5 alat ujian beta terbaik untuk aplikasi anda

Kembali pada tahun 2014, pengembang permainan Red Winter harus menarik sekuel dari permainan hit Dungelot dari toko aplikasi, hanya beberapa hari setelah pertama kali melepaskannya. Sebabnya? Permainan ini penuh dengan bug, dan itu telah beralih dari model bayar-sekali-main-selamanya menjadi model freemium. 

Sebilangan besar masalah ini dapat dielakkan sekiranya Red Winter mengikuti strategi pengujian beta yang lebih teliti. Dan ini adalah sesuatu yang tidak hanya berlaku untuk permainan mudah alih, tetapi semua aplikasi mudah alih.

Semasa melancarkan aplikasi yang terlalu kereta, atau menyertakan fitur yang tidak disukai oleh banyak pengguna, anda berisiko merosakkan reputasi aplikasi anda secara kekal. Red Winter dapat memperbaiki Dungelot 2 dan melancarkannya semula dengan lebih berjaya tiga bulan kemudian, tetapi tidak ada jaminan bahawa aplikasi anda akan pulih dengan mudah.

Beta menguji aplikasi anda adalah langkah yang sangat penting dalam peringkat pra-pelancaran pengembangan aplikasi anda kerana dapat menunjukkan masalah dengan yang berikut:

  • Kualiti: Anda mungkin yakin bahawa anda telah membina aplikasi yang berkualiti, tetapi hanya dengan pengujian beta yang tepat, anda dapat melihat bahawa semua fitur berfungsi sebagaimana mestinya. Kualiti berkait rapat dengan titik seterusnya,

  • Kebolehgunaan: Dari UI hingga UX. Aplikasi yang boleh digunakan adalah satu dengan antara muka pengguna yang intuitif, dengan pengguna dapat menavigasi aplikasi anda dengan mudah, mencari apa yang mereka mahukan, dan melakukan apa yang mereka harapkan dengan aplikasi anda. Anda melihat bagaimana mereka menjalankan fungsi tertentu, dan melihat apakah ada cara untuk meningkatkan aliran.

  • Bug: Sememangnya anda akan benar-benar memastikan tidak ada pepijat dalam aplikasi anda, tetapi sehingga ia digunakan dalam senario dunia nyata, anda tidak pasti. Dari pepijat serius yang menyebabkan aplikasi rosak, hingga pepijat kecil yang hanya mendedahkan diri mereka dalam keadaan tertentu.

  • Prestasi: Peranti, sistem operasi, dan bahkan aplikasi lain semuanya boleh mempengaruhi kelajuan dan prestasi keseluruhan aplikasi anda. Ujian beta memberi anda peluang untuk menganalisisnya lebih asli daripada ujian makmal anda sendiri.

  • Pemasaran: Dari pemasaran dari mulut ke mulut antara penguji dan rakan mereka, hingga pandangan tentang khalayak ideal seperti yang diungkapkan oleh penguji anda, ujian beta dapat membantu membentuk strategi pemasaran anda sebelum pelancaran. 

Setelah mempertimbangkan perkara ini, anda akan sukar untuk menafikan bahawa ujian beta dapat membantu aplikasi anda dan pelancarannya. Dan menyiapkan ujian beta bukanlah proses yang rumit, dengan banyak alat tersedia. Sebilangan alat ini hanya memfokuskan pada satu aspek pengujian beta, sementara yang lain cuba menawarkan sekumpulan ciri yang lebih komprehensif. Inilah ikhtisar antara yang terbaik.

UXCam

Perbincangan mengenai UI dan UX memasuki arus perdana pada akhir tahun 90an kerana internet menjadi lebih mudah diakses dan lebih popular. Walaupun aplikasi mudah alih pertama mungkin tidak menggunakan UI dan UX dengan baik - bagaimanapun, itu adalah medan baru - kebanyakan pembangun aplikasi besar kini mempunyai jabatan berasingan yang hanya tertumpu pada UI dan UX.

Tegasnya, UXCam bukan alat ujian beta. Ini disatukan ke dalam aplikasi anda (iOS atau Android) melalui penambahan dua baris kod, jadi anda boleh mengehadkan penggunaannya pada pengujian beta sebenar anda atau terus menerus pada pelepasan akhir aplikasi anda.

Seperti namanya, alat ini membantu anda menilai UX aplikasi anda dengan membuat rakaman layar semua tindakan pengguna dalam aplikasi, termasuk titik sentuhan dan gerak isyarat. Sebab anda menginginkannya adalah kerana sebenarnya melihat bagaimana pengguna menggunakan aplikasi anda jauh lebih mendalam daripada maklum balas pengguna biasa dan analisis aplikasi standard. 

Ciri tambahan termasuk peta panas - menyoroti kawasan skrin yang sering berinteraksi dengan pengguna, dan kawasan mana yang mereka abaikan. Ciri aliran pengguna serupa dengan yang terdapat di Google Analitis dan menunjukkan bagaimana pengguna menavigasi aplikasi anda dan tempat mereka berhenti. Dengan penapisan pintar, anda dapat menapis rakaman dengan mudah mengikut kriteria yang ingin anda fokuskan, seperti pengguna yang telah menggunakan aplikasi anda sejak tarikh tertentu, atau bahkan jumlah isyarat yang digunakan.

UXCam tidak mengganggu, dan pengguna anda bahkan tidak akan menyedarinya. Ini, bersama dengan fakta bahawa ia tidak memerlukan izin pengguna, boleh menimbulkan kebimbangan mengenai privasi, tetapi UXCam mempunyai dasar yang ketat yang mengharuskan semua maklumat sensitif disekat.

Pelan untuk UXCam merangkumi pelan Percuma terhad, dengan rancangan Pro (sesuai untuk perniagaan kecil) bermula dari $ 199 / bln.

Ujian Pengguna

Pada pandangan pertama, UserTesting sangat serupa dengan UXCam. Ini memberi anda akses ke video (dan audio) pengguna dunia nyata yang berinteraksi dengan aplikasi anda. Walau bagaimanapun, tidak seperti UXCam, UserTesting nampaknya lebih seperti alat pengujian beta kerana ia dapat digunakan pada tahap mana pun dalam kitaran pengembangan anda, dan anda menentukan tugas yang ingin anda uji. Oleh itu, daripada melihat bagaimana pengguna berinteraksi dengan aplikasi anda secara keseluruhan, anda boleh lebih fokus pada bahagian tertentu aplikasi anda, dan tugas tertentu.

UserTesting tidak hanya memberi anda rakaman video tindakan yang diambil, tetapi juga audio pengguna yang membincangkan aplikasi anda. Selain itu, anda boleh mengemukakan soalan kepada pengguna, dan meminta mereka menilai ciri tertentu. Dan keputusan boleh didapati dalam satu jam setiap ujian dijalankan.

Walaupun anda menggunakan penguji dari kumpulan pengguna UserTesting sendiri, anda dapat menentukan jenis pengguna yang anda sasarkan - dari wilayah, hingga ke kepakaran web dan demografi utama lainnya. Dan menjalankan ujian baru semudah memuat naik aplikasi anda ke platform UserTesting - tidak memerlukan integrasi SDK - dan kemudian membuat parameter ujian. 

Dan jika anda masih belum biasa dengan ujian beta, laman web UserTesting merangkumi sumber yang kaya, termasuk senarai semak yang berguna untuk anda ikuti. Pelan Individu cukup mencukupi untuk pemaju bebas dan perniagaan kecil, dengan rancangan Perusahaan yang menawarkan ciri yang lebih maju.

99 ujian

99 ujian dipromosikan sebagai platform pengujian sumber ramai. Maksudnya ialah, seperti UserTesting, anda menentukan jenis khalayak - demografi utama, jenis peranti, lokasi, dll. - dan 99 ujian menemui penguji yang sesuai untuk anda.

Seperti alat pengujian lain, ujian kegunaan ditawarkan, tetapi 99 ujian juga menawarkan ujian penyetempatan, ujian eksplorasi, dan pengujian keselamatan. Pengujian lokalisasi menguji aplikasi Anda di antara pengguna di lokasi tempat aplikasi Anda akan tersedia, dengan mempertimbangkan bagaimana pengguna tempatan bertindak balas terhadap reka bentuk, dll. Sebilangan besar kes ujian meminta pengguna melakukan tindakan tertentu, dan mengikuti jalan yang telah ditentukan melalui aplikasi anda , tetapi ujian penerokaan membebaskan penguji untuk meneroka aplikasi anda tanpa sekatan. Anda mempunyai idea awal tentang bagaimana anda mahu pengguna berinteraksi dengan aplikasi anda, tetapi anda sebenarnya tidak tahu sama ada mereka akan melakukannya. Ujian eksploratori dapat membantu anda mengenal pasti masalah yang hanya muncul ketika tidak menggunakan aplikasi dengan cara anda merancangnya.

Dan tentu saja, ujian keselamatan sangat penting jika aplikasi anda memerlukan pendaftaran atau kemampuan pengguna untuk memasukkan maklumat sensitif. Kebocoran data adalah mimpi ngeri untuk dikendalikan, bahkan untuk syarikat besar.

Ciri lain yang membezakan 99 ujian ialah terdapat unsur automasi untuk ujian. Anda dijangka menyusun rancangan ujian untuk setiap pusingan ujian, tetapi penguji 99 ujian dapat membuat kes ujian mereka sendiri, dengan skrip automatik yang membolehkan mereka menguji puluhan senario yang berbeza dalam jangka waktu yang sangat singkat. Dan kerana 99 ujian disatukan dengan banyak alat pelacak bug yang popular, menjejaki pepijat yang dilaporkan diurus melalui papan pemuka tunggal, dengan skor penggred aplikasi membantu anda melacak kualiti yang dirasakan aplikasi selepas setiap ujian.

Harga untuk automasi, liputan risiko, dan pengujian perusahaan tersedia berdasarkan permintaan, dengan rancangan 'bug bash' cepat mulai $ 500. Sebilangan besar ujian dijalankan dalam jangka masa satu bulan, dengan aplikasi yang kompleks memerlukan 2-3 bulan.

TestFairy

TestFairy adalah alat ujian beta lain yang menyediakan rakaman video mengenai apa yang pengguna lakukan dengan aplikasi anda. Walau bagaimanapun, TestFairy tidak memberi anda akses mudah ke kumpulan penguji, dan anda diharapkan dapat menggunakan penguji anda sendiri. Ini seharusnya tidak menjadi pemecah masalah ketika mempertimbangkan alat pengujian beta, tetapi ini bermaksud anda harus mempunyai rancangan 'pengambilan' penguji sebelum mendaftar ke TestFairy, jika anda belum mempunyai kumpulan penguji anda sendiri. Menggunakan keluarga dan rakan adalah permulaan yang baik, tetapi hanya jika mereka sesuai dengan demografi audiens yang anda inginkan. Anda mahukan pelbagai penguji yang dapat menguji aplikasi anda pada peranti yang berbeza, dan dalam situasi dunia nyata yang berbeza - misalnya, menggunakan WiFi berbanding data mudah alih.

TestFairy menyokong pengujian kedua-dua aplikasi asli, dan aplikasi yang dibangunkan menggunakan platform seperti Adobe Air, Unity, dll. Dan jika rancangan pengujian anda tertumpu pada mencari - dan menghilangkan - bug, anda akan gembira mengetahui bahawa TestFairy berintegrasi dengan beberapa perkhidmatan penjejakan pepijat teratas. Pengguna anda hanya perlu menggoyangkan peranti mereka untuk memanggil borang pelaporan pepijat!

TestFairy juga sangat menyedari betapa terpecahnya dunia mudah alih, jadi mereka memberi anda peluang untuk melihat seperti apa apl anda di lebih dari 10,000 peranti. Kedengarannya meletihkan, tetapi jika anda berusaha memastikan aplikasi anda berfungsi dengan sempurna untuk khalayak sebanyak mungkin, pengorbanan kecil perlu dilakukan. 

Rancangan untuk TestFairy bermula tanpa sebarang kos (seperti 100% percuma), menjadikannya penyelesaian yang ideal untuk PKS dengan anggaran terhad. Sekiranya anda mempunyai pasukan besar yang mengerjakan aplikasi anda, maka anda mungkin ingin mempertimbangkan rancangan permulaan dan perusahaan mereka.

Aplikasi Hoki

Alat terakhir dalam kumpulan alat ujian beta teratas untuk aplikasi anda adalah alat yang menawarkan lebih daripada sekadar alat ujian. HockeyApp menawarkan ciri standard yang anda harapkan dalam alat ujian beta, tetapi juga merangkumi metrik pengguna. Metrik pengguna di HockeyApp merangkumi segala-galanya dari jumlah pengguna aktif dan keterlibatan, hingga informasi mengenai peranti yang aplikasi anda hancurkan dalam 30 hari terakhir. Metrik terakhir ini boleh menjadi sangat berguna dalam membantu anda membezakan antara pepijat yang mempengaruhi semua pengguna dan yang mempengaruhi pengguna pada peranti tertentu.

Seperti TestFairy, HockeyApp dapat digunakan untuk kedua-dua aplikasi asli, dan aplikasi yang dikembangkan menggunakan platform lain. Dan walaupun sebarang laporan kerusakan secara lalai dihantar terus ke platform HockeyApp, anda juga dapat mengintegrasikannya secara langsung dengan platform penjejakan pepijat pilihan anda. Dan komunikasi di antara ahli pasukan boleh dihadkan ke papan pemuka HockeyApp, atau disatukan ke dalam Slack dan HipChat.

HockeyApp diperoleh oleh Microsoft pada tahun 2014, tetapi ini tidak mempengaruhi kemampuan anda untuk menguji kedua-dua aplikasi iOS dan Android, sementara platform secara keseluruhan sibuk berhijrah ke Pusat Bergerak Visual Studio, yang mana pengguna baru dapat mendaftar untuk mengaksesnya sekarang . Sekali lagi, seperti alat lain yang dibincangkan di sini, menggabungkan HockeyApp ke dalam aplikasi anda cukup mudah, dan SDK boleh disatukan secara manual, atau dengan menggunakan salah satu aplikasi klien yang disediakan oleh HockeyApp.

Harga untuk HockeyApp juga agak mudah. Pembangun dengan kurang daripada 10 aplikasi boleh menggunakan perkhidmatan ini secara percuma, dengan jumlah penguji yang tidak terhad untuk setiap aplikasi. Harga selepas ini dijadualkan mengikut jumlah aplikasi yang anda miliki, dengan rancangan bermula dari $ 30 / bln hingga 15 aplikasi.

Memainkan kedua-dua belah pagar bergerak

Terdapat banyak alat yang tersedia untuk menguji beta aplikasi mudah alih anda, tetapi saya memilihnya kerana semuanya menyokong pengujian aplikasi iOS dan Android. Pada masa awal ekosistem mudah alih, hanya mungkin menyasarkan iOS atau Android, tetapi ini tidak lagi dapat dilaksanakan. Walaupun Android mempunyai kelebihan yang signifikan terhadap iOS, fokus pada satu sistem operasi tetap membatasi jangkauan anda. Selain itu, pemilihan alat ini merangkumi pilihan untuk pembangun yang hanya ingin fokus untuk menguji UX mereka, dan mereka yang mencari rangkaian ujian yang lebih komprehensif. 

Terlepas dari ukuran potensial audiens anda, membuka aplikasi anda ke ujian beta seharusnya bukan sesuatu yang harus anda fikirkan. Pelanggan anda akan menikmati produk yang lebih digilap, dan anda akan menikmati pengguna yang lebih setia.