Kisah sokongan teknologi gila tetapi benar

Saya salah seorang yang menjawab panggilan atau e-mel anda apabila anda menghadapi masalah komputer atau perisian. Saya telah melakukannya selama bertahun-tahun di pelbagai organisasi. Dan ada sebabnya saya terdengar seperti pengendali 911 ketika anda menelefon, dengan sikap pelik itu: Sebilangan panggilan dan e-mel anda adalah doozies sebenar, dan jika bukan kerana butang Bisukan, saya akan dipecat bertahun-tahun yang lalu kerana tawa atau seruan saya sebagai tindak balas terhadap beberapa perkara yang saya dengar.

Kita semua dalam sokongan teknikal bergantung pada butang Bisukan untuk menyembunyikan reaksi kita apabila salah satu panggilan itu masuk, dan pada IM untuk membicarakannya dengan senyap, untuk keperluan berkongsi dan untuk mendapatkan kemungkinan jawapan antara satu sama lain. Fikirkanlah: Saya ada di telefon dan tidak dapat melihat apa yang anda hubungi, namun saya harus memikirkannya dan kemudian membimbing anda menyelesaikannya. Sekarang memerlukan sedikit kemahiran, fokus, dan mungkin obsesi!

[Setiap minggu, menyajikan kisah yang tidak dikenali tetapi benar tentang shenanigans IT di blog Off the Record kami. | Ikuti kegilaan industri teknologi di Robert X. Cringely's Notes dari blog Field tiga kali seminggu. ]

Tetapi saya harus mengakui bahawa walaupun kes-kes gila biasanya menunjukkan beberapa wawasan baru mengenai bagaimana menyelesaikan masalah orang seterusnya - atau bahkan masalah saya sendiri.

Lagipun, walaupun orang sokongan teknikal seperti saya menghadapi masalah: Saya teringatkan kejadian sejak kecil, di mana keluarga saya baru saja mendapat PC pertama, mesin gaya AT yang besar, dan - pemula geek yang saya - Saya memutuskan untuk menggunakan autoexec.bat untuk mengautomasikan akses ke aplikasi dengan menekan nombor dalam menu teks yang muncul pada permulaan. Walau bagaimanapun, saya berjaya membuat dua fail autoexec.bat dalam direktori yang berbeza dan memautkannya, jadi PC hanya terjebak dalam kitaran pemuatan menu yang tidak berkesudahan. Setelah berjam-jam berusaha untuk mengetahui masalahnya, saya menemui ibu bapa saya dengan tangisan dan memberitahu mereka bahawa saya memecahkan komputer mereka. "Anda memecahkannya, anda memperbaikinya - dan cepat," adalah inti dari tanggapan mereka, sehingga keesokan harinya di sekolah saya memberitahu pakar komputer di sana apa yang telah saya lakukan. "Tekan dan tahan Ctrl-C untuk membatalkannya," dia menasihati. "Itu sangat mudah.Mengapa saya tidak tahu itu? "Saya fikir.

Itulah sebabnya hari ini, walaupun orang yang paling pintar mempunyai kekurangan yang paling konyol - seperti tidak menyedari bahawa kekuatannya habis di bangunan mereka dan itulah sebabnya komputer tidak dapat dimulakan - saya dapat berkongsi kisah sokongan gila ini dengan rendah hati dan wajah lurus (sekurang-kurangnya, sejauh yang anda tahu).

"Bola melantun ... dan meletup!"