Seboleh-bolehnya percuma: gNewSense adalah GNU Linux

GNewSense edaran Linux yang disokong oleh Yayasan Perisian Percuma akhirnya dikeluarkan dalam semakan keempatnya setelah kitaran pengembangan dua tahun.

FSF terkenal kerana advokasi tanpa henti untuk perisian yang tidak dibebani oleh paten dan dilindungi untuk penggunaan masa depan oleh GPL, seperti yang terkandung dalam perisian seperti kernel Linux dan rantai alat GNU. Pengedaran Linux gNewSense disatukan dengan tujuan FSF untuk tidak mempunyai kebergantungan sama sekali pada binari proprietari atau komponen lain yang tidak sesuai dengan GPL.

Asas gNewSense adalah pengedaran Debian, yang sudah tidak termasuk gumpalan binari proprietari dan perisian yang tidak percuma tetapi menyediakan akses kepada mereka melalui repositori. Tetapi gNewSense melangkah lebih jauh: Ia bahkan tidak termasuk akses ke perisian tersebut di repositorinya. Dokumentasinya juga merangkumi hanya bahan yang sesuai dengan Lesen Dokumentasi Percuma GNU.

Rilis gNewSense sebelumnya menggunakan Ubuntu sebagai pangkalan, tetapi projek itu beralih ke Debian (dari mana Ubuntu diturunkan) kerana sudah melakukan banyak pekerjaan yang diperlukan untuk menghapus elemen yang tidak sesuai dengan GPL.

Apabila setiap perisian yang digunakan dalam sistem adalah sumber terbuka sepenuhnya, tidak ada yang perlu khawatir mengenai masalah hak paten atau hak cipta. Tidak ada kebimbangan mengenai topik ini daripada sebelumnya, terima kasih kepada kumpulan seperti Open Invention Network, syarikat seperti Red Hat yang menawarkan ganti rugi kepada pelanggan mereka yang membayar, dan perubahan umum mengenai persepsi mengenai perisian sumber terbuka dan terbuka.

Sayangnya, sikap suci gNewSense juga merupakan kelemahan terbesarnya, kerana banyak peranti perkakasan - sebilangan kad rangkaian, misalnya - tidak mempunyai pemacu bukan hak milik dan dengan itu tidak akan berfungsi dengan distro.

Kelemahan lain ialah banyak aplikasi yang disediakan dengan gNewSense bukan versi terbaru. Sebagai contoh, walaupun Linux memasuki revisi kernelnya 4.5, gNewSense masih menggunakan kernel 3.2, dan juga LibreOffice 3.5 yang sangat ketinggalan zaman. (Program ini kini dalam semakan 5.1.)

Isu terakhir ini mungkin lebih berkaitan dengan bagaimana pengedaran itu dikumpulkan dan dikekalkan, dan bukannya falsafahnya. Beberapa pengedaran lain, seperti Trisquel, Blag, dan Dragora, menggunakan falsafah panduan yang sama, tetapi dengan versi aplikasi yang lebih baru. Trisquel, khususnya, menggunakan LibreOffice 4.2.3.

[ Diedit untuk menjelaskan bahawa FSF itu sendiri tidak menghasilkan gNewSense, tetapi hanya menyokong projek tersebut. ]