikan semua data, titik akses, metadata, dll., Dikunci tetapi pada masa yang sama mudah diakses.

Walaupun sistem anda yang menggunakan pangkalan data gabungan dapat mengenkripsi data pada waktu rehat, mereka sering tidak mengenkripsi data semasa penerbangan. Atau, jika anda menyulitkan data semasa penerbangan, kemungkinan anda tidak menyulitkan data semasa rehat. Atau, ada jalan langsung ke pangkalan data fizikal yang memintas seni bina pangkalan data gabungan dan keselamatan yang diberikannya.

Setakat ini, saya belum pernah melihat pangkalan data gabungan dengan keselamatan terpusat yang berfungsi pada lapisan pangkalan data maya dan fizikal. Oleh itu, sibuklah memasang lubang itu!