3 laporan pembakaran lincah dan cara menggunakannya

Amalan tangkas, kepada yang belum tahu dan kurang berpengetahuan, kadang-kadang boleh muncul sebagai kaedah pengembangan perisian dan pengurusan projek ad hoc. Kebenarannya jauh berbeza.

Salah satu daripada 12 prinsip perisian tangkas menyatakan, "Senibina, keperluan, dan reka bentuk terbaik muncul dari pasukan yang mengatur diri sendiri," tetapi kebanyakan organisasi yang menerapkan amalan tangkas, termasuk scrum dan Kanban, menerapkan beberapa proses dan ritual yang signifikan. Sebagai contoh, banyak organisasi melaksanakan praktik perancangan tangkas termasuk perkiraan titik cerita, standard seni bina, dan disiplin pengurusan pelepasan untuk meningkatkan impak perniagaan, kualiti, dan kebolehpercayaan pelepasan aplikasi.

Sebilangan besar pasukan memilih untuk menggunakan alat tangkas seperti Jira Software atau Azure DevOps untuk menguruskan backlog, pecut, dan kerjasama antara pasukan tangkas. Tujuan utama alat ini adalah untuk menguruskan keperluan, status pecut, aliran kerja, dan kolaborasi secara terpusat di seluruh anggota pasukan tangkas dan beberapa pasukan tangkas. Namun, semakin sukar organisasi menggunakan alat ini, semakin banyak alat ini dapat membantu para pemimpin dan pasukan mengenal pasti masalah, melaporkan kepada pihak berkepentingan mengenai status, dan meningkatkan pelaksanaannya.

Salah satu laporan luar kotak yang paling biasa adalah laporan penghapusan. Oleh kerana amalan tangkas membolehkan pemilik produk memprioritaskan tunggakan berdasarkan maklum balas pelanggan, laporan tradisional seperti carta Gantt gagal menangkap sifat pelaksanaan yang tangkas. Yang mendasar pada chart burndown adalah bahawa ia merangkumi kerja yang telah siap, kerja baru yang ditambahkan ke ruang lingkup, dan perubahan skop yang lain. Carta burndown dapat memberikan gambaran ringkas bagaimana pasukan bergerak menuju matlamat mereka.

Membaca carta dasar pecut

Carta burndown biasanya mempunyai masa melintasi paksi-x dan anggaran pada paksi-y. Banyak pasukan menganggarkan pada titik cerita, tetapi banyak alat tangkas dapat mencatat penurunan dengan jumlah cerita atau anggaran dalam beberapa jam. Untuk artikel ini, saya akan menganggap titik cerita digunakan.

Laporan pemecahan pecut menggambarkan sebilangan titik cerita yang berada dalam ruang lingkup selang masa. Semasa pasukan menyelesaikan cerita, carta menunjukkan bagaimana mereka "membakar" senarai cerita dan jenis pekerjaan lain (isu di Jira, jenis item kerja di Azure DevOps) sehingga kerja selesai atau pecut berakhir. Apabila pasukan menyelesaikan kerja yang dilakukan untuk pecut, garis yang dipotongan memotong paksi-x, menunjukkan semuanya telah selesai.

Pemecahan pecut adalah yang paling mudah untuk dikonsepkan. Pada hari pertama pecut, pasukan memberikan beberapa kisah dan jumlah titik cerita. Sekiranya anda menyemak carta penurunan pada hari itu, anda akan melihat satu titik pada paksi-y yang mewakili jumlah mata yang dilakukan oleh pasukan pada hari sifar pecut.

Apabila cerita ditandai sebagai selesai, pelarian pecut menunjukkan jumlah mata yang masih ada untuk diselesaikan.

Bagaimana cara penggunaan sprint sprint? Penurunan yang sihat menunjukkan lengkung eksponen linear dan ideal ke sifar. Sekiranya lekukan mempunyai kemiringan rata di bahagian awal pecut, ini mungkin menunjukkan blok atau banyak kerja sedang berjalan dan pecut mungkin berisiko. Pemecahan rata atau perlahan boleh menjadi sangat bermasalah jika banyak ujian dilakukan pada cerita lengkap kod dan jika kerja pengujian tidak dapat dimulakan sehingga beberapa hari terakhir berlari.  

Pemecahan pecut yang cepat secara amnya adalah perkara yang baik, tetapi ini mungkin menunjukkan bahawa pasukan ini kurang komited atau hanya memilih untuk mengambil kisah yang lebih kecil dalam pecut.

Penurunan epik mengesan kemajuan terhadap pemacu perniagaan dan teknikal

Pemecahan pecut sangat berguna untuk mengesan pelaksanaan jangka pendek dan membantu pasukan berjaya memenuhi komitmen pecut. Untuk mengesan kemajuan dengan lebih baik terhadap matlamat jangka panjang, epik dan pelepasan pelepasan memberikan penglihatan yang diperlukan.

Pemecahan epik berfungsi paling baik apabila pasukan menentukan beberapa usaha jangka panjang, seperti melaksanakan kemampuan pengguna akhir utama, strategi hutang teknikal, peningkatan prestasi, atau proses evolusi. Untuk memanfaatkan pembakaran epik, tunggakan harus mempunyai:

  • Antara lima dan 15 epik yang akan berlangsung sekurang-kurangnya beberapa bulan dan memerlukan enam atau lebih pecut untuk diselesaikan.
  • Ciri-ciri, cerita, dan kisah cerita yang muncul di bawah epik dan mewakili rancangan peringkat tinggi untuk melaksanakan epik tersebut.
  • Anggaran tahap tinggi, sesuai untuk titik cerita untuk setiap cerita atau kisah cerita yang muncul di bawah epik.

Setelah ini dilaksanakan, pemadaman epik memaparkan perubahan pada rancangan ini. Paksi-x mewakili pecut, dan paksi-y mewakili anggaran keseluruhan cerita dan rintangan cerita yang diberikan kepada epik. Dalam carta pemadaman epik Jira Software, anda melihat graf bar dengan satu warna yang mewakili cerita yang diselesaikan dalam pecut dan yang kedua yang menunjukkan titik cerita ditambah. Titik cerita meningkat apabila cerita baru atau kisah cerita ditambahkan ke epik atau ketika anggaran berubah.

Terdapat beberapa cara untuk menggunakan carta pembakar epik:

  • Ini menggambarkan kepantasan melengkapkan ciri dan cerita yang bertentangan dengan rancangan itu. Apabila rancangan tepat dan kecepatan pasukan konsisten, ia dapat memberikan petunjuk apabila karya epik itu selesai.
  • Sebilangan besar rancangan lincah tidak lengkap, dan pasukan menambah, mengubah, dan membuang cerita berdasarkan maklum balas pengguna akhir, penemuan kerumitan teknikal, dan untuk mengatasi hutang teknikal yang diperkenalkan selama perjalanan. Penurunan epik kemudian menunjukkan sejauh mana rancangan epik berdasarkan pada berapa banyak tunggakan berkembang berbanding dengan pecut yang diselesaikan dengan pecut.
  • Penurunan epik juga membantu penanda aras usaha di beberapa pecut dan mengukur berapa banyak kerja perancangan dan penyampaian dilakukan dalam satu epik berbanding yang lain.

Burndowns pelepasan memberitahu pasukan sama ada siaran akan mencapai tarikh dan skop

Pasukan lanjutan yang mengautomasikan sepenuhnya saluran penyampaian mereka dengan integrasi berterusan, ujian berterusan, dan penghantaran berterusan mungkin tidak memerlukan pelepasan pelepasan. Pasukan yang sering bertugas harus melacak fitur dan cerita apa yang terkait dengan rilis, tetapi pembakaran rilis tidak begitu berguna kerana sering mengesan kemajuan dengan pecut.

Bagi pasukan lain yang mengikuti amalan pengurusan pelepasan dan menyeragamkan pelepasan pelbagai cetak, susunan pelepasan mungkin merupakan alat terpenting pemilik produk dan pasukan.

Burndown pelepasan serupa dengan burndown epik kecuali daripada mengesan ciri, cerita, dan stub cerita yang ditugaskan untuk epik, burndown pelepasan menunjukkan apa yang ditugaskan untuk rilis. Paksi dan bar kemudiannya serupa dengan pembakaran epik.

Oleh itu, pasukan yang menggunakan pelepasan pelepasan dapat mengesan skop dan garis masa pelepasan. Pasukan yang berada di landasan akan melihat kemerosotan turun ke paksi-x dengan cerun yang selaras dengan halaju pasukan. Rilis yang mungkin tersasar baik mempunyai kemiringan yang lebih kecil atau menggambarkan lebih banyak titik cerita yang ditambahkan (apabila lebih banyak ruang lingkup ditambahkan ke rilis) daripada apa yang diselesaikan.

Perisian Jira membantu anda dalam unjuran ini. Dengan mengandaikan bahawa pasukan telah mengusahakan projek ini untuk sekurang-kurangnya tiga pecut, Jira Software akan mengira kecepatan pasukan purata dan meramalkan pecut akhir untuk pelepasan berdasarkan halaju ini.

Kelajuan pecut, epik, dan pelepasan memberikan pasukan beberapa alat yang mudah digunakan untuk menyelaraskan tujuan. Apabila pasukan mempunyai pemahaman bersama mengenai skop, menyetujui keutamaan, merencanakan beberapa pecut di depan, dan menandai cerita di backlog mereka dengan tepat, burndown menceritakan kisah mengenai apakah perancangan dan pelaksanaan selaras dengan tujuan. Apabila tidak, mereka adalah alat berdasarkan data yang dapat memicu perbincangan mengenai penyesuaian apa yang mungkin diperlukan.