Bersedia sekarang untuk kematian pemalam Flash dan Java

Sekilas sekilas mengenai infrastruktur IT dengan ukuran apa pun akan memperlihatkan mosaik perkakasan dan perisian pengurusan yang digunakan. Mereka mungkin sesederhana Telnet UI ke pengalihan Ethernet yang lebih tua atau secanggih seperti GUI whiz-bang ke kerangka virtualisasi. Kami menggunakan pelbagai jenis alat yang berbeza untuk menguruskan semua perkara dalam bidang tugas kami.

Sayangnya, banyak bahagian depan ini, kerana pilihan yang menentukan oleh pembuatnya, mula menimbulkan masalah besar, dan masalah-masalah itu mungkin ada pada kita di masa depan. Kesalahan mendasar yang dibuat oleh vendor ini adalah membina klien pengurusan kritikal di platform, iaitu Flash dan Java, yang mungkin kelihatan stabil pada masa itu tetapi akhirnya jatuh di pinggir jalan. Hasilnya ialah melainkan jika anda mula menyimpan klon sistem operasi dan perisian yang lebih lama, beberapa komponen infrastruktur kritikal anda akan menjadi tidak terkawal.

Pertama, ia adalah Flash. Oleh kerana penyemak imbas (dan pengguna) sudah bosan dengan kekurangan keselamatan dan peningkatan Flash, Flash semakin tidak digunakan lagi. Sebilangan penyemak imbas kini enggan memuatkan kandungan Flash tanpa melalui beberapa langkah yang menjengkelkan. Safari Apple, misalnya, pada dasarnya meminta anda untuk mematikan Flash dan melupakannya, sambil menambah bahawa "kebanyakan laman web moden akan berfungsi tanpa Flash," yang sama sekali tidak benar. Sudah tentu, ia pastitidak benar untuk pelbagai alat infrastruktur IT yang dibina sepenuhnya dalam Flash, seperti UI Web VMware. Banyak alat lain mungkin tidak sepenuhnya berasaskan Flash, tetapi banyak memasukkan elemen Flash dalam antara muka pengguna berasaskan Web mereka. Tanpa penulisan semula yang lengkap, antara muka tersebut akan berhenti berfungsi pada sistem operasi moden dan penyemak imbas lebih awal daripada yang anda fikirkan.

Dan minggu lalu, tombol kematian secara rasmi terdengar untuk pemalam penyemak imbas Java. Menyedari bahawa semua pemalam penyemak imbas sedang dalam perjalanan, Oracle akhirnya memotong umpan. Akhirnya, ini bermakna kita tidak lagi akan terdedah kepada pelbagai kelemahan Java berasaskan penyemak imbas. Sudah tentu, ini juga bermaksud kita perlu menyimpan versi lama penyemak imbas dan pemalam untuk mengakses pelbagai aplikasi dan alat pengurusan berasaskan Java yang terdapat di seluruh dunia IT.

Hakikatnya ialah kehilangan plugin Flash dan Java bukanlah perkara buruk - sebenarnya, ini adalah berita yang sangat baik. Platform ini sudah lama, tidak perlu, dan tidak selamat yang sebenarnya tidak termasuk dalam Internet 2016. Terdapat cara yang lebih baik untuk melakukannya sekarang, dan sementara kita harus berusaha untuk mengakomodasi peralihan ke kerangka kerja yang berbeza, kita harus membuang Band-Aid pada satu ketika. Mungkin juga lebih cepat daripada kemudian.

Terus terang, seseorang boleh berpendapat bahawa platform ini seharusnya tidak pernah digunakan untuk aplikasi pengurusan kritikal. Saya mempunyai beberapa perkakasan infrastruktur yang tidak begitu lama di makmal saya, dengan UI Web yang sudah mengadu tentang ketidaksesuaian penyemak imbas. Nasib baik, kebanyakan sistem ini juga mempunyai CLI. Selama beberapa tahun akan datang, kita akan melihat vendor terpaksa menulis semula UI pengurusan dari awal atau meninggalkan sokongan sejumlah besar produk yang boleh digunakan dengan sempurna kerana antara muka pengurusan tidak lagi dapat dicapai. UI Flash seksi itu mungkin tidak kelihatan terlalu seksi lagi.

Lebih teruk lagi sistem dalaman dibangunkan di platform ini. Syarikat yang mempunyai perisian yang dibina khas yang menjalankan barisan pembuatan dan pengeluaran atau yang mengurus perkakasan yang sangat mahal akan menghadapi pilihan yang sukar. Mereka memerlukan pelanggan mereka untuk menjalankan dan memelihara sistem Windows XP era 2008 dengan set alat Flash atau Java yang terakhir yang sesuai, atau mereka harus melakukan projek penulisan semula perisian utama yang berpotensi memberi tamparan yang besar ke garis bawah.

Sementara itu, antara muka baris perintah dari beberapa dekad yang lalu berfungsi seperti sekarang seperti yang pernah mereka lakukan. Mungkin ada pengajaran yang perlu dipelajari.

Bagi acar GUI, tidak ada yang perlu dilakukan selain mempersiapkannya. Buat templat VM master sistem pengurusan sekarang yang boleh anda gunakan selama mungkin. Mulailah menghubungi vendor utama anda dan bincangkan peta jalan mereka untuk keluar dari antara muka pemalam Flash atau Java mereka. Gigit lidah dan anggaran anda untuk mengganti perkakasan dan perisian sebelum waktunya. Mula melihat kod anda sendiri dan mula merancang jalan keluar sendiri. Ini tidak akan menjadi pilihan. Anda boleh menarik bola dan rantai kebergantungan warisan di belakang anda sehingga anda tidak dapat bergerak lebih jauh, atau anda boleh mula berhenti di pautan di rantai itu sekarang.

Malangnya, tidak melakukan apa-apa akan menjadi keputusan sebilangan syarikat yang tidak selesa. Inilah sebabnya mengapa sistem DOS masih hidup di pusat data dan mengapa Amigas yang berusia 30 tahun masih menjalankan HVAC untuk keseluruhan sistem sekolah. Ia cukup mengerikan.

Masalah ini tidak akan hilang. Ia tidak akan bertambah baik. Lebih baik keluar di hadapannya sementara masih ada masa. Cuba pilih platform yang tidak akan menemui jalan buntu yang serupa dalam satu dekad atau kurang. Semoga berjaya.