Ulasan: Kyocera DuraForce adalah telefon Android yang direka untuk The Hulk

Dalam dunia telefon pintar Android saya, Kyocera DuraForce menonjol. Jalan keluar. Ia berat, besar, dan tidak cantik. Sesuatu yang akan dibawa oleh Hulk.

Tetapi seperti namanya, DuraForce tidak dimaksudkan untuk bergaya. Sebaliknya, ia dirancang untuk disalahgunakan tetapi terus berfungsi. Telefon pintar Android yang lasak ini ditujukan untuk pekerja pembinaan, pegawai utiliti, pelantar minyak, pengawal keselamatan, pelatih, penjaga taman, dan orang lain yang lingkungan kerjanya kasar dan runtuh.

Kyocera memasarkan DuraForce sebagai telefon pintar yang dapat menahan unsur - suhu yang melampau, habuk, kejutan, radiasi matahari, kabut garam, "hujan yang meniup", dan rendaman air cetek (enam kaki) selama 30 minit - dalam pematuhan dengan peringkat IP68 dan piawaian Mil-Std-810G untuk gear yang dikeraskan.

Galen Gruman |

Kyocera mencabar saya untuk menyalahgunakan DuraForce. Yang saya buat dengan senang hati. Pertama, saya melakukan ujian tandas, kerana telefon pintar pada tali pinggang kerja dan jaket kerja kelihatan seperti jatuh di tandas. Saya membiarkan DuraForce duduk, dihidupkan, di dalam mangkuk tandas bersih selama 10 minit. Skrinnya tetap menyala ketika merendam, dan telefon pintar berfungsi tanpa masalah ketika saya mengambilnya. (Tidak mungkin saya mencuba ini dengan iPhone saya. Ada sebab teknologi Apple menyapu port iPhone untuk kelembapan apabila pelanggan membawa unit mati.)

Saya kemudian membekukan DuraForce hingga 2ºF selama setengah jam. Ia tetap berfungsi dengan baik, walaupun titisan beku mencair.

Galen Gruman |

Seterusnya, saya menjatuhkan Duraforce enam kaki ke bantal nipis untuk melihat bagaimana ia bertindak balas terhadap kejutan. Itu tidak terganggu. Tetapi itu bukan penurunan besar - iPhone saya juga boleh mengatasinya. Oleh itu, saya kemudian menjatuhkannya sejauh 15 kaki, dengan sedikit bahasa Inggeris ditambahkan, di atas balkoni saya ke taman di bawah. DuraForce tetap tidak terganggu. 

Pada ketika itu, saya tidak mempunyai fungsi untuk meletakkannya di bawah keran untuk membersihkan kotoran. Saya tidak akan melakukannya dengan telefon pintar lain!

Akhirnya, saya melakukan ujian tandas kedua, kali ini dengan port audio terbuka sehingga saya dapat mensimulasikan apa yang akan terjadi pada DuraForce jika dijatuhkan ke dalam air semasa digunakan untuk mendengar muzik atau membuat panggilan telefon dengan earbud. Sekali lagi, DuraForce menjadi tentera seolah-olah tidak ada yang berlaku.

Nah, kecuali pada keesokan harinya, butang kuasa di bahagian atas DuraForce tidak lagi bertindak balas untuk ditekan. Saya tidak pasti apa yang menyebabkan butang itu berhenti berfungsi, tetapi ia terletak betul-betul di sebelah port bicu audio yang dibiarkan terbuka semasa ujian tandas kedua, jadi saya rasa bahawa air cukup mengganggu sehingga menimbulkan masalah.

Apa pun penyebabnya, ini menunjukkan bahawa DuraForce tidak tahan terhadap kerosakan walaupun terdapat pelindung. (Kyocera mengatakan bahawa kegagalan butang kuasa yang saya alami pada akhir ujian saya tidak normal, dan syarikat itu terkejut kerana ia berlaku.) Namun, jelas DuraForce dapat mengambil lebih banyak penyalahgunaan daripada telefon pintar biasa anda.

Sayangnya, saya tidak mempunyai cara untuk menguji kemampuannya menahan habuk, sinaran matahari, kabut garam, atau hujan lebat. Mungkin lain kali!

AT&T

Untuk mendapatkan ketahanannya, Kyocera pada dasarnya telah mempersenjatai DuraForce, yang menjadikannya telefon pintar. Dan itu muncul dalam beberapa pilihan reka bentuk.

DuraForce mempunyai berat 7 oz., Berbanding 5.1 oz. daripada perniagaan utama Samsung Galaxy S5. DuraForce setebal 0,55 inci, berbanding 0,32 inci S5. Pada asasnya, separuh lagi berat dan setengah lagi setebal telefon pintar biasa.

Percayalah, anda benar-benar menyedari betapa besar dan beratnya - peranti ini berada pada tali pinggang alat, bukan di dalam poket baju anda. Namun skrinnya lebih kecil daripada kebanyakan: hanya 4.5 inci secara menyerong.

Kompromi lain adalah tindak balas skrin. Skrin sentuh kadang-kadang tidak mengesan ketukan, jadi anda perlu mengetuk sedikit lebih keras agar DuraForce bertindak balas. Keperluan untuk kekuatan tambahan itu mempunyai kelebihan: Kemungkinan untuk mendadak ketukan tidak sengaja setiap kali jari anda menyikat skrin secara tidak sengaja.

Butang fizikal di Kyocera DuraForce membiasakan diri. Kedua-dua butang di bahagian atas kelihatan sama, jadi mudah bingung dengan butang kuasa mana dan kunci pembesar suara.

Butang besar berwarna merah di sebelah kiri adalah kunci yang unik untuk DuraForce. Anda boleh memprogramkan apa yang dilakukannya, yang bagus dalam teori tetapi praktiknya menjengkelkan kerana sangat sukar untuk menekannya secara tidak sengaja. Saya menetapkan unit peminjam saya untuk menarik pemberitahuan ketika butang yang dapat diprogram ditekan, kerana tindakan itu tidak membahayakan ketika dilakukan secara tidak sengaja.

Butang Rumah, Belakang dan Aplikasi Terkini fizikal adalah idea yang baik dan juga idea yang tidak baik. Bagus kerana senang ditekan dan kerana mereka bertindak balas walaupun anda memakai sarung tangan kerja. Buruk kerana mereka mudah menekan secara tidak sengaja semasa menggerogoti poket atau tali pinggang alat anda. Dalam kes ini, yang baik mengatasi yang buruk.

Pelabuhan DuraForce semuanya ditutup, sehingga tidak tersumbat dengan kotoran atau membiarkan cecair yang dapat menggoreng perangkat. Ini bermakna terdapat tab canggung yang tergantung di sisi semasa anda mengecas telefon atau memasang earbud anda - pertukaran yang dapat diterima untuk perlindungan tambahan yang diperlukan di persekitaran yang keras.

Apabila anda melepasi perkakasan perisai DuraForce, anda mempunyai telefon pintar Android vanila, dengan aplikasi Android biasa yang sudah dipasang sebelumnya. Versi AT&T, yang saya uji, juga mempunyai bloatware AT&T biasa. 

Namun, satu perbezaan perisian dari Android standard adalah yang tidak diingini: Skrin kunci menjadikan anda menggunakan widget untuk memilih perkara yang ingin anda lakukan ketika membuka kunci telefon pintar: membuat panggilan, menggunakan kamera, atau pergi ke skrin utama. Ini bertujuan untuk memberikan akses cepat ke telefon dan kamera, tetapi apa yang sebenarnya dilakukan adalah memperlahankan akses anda ke ciri-ciri peranti. Saya harap ia menjadi pilihan.

Hayat bateri baik, dengan pengisian daya sekurang-kurangnya sehari penggunaan biasa.

DuraForce menjalankan Android 4.4.2 KitKat dan dilengkapi dengan storan dalaman 16GB, ditambah ia menyokong kad SD untuk penyimpanan tambahan. Di AS, AT&T dan US Cellular menawarkannya, dengan harga $ 399 tanpa kontrak. Seperti yang anda jangkakan, ia menyokong rangkaian LTE, Tenaga Rendah Bluetooth, Wi-Fi (802.11 b / g / n, tetapi tidak 802.11ac), dan NFC (komunikasi dekat fleld).

Secara keseluruhan, Kyocera DuraForce adalah cara yang kasar terutamanya. Sekiranya anda bekerja dalam persekitaran menghukum, atau anda pengguna kasar seperti The Hulk, DuraForce jelas patut dipertimbangkan. Jika tidak, dapatkan sesuatu yang lebih elegan, jika kurang sukar.

Kad Markah Aplikasi dan Web (20%) Perkhidmatan platform (20%) Keselamatan dan pengurusan (20%) Kebolehgunaan (20%) Perkakasan (20%) Markah keseluruhan
Kyocera DuraForce 7 7 6 7 8 7.0