Memahami Zon Tepi Azure

Skala awan dan perkhidmatan awam seperti Azure sangat mengagumkan. Pusat data besar-besaran yang penuh dengan komputasi dan penyimpanan tersedia berdasarkan permintaan, dan saluran rangkaian masuk dan keluar dari laman web tersebut memberi anda lebar jalur yang luar biasa. Tetapi meletakkan semua telur komputasi anda dalam satu keranjang awan mempunyai kekurangannya, dengan latensi rangkaian menjadi masalah yang penting.

Tidak menghairankan apabila melihat Azure melakukan lebih banyak kelebihan. Baru-baru ini saya melihat bagaimana Microsoft mendekatkan komputer dengan pengguna akhir, tetapi komputer hanya sebahagian daripada cerita. Sekiranya kita mendapatkan pengalaman konsisten yang dijanjikan oleh Microsoft di mana sahaja kita mengakses perkhidmatan Azure, kita perlu dapat memperlakukan sumber daya terkini dan komputasi dan penyimpanan yang dihoskan oleh Azure sebagai sebahagian daripada rangkaian maya tunggal, dengan keselamatan dan peralihan berdasarkan dasar.

Mendekatkan Azure

Tepi rangkaian sukar ditentukan. Bagi sesetengah orang, ini adalah peranti di meja kami, di rumah kami, di pusat data kami, dan dipasang untuk peralatan industri. Bagi orang lain, peralatan itu terletak di bahagian penyedia batu terakhir. Microsoft memang agnostik - ia mempunyai pelanggan di semua pasaran tersebut. Walau bagaimanapun, dengan memikirkan integrasi rangkaian canggihnya sebagai sebahagian daripada Azure, rangkaian yang setara dengan pelayan, VM, dan kemampuan pengurusan wadah Azure Arc, jelas bahawa banyak perhatian diberikan kepada pusat data dan penyedia.

Ini adalah fokus yang masuk akal. Skala pelbagai inkarnasi Azure Stack dari peranti yang berada di laman penyedia yang dekat dengan pengguna akhir, hingga setem multirack yang memanjangkan Azure ke pusat data anda. Sejauh Azure adalah kunci untuk masa depan syarikat, Microsoft sangat menyedari bahawa infrastruktur hibrid yang menggabungkan awan dan di tempat tidak akan hilang dan mungkin menjadi elemen penting dalam keputusan seni bina strategik kebanyakan perniagaan.

Azure sudah mempunyai platform rangkaian maya yang kuat, berdasarkan sistem operasi suis SONiC (Perisian untuk Rangkaian Terbuka di Awan) dengan sumber terbuka dan SAI (Switch Abstraction Interface). Ia fleksibel dan mudah dikonfigurasi, menyediakan tulang belakang untuk pelbagai alat rangkaian yang dibina di dalam portal Azure. Tetapi ketika kita bergerak ke pinggir rangkaian, kita tidak lagi bergantung pada jaringan Azure sendiri. Kita harus bekerjasama dengan seni bina rangkaian pihak ketiga dan perkakasan yang dibina. Sekiranya ia tidak dapat mengawal perkakasan, bagaimana Microsoft dapat memperluas alat rangkaiannya ke ujung?

Memperkenalkan Azure Edge Zones

Microsoft baru-baru ini mengumumkan Azure Edge Zones, sekumpulan teknologi yang memperluas platform rangkaian hibridnya yang sedia ada dengan fokus pada aplikasi yang diedarkan yang berfungsi di seluruh infrastruktur di dalam premis, di pusat data tepi, dan di Azure. Tujuannya adalah agar semua elemen rangkaian ini dapat dikendalikan menggunakan API yang sama dengan Azure, yang memungkinkan mereka menggunakan alat keselamatan yang sama dan portal yang sama.

Ekonomi Azure bermaksud bahawa pusat datanya sering jarak jauh dari tempat pengguna menginginkan komputer dan penyimpanan mereka. Sekiranya anda berada di Pasifik Barat Laut di Amerika Syarikat, contoh Azure anda akan dekat dengan Sungai Columbia, memanfaatkan kuasa hidroelektriknya yang murah. Di Eropah, sebahagian besar Azure dijalankan di negara-negara dengan rezim cukai yang baik. Ahli ekonomi awan Microsoft memutuskan tempat terbaik untuk meletakkan pelayan untuk mendapatkan bukan hanya pulangan kewangan terbaik, tetapi berada di tempat dengan persekitaran peraturan yang baik yang sesuai dengan keperluan pelanggan. Kecuali anda dekat dengan salah satu pusat data tersebut, anda akan mengalami kependaman, menyukarkan penggunaan Azure untuk kelas aplikasi dan perkhidmatan masa nyata yang semakin penting. Sebagai contoh, menjalankan Azure Remote Rendering di Edge Zone akan membolehkan HoloLens memaparkan model 3D yang kompleks dalam masa nyata,dan bukannya membatasi interaksi pengguna untuk mengelakkan gangguan dan kelewatan yang disebabkan oleh sambungan latensi tinggi.

Kumpulan pratonton Edge Zones akan berada di New York, Los Angeles, dan Miami. Mereka semua adalah wilayah metropolitan yang padat dengan banyak permintaan — wilayah di mana pada masa lalu anda telah menggunakan CDN untuk menguruskan kandungan dari awan. Dengan Zon Edge, anda dapat menggerakkan sebahagian dari komputasi anda ke bandar-bandar tersebut bersama dengan kandungan anda, memberikan pengalaman latensi rendah yang lebih baik kepada pengguna.

Microsoft akan mengendalikan infrastruktur ini, mengikat Edge Zones ke dalam sambungannya. Ini harus memastikan sambungan lebar jalur tinggi yang konsisten antara contoh kelebihan anda dan kod yang berjalan di Azure. Harus ada sedikit perbezaan antara kemampuan Edge Zones dan Azure yang lain.

Pergi Peribadi: Zon Tepi Azure dalam rangkaian anda

Terdapat dua implementasi Edge Zone yang lain: Edge Zones pembawa dan Private Edge Zones. Kedua-duanya dirancang untuk berfungsi dengan rangkaian tanpa wayar generasi akan datang, dengan Private Edge Zones yang dibina pada perkakasan Microsoft Azure Stack Edge. Private Edge Zones dapat digunakan untuk aplikasi di tempat, dengan pengurusan Azure penyelesaian SD-WAN yang ada, menyokong pihak ketiga di samping alatnya sendiri.

Dengan Private Edge Zone dan SD-WAN yang diprogramkan seperti NetFoundry's, aplikasi Azure anda kini dapat berfungsi bukan hanya di awan awam dan pusat data di tempat, tetapi juga di seluruh rangkaian pejabat cawangan anda. Tidak perlu menghubungkan setiap cawangan ke Azure dengan sambungan ExpressRoute yang mahal atau pautan VPN yang berasingan. Sebaliknya rangkaian anda yang ada diuruskan melalui portal Azure, dengan satu sambungan VPN ke Azure, termasuk sebarang peralatan rangkaian maya seperti firewall. Anda menggabungkan fungsi rangkaian anda dengan Azure, menggunakan dari Azure ke rangkaian anda. Dengan aplikasi hibrid di Azure Private Edge Zone, anda boleh menggunakan Azure Arc untuk menggunakan VM dan kontena, dengan portal Azure menguruskan aplikasi dan rangkaian.

Menggunakan kontena untuk menjadi tuan rumah perkhidmatan Edge Zones memudahkan penyebaran ke tepi dan membolehkan anda mengkonfigurasi infrastruktur dalam awan menggunakan komponen yang sama untuk pengguna yang tidak berada di kawasan yang disokong. Tidak perlu mempunyai aplikasi yang berasingan untuk setiap lokasi ketika Azure Edge Zones menggabungkan wilayah Azure dan Edge Zones ke dalam VLAN yang sama.

Merangka aplikasi awan untuk kelebihan hibrid baru

Teknologi seperti ini memerlukan pembangunan semula aplikasi. Contoh komputasi Edge tidak akan mempunyai kemampuan cloud awam; anda tidak akan mendapat akses ke rangkaian komputasi yang sama, dan tentunya tidak akan mempunyai banyak cara penyimpanan. Sekiranya anda mempunyai banyak data untuk diproses, jangan berhenti menggunakan Azure. Contohnya, Zon Edge anda harus menumpukan perhatian pada memproses data dan menangani interaksi pengguna, mengurus acara, dan menyampaikan permintaan yang kurang mendesak hingga aplikasi Azure.

Jelas bahawa Azure Edge Zones adalah sebahagian daripada trend yang lebih besar, kerana Microsoft bergerak untuk membawa semua aspek awan hibrid ke dalam portal Azure. Dengan aplikasi desktop Azure Portal yang sedang dalam pratonton, pemaju dan pentadbir awan akan dapat menguruskan ladang awan Azure mereka dari satu skrin, di desktop dan penyemak imbas mereka, dan bekerja dengan data di awan awam dan pusat data mereka. Menggabungkan semuanya seperti ini, tidak menghairankan bahawa Microsoft akan menghentikan persijilan Windows Servernya yang setara dengan Azure mereka. Di awan hibrid Microsoft, semuanya akan menjadi Azure.