Buku JSP mana yang menjadi pengajaran terbaik?

Adakah anda mencari buku JavaServer Pages yang akan membuat anda mula membuat Laman Web berasaskan JSP? Dalam artikel ini, saya akan melihat enam buku JSP terbaru yang ditawarkan. Buku-buku tersebut merangkumi:

  1. JSP Murni: Halaman Pelayan Java oleh James Goodwill ( Sams, 2000)
  2. JavaServer Pages oleh Larne Pekowsky ( Addison-Wesley, 2000)
  3. HalamanServer Java Instant oleh Paul Tremblett ( Osborne McGraw-Hill, 2000)
  4. Pembangunan Web dengan JavaServer Pages oleh Duane K. Fields dan Mark A. Kolb ( Manning Publications, 2000)
  5. Core Servlets dan JavaServer Pages oleh Marty Hall ( Prentice Hall, 2000)
  6. JSP profesional oleh Dan Malks, et al. ( Wrox Press, 2000)

Jadual 1 di bawah memberikan gambaran ringkas mengenai ciri-ciri utama buku-buku yang dikaji. Saya akan membahas lebih terperinci, mengkaji setiap buku secara individu, kemudian dalam artikel.

Jadual 1: Gambaran Keseluruhan Buku JSP
JSP tulen Halaman JavaServer Halaman JavaServer Segera Pembangunan Web dengan JavaServer Pages Servlet Teras dan JavaServer Pages JSP profesional
Harga 4.99 9.95 9.99 4.95 2.99 9.99
Jumlah Halaman 325 300 510 560 580 900
CD-ROM / Sumber dari Web Tidak tidak Ya tidak Ya / Ya Tidak, ya Tidak, ya Tidak, ya
Pengarang 1 1 1 2 1 21
Servlet / Versi JSP 2.2 / 1.1 2.2 / 1.1 2.1 / 1.0 2.2 / 1.1 2.2 / 1.1 2.2 / 1.1
Kacang Java Rata-rata Rata-rata Rata-rata Sangat bagus Rata-rata Rata-rata
JDBC Baik Baik Baik Sangat bagus Baik* Baik
Sambungan Tag Tiada Buruk Buruk * Sangat bagus Baik Baik
XML Rata-rata Buruk Buruk Buruk Tiada Baik
J2EE Tiada Tiada Tiada Rata-rata Tiada Baik
Keranjang Belanja Rata-rata Rata-rata Baik Tiada Rata-rata Rata-rata
Rujukan API Sangat bagus Tiada Sangat bagus Rata-rata Tiada * Sangat bagus
Pelayan Web / Pangkalan Data Tomcat PostgreSQL Apache, JServ, PostgreSQL Tomcat Tomcat, JSWDK, Java Web Server Apache, Tomcat
Skala: Tiada Buruk Rata-rata Baik Sangat bagus
Bintang (*) di lapangan bermaksud ulasan ini memberikan perincian terperinci mengenai kedudukan.

Kumpulan baris pertama dalam Jadual 1, hingga Pengarang , harus cukup jelas. Baris berikutnya menunjukkan versi atau tahap liputan yang ditawarkan oleh buku untuk setiap kategori. Berikut adalah beberapa perkara yang perlu diperhatikan:

  • Servlets API telah berubah dari 1.0 ke 2.0 ke 2.1 dan kini meningkat hingga 2.2. JSP API telah berubah dari 0.91 (dan sebelumnya) ke 0.92 hingga 1.0 ke versi 1.1 semasa. Hampir semua buku merangkumi versi API terkini.
  • Untuk liputan penyambungan halaman JavaBeans-JSP, saya terutamanya mencari penggunaan dengan jsp: useBean.
  • Liputan J2EE selain servlet, JDBC, dan liputan XML.
  • Rujukan API menunjukkan liputan buku mengenai javax.servlet.jsp(dan mungkin javax.servlet) dokumentasi API. Secara peribadi, saya tidak perlu melihat javax.servlet.jsprujukan API. Untuk kejelasan, saya harus menyebutkan bahawa rujukan API bukanlah senarai objek tersirat dan arahan JSP. Maksud saya dokumentasi API pada JspEngineInfodan JspFactorykelas.
  • Bagi pelayan / pangkalan data Web, hanya menyebut pelayan dalam buku tidak mencukupi untuk disenaraikan di sini. Pada asasnya, arahan mengenai cara mengkonfigurasi pelayan Web atau menambahkan fail JSP / aplikasi Web ke pelayan Web adalah diperlukan dan / atau bagaimana untuk mengatur / menggunakan pelayan pangkalan data.

Sebelum memulakan ulasan, satu perkara yang harus saya sebutkan ialah saya adalah pengarang satu bab dalam Professional JSP (Wrox Press). Memandangkan sumbangan kecil yang saya buat kepada Professional JSP, saya rasa saya masih dapat memberikan gambaran objektif buku itu dan yang lain. Oleh kerana ia jelas bukan buku kegemaran saya, saya harap anda dapat merasakan hal yang sama.

Selebihnya dari artikel ini, saya akan mengulas setiap buku secara berasingan. Di samping setiap tajuk buku terdapat penilaian bintang, yang berdasarkan liputan keseluruhan buku JavaServer Pages. Satu bintang sama dengan penilaian yang rendah, dan penilaian tertinggi (lima bintang) diterjemahkan kepada liputan yang luar biasa.

JSP Murni: Halaman Pelayan Java (4 bintang)

Saya jarang menemui buku yang diterbitkan oleh Sams yang saya suka, tetapi dengan senang hati saya mengatakan bahawa saya mendapat pengecualian. Sementara JSP Murni: Halaman Pelayan Javaoleh James Goodwill adalah buku JSP terkecil, saya dapati liputan JSP ditulis dengan ringkas dan hampir lengkap. Komponen utama yang hilang adalah bagaimana membuat perpustakaan tag tersuai. Muhibah bermula dengan gambaran umum konsep JSP dan bagaimana ia sesuai dengan Servlets, JavaBeans, dan JDBC. Dia juga termasuk teknik untuk menangani kesalahan, bekerja dengan objek tersirat, menggunakan tindakan standar, berkomunikasi dengan JavaBeans, berkomunikasi dengan pangkalan data melalui kumpulan koneksi, menggunakan penghurai SAX dengan XML, dan mengirim surat dengan JavaMail API. Walaupun tidak ada bab yang luas atau mendalam, kandungan buku ini lebih dari cukup untuk memulakan anda dengan JSP.

Memandangkan ukuran buku kecil, saya terkejut melihat sepertiga terakhir buku ini diambil dari rujukan API. Anda boleh mencari kod sumber untuk JSP Tulen dari Laman Web Sam (lihat Sumber). Satu catatan kecil lainnya: Pure JSP adalah satu-satunya buku di mana judulnya menggunakan Java Server yang tidak betul di JavaServer Pages.

Halaman JavaServer (2 1/2 bintang)

JavaServer Pages oleh Larne Pekowsky ditujukan kepada pereka Web dan bukannya pembangun Java (tidak seperti Pure JSP ). Anda akan mendapat pengenalan untuk membuat konten dinamis, bahasa pengaturcaraan Java, dan menulis JavaBeans serta pengantar JDBC. Anda dapat menggunakan JavaBeans sebelum mempelajari cara membuatnya, dan anda harus menarik fail sumber / kelas dari CD untuk menggunakan contohnya. Sayangnya, Pekowsky tidak menunjukkan cara menyiapkan pelayan Web atau JDK untuk membuat halaman JSP, menyusun kelas Java, atau menunjukkan di mana meletakkan kelas kacang. Rujukan untuk dokumentasi mengenai konfigurasi Tomcat ada di CD pendamping, walaupun ringkas. Pada dasarnya, Pekowsky meminta anda membuka zip fail zip tetapi tidak membenarkan anda membuat sesuatu sendiri.

Dalam mempelajari semua teknologi tersebut, JavaServer Pages membawa Anda melalui pengembangan Situs Web seperti Slashdot fiksi yang disebut Java News Today, meningkatkan jumlah kandungan dinamik yang disokong sepanjang perjalanan. Dalam mengembangkan Java News Today, Pekowsky tidak memberikan liputan JSP khas untuk item seperti objek tersirat dan arahan. Sebenarnya, tidak ada senarai objek tersirat di mana-mana, dan senarai tag JSP diturunkan ke lampiran.

Buku selebihnya nampaknya melompat dengan topik yang berbeza, dengan banyak kod SQL untuk menyediakan jadual untuk contohnya. Bagi pembaca, saya mendapati banyak perihal yang mengelirukan atau tidak mencukupi. Sekiranya anda berminat menggunakan JSP untuk menambahkan JavaBeans ke Laman Web anda, maka buku ini akan menunjukkan caranya; jika tidak, saya tidak akan bersusah payah membacanya untuk perkara lain.

Instant JavaServer Pages mendekati pengajarannya JSP dengan cara antara Pure JSP dan JavaServer Pages. Anda mendapat penerangan secara terperinci tentang apa itu JSP dan bagaimana anda dapat menggunakannya, diikuti dengan penerangan tentang sintaks dengan segala-galanya dari arahan halaman hingga objek, sesi, dan halaman kesalahan. Di luar pengenalan terdapat lapan bab yang merangkumi aplikasi Web JSP khas, yang mengajar anda asas-asas JSP di sepanjang jalan. Itu termasuk pengurus log masuk, pangkalan data Soalan Lazim, direktori telefon, pengirim kad pos elektronik, dan banyak lagi. Mengetahui setiap asas tersebut, anda boleh memperluaskan Laman Web yang ada dengan mudah. Contoh XML agak lemah; ia hanya menghasilkan XML tetapi tidak menghuraikan apa-apa.

Instant JavaServer Pages juga menyertakan arahan pemasangan yang luas untuk Linux Apache, JServ, dan PostgreSQL. Itu mendedahkan kekurangan buku - ia adalah satu-satunya buku JSP yang menerangkan spesifikasi JSP 1.0 yang cepat usang. Itu bermaksud keterangan fungsi seperti peluasan tag adalah awal dan hanya menggunakan versi Servlets 2.1 API. Walaupun terdapat kekurangan, buku ini secara keseluruhan merupakan pendekatan pembelajaran demi teladan yang baik untuk JSP.

Pembangunan Web dengan JavaServer Pages (5 bintang)

Pembangunan Web dengan JavaServer Pages dari Manning Publications semestinya untuk pemaju Java kelas atas. Pereka web juga akan merasa berguna sekiranya mereka mengabaikan bahagian kedua buku ini. Pengarang Duane Fields dan Mark Kolb bermula dengan pengenalan khas untuk JavaServer Pages, membandingkannya dengan teknologi kandungan dinamik yang lain. Di samping itu, mereka membahas lebih terperinci dengan tugas-tugas seperti memisahkan persembahan dari pelaksanaan untuk mencapai pembahagian tenaga kerja.

Setelah diperkenalkan, Fields dan Kolb memberikan tinjauan mendalam mengenai sintaks JSP, dari pengelolaan kacang dan sesi hingga arahan, tindakan, dan objek tersirat. Walaupun kebanyakan buku JSP yang lain memberikan gambaran umum mengenai elemen-elemen tersebut, Pembangunan Web dengan JavaServer Pages cuba menjadi lebih berguna, menawarkan liputan yang lebih mendalam seperti jadual kaedah untuk setiap objek tersirat.

Dan, dengan penerangan integrasi JavaBean, anda mendapat lebih daripada sekadar cara menggunakan jsp:useBeansintaks tetapi juga perbincangan yang bagus mengenai seni bina komponen JavaBeans dan, untuk pemula, bagaimana menggunakan sifat terindeks dari JSP.

Bab 6 adalah di mana buku itu nampaknya lebih tertumpu pada pembangun Java daripada pereka Web. Ini menawarkan tampilan untuk membuat komponen JavaBean dengan model acara JavaBean serta dengan sifat terikat dan terbatas. JDBC dengan JSP dan perbincangan penyatuan sambungan juga merangkumi sedikit tambahan seperti menggunakan JNDI untuk mencari sumber data. Bahkan ada contoh penggunaan a CachedRowSetuntuk menyebarkan hasil pertanyaan di beberapa halaman. Anda juga mendapat aplikasi pangkalan data FAQ dan arahan mengenai cara menerapkannya sebagai aplikasi Web dengan alat penyebaran J2EE.

Sekiranya itu tidak mencukupi, Fields dan Kolb juga meliputi pelaksanaan tugas umum seperti pengurusan kuki, pengendalian ralat JSP, mengirim e-mel dengan JavaMail API, serta menghasilkan XML. Terdapat juga dua bab untuk bekerja dengan perpustakaan tag khas dari pembinaan hingga pembungkusan dan banyak tugas di antaranya. Lampiran merangkumi arahan pemasangan Tomcat dan membantu anda memasukkan applet ke dalam halaman JSP. Satu-satunya perkara yang saya dapati hilang dalam buku ini ialah troli membeli-belah berasaskan JSP biasa.

Memandangkan tajuk Core Servlets dan JavaServer Pages, saya tidak pasti sama ada saya harus memasukkannya dalam ulasan. Ini adalah buku yang bagus, tetapi bukan yang terbaik untuk belajar tentang JavaServer Pages, terutamanya kerana liputan JSP tidak bermula sehingga Bab 10. Ini adalah buku yang sangat baik bagi pemaju Java untuk belajar tentang servlet, cara menggunakan halaman JSP dengan servlet , dan cara menghubungkan servlet ke backend JDBC. Bukan hanya untuk seseorang yang berminat untuk belajar mengenai JavaServer Pages; oleh itu saya tidak menilai itu sebagai sumber pembelajaran JSP.

Dengan itu, bagaimana liputan JSP? Pengarang Marty Hall memberikan liputan JSP yang mencukupi untuk pemaju Java tetapi jelas bukan cakupan yang ditawarkan dalam Pembangunan Web. Anda akan mendapat gambaran khas mengenai elemen skrip, arahan, dan sokongan JavaBeans. Terdapat bab yang baik untuk membuat perpustakaan teg JSP tersuai dan bab yang bagus untuk mengintegrasikan halaman JSP dengan servlet. Itu sebenarnya untuk liputan JSP. Selebihnya buku lebih memfokuskan pada kandungan khusus servlet. Sebagai contoh, contoh JDBC semata-mata didorong oleh servlet, tanpa perbincangan mengenai JDBC dengan JSP.

Lampiran ini menawarkan rujukan cepat iaitu kad sintaks gabungan, rujukan API separa, dan sumber kajian peperiksaan pensijilan.

Seandainya buku itu tersedia ketika saya mengulas buku servlet dalam "Java servlet books: A perbandingan perbandingan", saya akan mengesyorkannya melalui Java Servlet Programming oleh Jason Hunter, terutamanya kerana merangkumi versi terbaru dari Servlets API.

JSP Profesional (4 bintang)

Entri terakhir dalam tinjauan perbandingan buku JSP ini berasal dari Wrox Press dengan 21 pengarang yang berbeza, termasuk saya. Ringkasnya, JSP Profesional nampaknya jatuh di bawah Pembangunan Web dan di atas Pure Java dari segi kedalaman liputan JSP. Walaupun tidak memiliki kedalaman, ia mencoba untuk menebusnya dalam topik yang dibahas, termasuk penguraian WAP / WML, JMF, dan XML serta beberapa kajian kes mendalam. Di samping itu, dengan 21 pengarang yang berbeza, sepertinya ada setidaknya 21 lingkungan waktu yang berlainan, yang memungkinkan Anda bereksperimen dengan banyak lingkungan yang berbeda. Dan anda akan dapat melihat 21 gaya pengekodan yang berbeza.

Buku ini dimulakan dengan pengenalan khas untuk JavaServer Pages dan perbandingan dengan teknologi kandungan dinamik yang terdapat di Web. Berikutan pengenalan adalah gambaran umum sintaks JSP dari arahan ke tindakan dan objek tersirat. Tidak ada yang terlalu rumit dan objek tersirat hanya merujuk objek apa dari Servlet API yang mereka wakili, tetapi bukan apa yang dapat anda lakukan dengannya.

Bab mengenai JSP dan JavaBeans menghabiskan lebih banyak masa untuk menjelaskan spesifikasi JavaBeans dan tidak menyebutkan apa-apa tentang ruang lingkup yang berbeza ketika menggunakan jsp:useBeantag. Namun, ia memperkenalkan kumpulan sambungan JDBC, dengan yang lain yang dijelaskan dengan lebih lengkap dalam bab berikutnya mengenai integrasi JDBC. Perbincangan sesi servlet dan pustaka tag khusus sudah mencukupi. Malah ada bab bagus untuk menyahpepijat aplikasi JSP anda.