Pratonton penyemak imbas Microsoft Edge untuk Linux

Microsoft menawarkan pratonton penyemak imbas Edge untuk Linux, sehingga menjadikan penyemak imbas tersedia untuk kelima-lima platform desktop dan mudah alih utama termasuk Windows, macOS, iOS, dan Android. 

Microsoft pada 20 Oktober mengumumkan ketersediaan Microsoft Edge Dev Channel untuk Linux. Pembebasan ini menyokong pengedaran Ubuntu, Fedora, Debian, dan OpenSUSE Linux. Pembinaan mingguan dirancang mengikut rentak Saluran Dev khas bersama dengan platform lain yang disokong.

Dengan pratonton awal, Microsoft bertujuan untuk memberikan pengalaman perwakilan untuk pembangun yang ingin membina dan menguji laman web dan aplikasi di Linux. Syarikat itu mengatakan keupayaan platform web dan alat pemaju, termasuk tingkah laku rendering teras, pelanjutan, penyemak imbas DevTools, dan automasi ujian, umumnya harus berkelakuan secara konsisten dengan edisi Edge yang lain, tetapi beberapa ciri pengguna akhir mungkin belum diaktifkan sepenuhnya. Rilis ini hanya menyokong akaun tempatan dan tidak menyokong masuk melalui akaun Microsoft atau Azure Active Directory. Pratonton masa depan akan menambah keupayaan ini

Untuk memulakan dengan Microsoft Edge di Linux, pengguna dapat memasang paket .deb atau .rpm secara langsung dari laman Microsoft Edge Insider, yang akan mengkonfigurasi sistem untuk menerima kemas kini automatik yang akan datang. Microsoft Edge juga dapat dipasang dari Microsoft Linux Software Repository menggunakan alat pengurusan pakej standard pengedaran.