Awan di pusat data anda? Azure Stack tiba

Akhirnya ia ada di sini: Setelah berpanjangan dengan tiga pratonton awam, Microsoft telah mengumumkan pelepasan Azure Stack. Anda boleh memuat turun Kit Pembangunan Azure Stack percuma sekarang. Penyelesaian perkakasan dan perisian yang lengkap akan dihantar dalam beberapa bulan ke depan, apabila Microsoft menyelesaikan pensijilan.

Membawa awan awam ke pusat data di tempat selalu menjadi tugas besar, dan Microsoft tidak akan menyampaikan keseluruhan Azure dalam rilis awal ini. Sebenarnya, jangan berharap untuk melihat semua Azure di Azure Stack, kerana terdapat banyak ciri Azure yang bergantung pada skala cloud. Walaupun begitu, terdapat lebih dari cukup untuk bermula dengan sokongan untuk ciri utama Azure IaaS dan PaaS. Elemen pilihan lain termasuk Perkhidmatan Aplikasi Azure dan Fungsi tanpa pelayannya.

Anda mesti menunggu sebentar untuk beberapa ciri yang lebih dinanti-nantikan: Azure Container Service dan PaaS generasi kedua Microsoft, Azure Service Fabric. Walaupun meninggalkan ciri PaaS seperti ini untuk kemas kini kemudian masuk akal untuk peta jalan Microsoft, sayang sekali mereka tidak berjaya sampai pada pelepasan awal, kerana ia mengabadikan mitos bahawa penyelesaian awan hibrida untuk IaaS. Namun, dengan memanfaatkan model devops berasaskan kontena moden dan saluran integrasi berterusan, mudah untuk memperlakukan IaaS sebagai PaaS tersuai, terutama dengan sokongan Azure Stack untuk Chef, Docker, dan Mesos.

Konsisten awan menggunakan premis

Azure Stack adalah "cloudisten", yang bermaksud bahawa kod yang berjalan pada contoh di tempat juga akan berjalan di Azure, menggunakan penerangan Pengurusan Sumber Azure yang sama dengan aplikasi di tempat anda, dan membolehkan anda menggunakan di Azure hanya dengan mengubah titik akhir devops Ini adalah pendekatan yang harus membantu menyampaikan aplikasi cloud hibrid yang berkesan, memindahkan kod anda ke tempat data anda (menyimpan data sensitif di tempat untuk pematuhan peraturan, dan menggunakan sumber awan untuk menambah prestasi dan skala jika sesuai).

Menyiapkan Azure Stack memerlukan banyak ruang bilik mesin. Untuk mendapatkan yang terbaik dari Azure Stack, dalam kebanyakan kes anda melihat setem sekurang-kurangnya empat rak peralatan, yang memerlukan banyak beban kerja anda. Pembangunan awal dapat dilakukan dengan menggunakan sistem pelayan tunggal yang dibangunkan pada rilis pratonton bukti konsep Azure Stack. Kit Pembangunan Azure Stack adalah muat turun percuma yang dilesenkan untuk tujuan pembangunan sahaja (jadi anda tidak dapat menggunakannya untuk disiarkan secara langsung dengan perkhidmatan terhad), dengan portal, perkhidmatan, dan perkakas yang sama dengan siaran penuh.

Aplikasi yang dibina di ASDK akan berskala dan berjalan pada pelaksanaan multiserver penuh, dan juga pada Azure itu sendiri. ASDK memerlukan pelayan yang kuat dengan banyak teras, memori, dan penyimpanan. Oleh kerana ia juga memerlukan perkakasan semasa, anda tidak akan dapat menggunakan semula peralatan yang berlebihan atau usang. Mengingat pilihannya, mungkin lebih baik menggunakan perkakasan yang setara dengan satu simpul Azure Stack dari salah satu vendor sistem yang diperakui, kerana ia akan mengurangkan risiko ketidaksesuaian serta memberi idea bagaimana prestasi aplikasi.

Jadi berapa harganya?

Model perniagaan di sekitar Azure Stack sangat menarik, dengan menggunakan harga langganan seperti Azure. Anda boleh membayar per jam atau sebulan, dengan caj Base VM $ 0.008 / vCPU / jam atau $ 6 / vCPU / bulan). Seperti Azure, di atas hos Base VM, anda boleh menggunakan lesen Windows Server atau Linux yang ada. Sekiranya anda tidak mempunyai lesen, maka Windows Server VM masuk dengan harga $ 0,046 / vCPU / jam atau $ 34 / vCPU / bulan. Terdapat harga serupa untuk penyimpanan dan untuk Perkhidmatan Aplikasi Azure, semuanya berdasarkan penggunaan vCPU. Seperti yang dijangkakan, harganya lebih murah daripada harga Azure untuk ciri serupa, tetapi di sini anda membayar sendiri perkakasan, dan itu tidak akan menjadi murah.

Membiasakan diri dengan yuran langganan untuk penggunaan di tempat anda akan menjadi perubahan terbesar untuk menggunakan Azure Stack. Salah satu kelebihan perkhidmatan cloud adalah peralihan dari modal ke perbelanjaan operasi, dan Azure Stack membawa model yang sama ke dalam rumah. Ini adalah persoalan besar mengenai apakah itu dapat diterima oleh kebanyakan CIO dan CFO. Namun, dengan banyak Azure Stack dilindungi oleh perjanjian Perkhidmatan Perusahaan dan Awan yang ada, seharusnya tidak ada kejutan kewangan yang terlalu besar.

Membangun awan pada perkakasan yang diperakui

Hewlett Packard Enterprise akan menjadi salah satu yang pertama memberikan implementasi Azure Stack, bersama dengan Dell dan Lenovo. ProLiant HPE untuk Microsoft Azure Stack tidak murah: Anda melihat pelaburan sekurang-kurangnya $ 300,000 untuk konfigurasi asas. Itu tidak menghairankan apabila anda memecah kandungan rak, yang berdasarkan pada pelayan ProLiant DL380 Gen9. Setiap rak mempunyai empat hingga 12 NL Azure Stack DL380, dengan satu DL360 mengendalikan pengurusan perkakasan. Tiga suis mengendalikan rak dan interkoneksi pelayan, sementara unit pengedaran kuasa bersepadu dapat dikonfigurasi untuk memenuhi keperluan komputasi dan penyimpanan anda.

Dengan sehingga 12 node komputasi dan penyimpanan per rak, dan penyimpanan hingga 88 TB per node, terdapat banyak fleksibiliti dalam penawaran Azure Stack HPE, yang mengejutkan untuk sesuatu yang dibina di sekitar sekumpulan pilihan perkakasan yang sangat terhad. Itu bagus, kerana ia memberi anda pilihan untuk meningkatkan elemen rak ke depan, yang membolehkannya berkembang dengan keperluan anda. Akan menarik untuk melihat konfigurasi apa yang menjadi paling popular.

Pilihan alternatif pada mulanya akan datang dari Dell EMC dan Lenovo, dengan Cisco dan Huawei untuk diikuti. Pilihan Lenovo termasuk unit 25U setinggi rak, serta rak 42U yang lebih biasa. Seperti HPE, Lenovo menggunakan pelayan biasa sebagai asas pengkomputeran dan node penyimpanannya. Ini adalah pendekatan yang harus meminimumkan kos, kerana sudah ada skala ekonomi, terutama kerana vendor Azure Stack perlu menyimpan komponen yang cukup untuk menutup keseluruhan siklus hidup rak. Pelaksanaan Azure Stack yang lebih kecil harus sesuai dengan beberapa senario penyebaran Microsoft yang disarankan, terutama di mana anda meletakkan replika perkhidmatan cloud anda dalam lingkungan yang dibatasi ruang dan lebar jalur, seperti kapal pesiar atau lombong.

Mempunyai asas perkakasan yang konsisten, walaupun dari vendor yang berbeza, masuk akal untuk platform seperti Azure Stack. Microsoft telah berkomitmen untuk kerap mengemas kini Azure Stack, yang tidak mungkin sesuai dengan irama awan awam, tetapi akan jauh lebih cepat daripada yang biasa anda gunakan dengan Windows Server dan timbunan aplikasinya.

Satu perkara tetap jelas: Menjalankan Azure Stack, seperti Azure Pack sebelumnya, tidak akan seperti menjalankan Windows Server. Dengan perkakasan yang diperakui, anda boleh mengabaikan mesin anda dan fokus pada aplikasi anda dan portal Azure Stack. Anda perlu memperlakukan Azure Stack seperti awan untuk memanfaatkannya sepenuhnya - awan yang ada di pusat data anda.