Memulakan Perniagaan sebagai Perunding Sumber Terbuka

Pembangun perisian yang ingin mencari nafkah di sumber terbuka sering mempertimbangkan untuk menjadi perunding bebas. Nasihat dari dua pembangun yang berjaya ini dapat membantu anda memulakannya.

Setelah lama tidak hadir, dua rakan programmer bertemu di sebuah pesta. Seseorang dengan bangga menyatakan, "Saya telah menceburkan diri dalam perniagaan sebagai perunding komputer!" Yang lain melihat kad perniagaannya, dengan dakwat hampir kering pada "John Smith & Associates." Dan bertanya, "Kapan kamu diberhentikan?"

Saya mula-mula mendengar jenaka itu (itu adalah jenaka?) Pada tahun 1980-an, ketika saya aktif dalam Forum Perunding Komputer CompuServe. Sama juga hari ini. Memerlukan lebih dari sekedar kad nama dan laman web untuk menjadikannya sebagai perunding - perunding sebenar, bukan seseorang berebut untuk menjana pendapatan sambil mencari "pekerjaan sebenar" - dan beberapa peraturan tersebut telah berubah. Tetapi banyak asasnya berulang (saya harap saya mempunyai satu dolar untuk setiap kali saya menjawab, "Haruskah saya mengenakan bayaran kepada pelanggan untuk waktu perjalanan?"), Terutamanya ketika ekonomi memaksa kita menilai semula apa yang ingin kita lakukan kehidupan kita.

Itulah salah satu sebab bahawa persidangan Open Source Bridge minggu lalu, yang diadakan di Portland Oregon, mempunyai lebih daripada satu sesi mengenai perniagaan sumber terbuka. Brian Jamison, yang mengasaskan Open Sourcery pada tahun 2004 (sekarang berjumlah 24 orang), berbicara mengenai "Bagaimana memperoleh sumber terbuka tanpa mengambil pelaburan atau menjual jiwa anda," dan Nate Aune berkongsi "Bagaimana membina perundingan perisian sumber terbuka yang berjaya syarikat "berdasarkan pengalamannya dengan Jazkarta, syarikat wilayah Boston yang ditubuhkannya pada tahun 2004, yang kini menggaji tiga kakitangan sepenuh masa dan sepuluh subkontraktor.

Mereka mengulangi banyak perkara yang sama, yang kebanyakan tidak berkaitan dengan menjalankan syarikat sumber terbuka daripada dengan peraturan Computer Consulting 101. Itu masuk akal, kerana bidang pengkhususan anda tidak relevan jika anda tidak dapat memasarkan atau membayar bil anda tepat pada waktunya. Oleh itu, saya dapat menulis keseluruhan catatan blog mengenai "19 perkara yang harus anda ketahui sebelum anda melonggarkan sirap perundingan anda" (dan dengan sebarang provokasi, saya akan), seperti merangkumi krisis, mengapa tidak mendengarkan rakan dan keluarga anda, dan mencari jalan untuk membezakan perniagaan anda dengan yang lain '.

Tetapi saya ingin memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang dibuat oleh orang-orang ini mengenai mencari nafkah di sumber terbuka. Atau anda akan menjadi rewel, kerana itulah yang saya janjikan dalam tajuk.

Salah satu sifat unik dalam menjalankan perniagaan sumber terbuka, misalnya, adalah bahawa perunding sering diminta oleh calon pelanggan untuk mempertahankan pilihan sumber terbuka. "Ketahui FUD [ketakutan, ketidakpastian, dan keraguan]. Cintai FUD," menasihati Jamison, yang mengatakan bahawa orang-orang ini burung kakak tua tidak tepat yang mereka dengar dari vendor lain. Tetapi jangan membantah kelebihan teknikal; itu usaha yang tidak berguna. Sebagai gantinya, dia menyarankan, "Mintalah mereka untuk mengajukan pertanyaan yang sama dari pertanyaan tertutup yang sedang mereka pertimbangkan." Artinya, calon pelanggan Anda mungkin bertanya, "Bagaimana Anda dapat menggunakan sistem pengurusan kandungan sumber terbuka [CMS]; tidakkah anda bimbang tentang keselamatan?" mungkin kerana salah satu pesaing anda melambaikannya sebagai bendera merah. Cadangkan kepada pelanggan bahawa dia bertanya kepada vendor lain, "Bagaimana anda tahu bahawa produk yang anda 'penggunaan semula adalah selamat, apabila tidak ada orang lain melainkan penjual yang melihatnya? "kata Jamison." Biasanya sumber terbuka menang, siapa tahu. ... [Kaedah ini] hanya meletakkan masalah. "

Itu tidak bermaksud anda harus mengabaikan apa yang berlaku di kalangan perisian proprietari. "Ini akan mendorong anda untuk berinteraksi dengan Microsofties minum Kool-Aid," kata Jamison. Pertama, kerana "Kadang kala teknologi mereka menendang." Dan juga kerana anda harus memahami di mana titik kesakitan dan kekecewaan mereka. Anda boleh menggunakan kekecewaan pesaing dalam pemasaran anda sendiri; "Jatuhkan mereka dalam perbualan," tambah Jamison.

Secara tradisinya, nasihat mengenai "bagaimana memasarkan" menekankan rangkaian dan rujukan dari mulut ke mulut. Hal itu berlaku juga bagi pembangun sumber terbuka, kerana cadangan daripada pelanggan gembira selalu menjadi kaedah terbaik untuk mendapatkan yang baru. Namun, ada beberapa sumber pemasaran yang khas untuk komuniti sumber terbuka, atau paling tidak ditekankan dalam kalangan sumber terbuka: komuniti itu sendiri. Kerana komuniti sumber terbuka mendorong perbualan dan kolaborasi, kehadiran anda sebagai sumber yang berwibawa, bermanfaat, dan berpengetahuan dapat mendorong perniagaan anda.

Aune mengesyorkan agar anda memberi ceramah secara percuma, yang dapat menimbulkan minat terhadap apa yang anda lakukan. Sebagai contoh, dia diberi beberapa ceramah mengenai "Cara menggunakan Plone untuk organisasi bukan untung" yang menyebabkan banyak kerja. Tetapi, dia menunjukkan, petunjuk tidak semestinya datang dari orang yang bercakap atau dari mereka yang anda berikan kad perniagaan. "Apa yang anda habiskan adalah apa yang akan kembali kepada anda," katanya. Premis "berniaga dengan berkongsi pengetahuan anda" tidak unik untuk sumber terbuka - seperti bagaimana saya membuat peralihan dari perunding komputer ke penulis - tetapi (pemerhatian saya di sini) ini lebih bermakna bagi perunding sumber terbuka permulaan yang mempunyai untuk menunjukkan kepakaran. "Sekiranya anda seorang usahawan dan tidak mempunyai blog ... lakukanlah segera," kata Aune.

Penting untuk menjadi warga sumber terbuka yang berkelakuan baik, untuk menjadi sebahagian daripada ekosistem yang lebih besar walaupun anda bersaing dengan pembangun sumber terbuka lain yang juga bekerja dengan teknologi yang sama. "Kami bekerjasama tetapi kami masing-masing harus melakukan peranan kami untuk memastikan masyarakat sihat dan hidup," tegas Aune. Oleh itu, tulislah dokumentasi, sertakan di papan untuk projek anda, atur kumpulan pengguna, kod sumbangan.

Aune juga menunjukkan bahawa, secepat mungkin, anda harus menaja lari pecut atau aktiviti komuniti lain - dan dapatkan logo syarikat anda di program acara tersebut. "Saya telah pergi ke sekitar 20 pecut. Ini adalah salah satu aspek yang paling menarik untuk menjadi sebahagian daripada komuniti sumber terbuka," katanya. Kelebihan lain: ini adalah kaedah yang baik untuk merekrut kontraktor dan mencari orang yang tepat untuk diambil, kerana anda melihat bagaimana orang bekerja dalam sesi pengekodan yang sengit, selama beberapa hari, dan anda melihat bagaimana mereka berinteraksi dengan orang lain. Lebih daripada 70% mereka yang direkrut adalah orang yang bekerja di pecut. "Siapa tahu, di pecut seterusnya, dia mungkin mencari anda.

Tetapi anda tidak perlu melakukannya sendirian. Di Portland, Oregon, misalnya, ada organisasi bernama Pengusaha Perisian Sumber Terbuka Portland, yang menjadi milik Jamison. Sekiranya tidak ada yang serupa di kawasan anda, mulakan satu. Tetapi ia tidak harus khusus untuk sumber terbuka. Aune bergabung dengan Persatuan Perunding Komputer Bebas ketika dia pertama kali memulakan, dan melaporkan bahawa pelajaran yang dia pelajari dari perunding lain yang lebih berpengalaman membuat perbezaan besar.

Tampaknya menjadi tanda perbezaan bagi Jamison dan Aune bahawa, dalam kata-kata Jamison, "Kami minum sampanye kita sendiri." Maksudnya, kedua-dua syarikat membina infrastruktur mereka pada sumber terbuka, dan mereka bekerja keras untuk menggunakan perisian sumber terbuka sahaja. Terdapat beberapa pengecualian; Aune, misalnya, menjalankan QuickBooks kerana itulah yang ditegaskan oleh akauntannya. Manfaat lain untuk menggunakan aplikasi perniagaan sumber terbuka, tentu saja, adalah percuma - dan setiap permulaan diikat dengan wang tunai.

Bercakap mengenai wang tunai ... "Orang sumber terbuka tidak selesa tentang 'keuntungan,'" kata Jamison, walaupun mereka menjalankan perniagaan. Tetapi, dia menjelaskan, apa yang kita maksudkan ialah keserakahan - bukan keuntungan - adalah antitesis dari falsafah sumber terbuka. "Keuntungan itu baik; keserakahan itu buruk." Tidak mengapa murah, tegasnya; sebenarnya, itu mungkin perlu. Pada pandangan Jamison, pejabat yang lebih baik, semakin kecil peluang untuk memulakan kejayaan. "Meja lipat adalah pertanda baik," tambahnya, menunjukkan bahawa setiap perniagaan perundingan baru tinggal di pejabatnya yang "tidak stabil" sehingga siap keluar pintu. "Harga murah itu sekarang ada di dalam syarikat kami, dan jika anda berurusan dengan kami, anda pasti tahu," kata Jamison.

Setiap perunding baru ditawarkan peluang yang harus ditolak, Jamison menunjukkan. Ini mungkin kerana pertunjukan konsultasi awal akan membawa kepada pengkhususan yang tidak anda hargai; jika anda menulis satu aplikasi iPhone, anda akan selalu dijenamakan sebagai iPhone App Guy. Anda harus belajar Mengatakan Tidak, tidak kira betapa sukarnya melakukannya, kata Jamison. Katakan Tidak pada tawaran untuk bekerja untuk ekuiti keringat, untuk merangkumi jangkauan pelanggan, untuk menurunkan harga anda. Dan dalam istilah sumber terbuka: "Kita harus mengatakan Tidak untuk bekerja dengan teknologi Microsoft," tambahnya. "Kami tidak memulakan syarikat ini untuk bekerja dengan teknologi Microsoft."

Cadangan ini adalah tambahan kepada asas-asas Perundingan 101, tentu saja, dan banyak yang perlu dipelajari dalam domain itu sahaja. Tetapi saya merasa seolah-olah cadangan Aune dan Jamison memberikan nasihat berguna untuk mana-mana pembangun sumber terbuka yang tertanya-tanya bagaimana rasanya keluar dan memulakan perniagaannya sendiri. Adakah anda mempunyai petunjuk tambahan untuk dikongsi?

Kisah ini, "Memulakan Perniagaan sebagai Perunding Sumber Terbuka" pada asalnya diterbitkan oleh JavaWorld.