Windows 8 Refresh: Ciri hebat, jika anda mengetahui batasannya

Dalam beberapa minggu kebelakangan ini, saya telah melihat banyak analisis dan demo Windows 8 Refresh, tetapi semuanya nampaknya mengabaikan fakta yang sangat penting: Tidak sempurna. Dengan risiko terdengar terlalu teknikal, masalah asasnya ialah anda juga tidak boleh mengambil kek anda dan memakannya.

Refresh, mungkin anda ingat, adalah prosedur revitalisasi Windows 8 yang menyimpan data dan tetapan pengguna tetapi memasang semula Windows di bawahnya. (Reset adalah pilihan lain, yang menghapuskan PC dan mengembalikannya ke keadaan yang sama ketika anda membelinya.) Microsoft menasihatkan agar pelanggan Windows 8 menjalankan Refresh dalam keadaan yang sama dengan pengguna Windows 7 mungkin menjalankan Pemulihan Sistem - iaitu, apabila sistem anda tiba-tiba jatuh atau mula berkelakuan tidak masuk akal.

Pemulihan Sistem mengembalikan tetapan Registry dan beberapa fail sistem ke keadaan yang lebih awal. Refresh berfungsi sama sekali berbeza. Seperti yang dijelaskan oleh Desmond Lee dalam Membangun Windows 8 Blog, "Fungsi penyegaran pada dasarnya masih merupakan pemasangan semula Windows ... tetapi data, tetapan, dan aplikasi gaya Metro Anda disimpan." Semasa melakukan Refresh, PC anda memasuki Windows Recovery Environment, yang mengetepikan data pengguna, tetapan, dan aplikasi Metro, memasang semula Windows, kemudian mengembalikan data pengguna, tetapan, dan aplikasi Metro.

Bahagian yang sangat menarik mengenai Refresh ialah anda dapat mengambil snapshot dari sistem, setelah semua aplikasi warisan utama dipasang dan dikonfigurasi, dan menggunakan snapshot itu sebagai garis dasar Refresh. Jalankan Refresh, berikan snapshot, dan sistem dipulihkan ke keadaan semula jadi, dengan semua aplikasi - termasuk aplikasi lama - siap dan siap dijalankan, dan semua data pengguna tetap utuh .

Kami bercakap masa Holy Grail. Tetapi izinkan saya menunjukkan kepada anda bagaimana ia berfungsi dan menerangkan mengapa stik tidak begitu menarik seperti mendesis.

Sekiranya anda menjalankan Pratonton Pengguna Windows 8, anda mungkin ingin mengambil beberapa minit untuk membuat titik penyegaran tersuai, mash PC anda sedikit, dan jalankan Refresh untuk melihat apa yang berlaku. Kaedahnya sangat mudah:

Di Windows 8 CP, klik kanan di sudut kiri bawah (anda tahu, tempat di mana butang Mula seharusnya) dan pilih Command Prompt (Admin). Anda harus mengklik melalui mesej Kawalan Akaun Pengguna, tetapi permintaan DOS lama yang baik muncul,c:\windows\system32:

Seterusnya, buat folder baru - seperti:

mkdir c:\refreshpt

Kemudian minta Win dows 8 membuat titik penyegaran menggunakan arahan recimg. Seperti ini:

recimg /createimage c:\refreshpt

Windows 8 menghasilkan fail yang disebut install.wim, di mana "wim" bermaksud "Windows Installer Image." Perlu beberapa saat - lebih dari satu jam pada mesin yang agak bersih dengan salinan Office dipasang, hingga berjam-jam untuk sistem yang dipakai dengan baik dengan banyak data. Anda boleh bermain-main dengan recimg, memilikinya membuat banyak gambar, memilih di antara mereka, dan sebagainya - Anandtech mempunyai perinciannya.