Linus Torvalds menginginkan Mac yang berasaskan ARM Apple

Rancangan Apple untuk membina Mac yang menampilkan cipnya sendiri dengan set arahan berasaskan ARM mendapat jempol dari Linux dan pencipta Git Linus Torvalds.

Bercakap semasa Sidang Kemuncak Sumber Terbuka Yayasan Linux dalam talian dan Persidangan Linux Tertanam minggu lalu, Torvalds mengatakan bahawa dia yakin Apple berpindah ke ARM akan membantu ekosistem ARM dari sudut pandang pengembangan perisian. Dia mengatakan bahawa dia kecewa dengan komputer riba ARM sebelumnya, yang tidak menjadi persaingan untuk sistem Intel x86. Torvalds mengatakan bahawa dia berharap, dalam beberapa tahun, akan ada sistem desktop ARM yang cukup kuat untuk digunakan untuk pengembangan.

Sejauh ini, pengembangan ARM telah dilakukan di awan, kata Torvalds, dengan mengutip ekosistem awan Amazon. Tetapi pengembangan awan tidak disukai, katanya, paling tidak oleh pembangun kernel, sambil menambahkan, "Anda tidak ingin hanya mengembangkan untuk ARM, anda sebenarnya ingin menggunakan ARM dalam pekerjaan sehari-hari di desktop."

Torvalds mengatakan bahawa dia lebih berminat dengan sistem desktop ARM Apple akhirnya melalui komputer riba; dia melihat komputer riba sebagai perkara utama untuk digunakan semasa dalam perjalanan. Titik penjualan utama untuk ARM setakat ini adalah kuasa rendah, bukan prestasi, menjadikan ruang komputer riba lebih sesuai, kata Torvalds. Tetapi ARM berpotensi untuk berkembang di luar wilayah kekuatan rendah, suatu arah yang dia harapkan akan diambil oleh Apple.

Rancangan Apple untuk membina sistem berasaskan ARM diperincikan pada Persidangan Pembangun Dunia Wide dalam talian syarikat (WWDC) pada bulan Jun.