Ulasan Ubuntu 13.10: Adakah peningkatan yang layak?

Ulasan Ubuntu 13.10

Kemas kini: Saya akhirnya menggunakan Ubuntu 13.10, dan saya mempunyai ulasan penuh mengenai Ulasan Linux Desktop. Sayangnya, saya tidak begitu terkesan dengan Steven.

SJVN di ZDNet mempunyai ulasan tentang Ubuntu 13.10, dan dia sangat menyukainya.

Ramai peminat desktop tegar masih belum memaafkan Ubuntu kerana beralih ke antara muka Unitynya. Yang lain tidak suka bagaimana Canonical, syarikat induk Ubuntu, telah berjalan dengan masalah teknikal seperti mengusahakan paparan Mir dan bukannya Wayland yang lebih utama. Dan, sesetengah orang tidak menyukai bagaimana Ubuntu menggabungkan carian "tempatan" dengan carian Web. Jadi apa!

Pemasangan adalah sebahagian besar dari semua sistem ini. Walaupun saya tidak cuba memasang Ubuntu pada sistem yang terkunci dengan Windows 8 Secure Boot, ada petunjuk yang baik tentang cara meletakkan Ubuntu pada PC Windows 8 dan sistem lain yang menggunakan Unified Extensible Firmware Interface (UEFI).

Saya telah menggunakan sistem operasi sekarang selama beberapa minggu. Ia berfungsi dengan baik untuk saya sebagai desktop yang pantas, selamat dan mudah digunakan.

Walaupun Unity tidak sesuai dengan cita rasa peribadi saya, Shuttleworth telah berjaya membuat desktop Linux yang boleh digunakan oleh sesiapa sahaja.

Lebih banyak di ZDNet

Saya tidak berpeluang untuk duduk bersama Ubuntu 13.10, tetapi tinjauan Steven nampaknya cukup positif. Pada satu ketika, orang harus menerima Unity dan perubahan lain pada Ubuntu, dan teruskan.

Perkara Mir agak mundur, tetapi selalu ada versi Ubuntu seterusnya untuk dinantikan dan semoga ia disertakan pada masa itu.

Firefox OS Lebih Luas Pengagihan dan Peningkatan Kelajuan

Nampaknya Firefox OS mendapat peningkatan prestasi yang diperlukan, serta pengedaran yang lebih luas.

Mozilla Foundation meningkatkan prestasi perisian Firefox OS untuk telefon pintar, dan peranti yang menjalankannya akan segera dijual di lebih banyak negara Eropah dan Amerika Latin.

Walau bagaimanapun, sistem operasi belum menepati janji itu, dengan pusingan pertama telefon mengalami masalah prestasi. "Dan anak lelaki, adakah peranti ini perlahan, bahkan untuk tugas mudah seperti membuka e-mel. Jangan berharap untuk menyelesaikan setiap tindakan; mencuba lagi adalah sebahagian dari pengalaman," kata Infoworld ketika mengulas Terbuka ZTE pada bulan Ogos.

Yayasan Mozilla, yang memimpin pembangunan, berusaha menanganinya dengan versi 1.1 Firefox OS. Organisasi itu menjanjikan "masa muat aplikasi yang lebih pantas dan pengguliran yang lebih lancar," katanya dalam catatan blog pada hari Rabu.

Lebih banyak lagi di CIO