Microsoft menukar kapal pada tahun 2014

Kita semua tertanya-tanya selama bertahun-tahun sama ada syarikat gergasi Balkan seperti Microsoft dapat memasuki era pasca-PC, cloud-centric tanpa penurunan berat badannya sendiri.

Perarakan panjang itu baru bermula. Tetapi walaupun ada beberapa hambatan, Redmond dapat mengucapkan tahniah atas kemajuan besar tahun ini.

Awan pintar bergerak

Pelbagai perkhidmatan SaaS, IaaS, dan PaaS Microsoft bergabung untuk membentuk awan No. 2 di belakang Amazon Web Services. Mengapa Microsoft mengatasi Google? Untuk satu perkara, Google bahkan tidak memberikan petunjuk mengenai pendapatan awan perusahaannya tahun ini. Satu-satunya anggaran yang dapat saya dapati adalah hasil dari Business Business Research, yang meneka Google akan mencecah $ 1.6 bilion - berbanding dengan pernyataan Satya Nadella bahawa Microsoft akan memperoleh pendapatan awan $ 4 bilion pada tahun 2014.

Menurut angka suku tahunan terbaru Microsoft, pendapatan awan komersial meningkat 128 peratus. Seperti biasa, Microsoft memberikan sedikit petunjuk mengenai penawaran mana yang mendorong pertumbuhan pendapatan, tetapi Office 365 hampir pasti memimpin.

Sekarang, jelasnya, Office 365 sebenarnya bukan tawaran awan. Pada dasarnya, Office 365 boleh dimuat turun fatware yang dijual dengan langganan dan disambungkan ke pelayan Exchange, SharePoint, dan Lync yang dikendalikan oleh Microsoft di pusat data awannya. Maksudnya ialah Microsoft nampaknya melakukan peralihan dari pelesenan ke langganan tanpa membunuh lembu tunai. Itu cukup tipu daya dan meletakkan Microsoft dalam kedudukan yang baik untuk masa depan SaaS yang lestari.

Bagi awan Azure, Redmond telah melaburkan berbilion-bilion dalam infrastruktur pusat data awan dan memimpin dalam awan hibrid, dengan peningkatan integrasi yang dirancang antara Windows Server / System Center dan awan Azure. Selain itu, syarikat ini telah mengembangkan perkhidmatan pada Azure dengan cepat.

Beberapa penambahan Azure terkenal yang dilancarkan tahun ini termasuk pangkalan data NoSQL Azure DocumentDB; Visual Studio Dalam Talian berasaskan awan; pemulihan bencana dalam bentuk Pemulihan Tapak Azure; dan Analisis Aliran Aliran dan Hab Peristiwa untuk pemprosesan acara. Di samping itu, peningkatan baru pada Azure Active Directory dan Azure SQL Database memudahkan pelanggan memindahkan aplikasi di premis ke cloud.

Mungkin kemajuan yang paling ketara adalah sokongan Azure yang agresif untuk teknologi sumber terbuka.

Menyukai sumber terbuka

Saya berada di sidang media di mana Satya Nadella memperkenalkan meme "Microsoft [hati] Linux" untuk kebimbangan umum. Pernyataan kasih sayang itu berlaku untuk Azure, yang menyokong CentOS, Suse, Ubuntu, dan terbaru CoreOS. Seorang wartawan bertanya mengenai Red Hat, dan Nadella menjawab bahawa itu semua bergantung pada Red Hat - dia juga senang menyokong Linux syarikat itu di Azure.

Orang-orang Microsoft Server dan Tools mungkin tidak mempunyai minat ini, tetapi Azure adalah haiwan yang berbeza. Ia memerlukan pelanggan. Penyebaran awan yang besar cenderung menggunakan Linux. Apa pilihan Microsoft - menghantar pengguna ke awan lain?

Secara lebih meluas, Microsoft perlu menyokong sumber terbuka kerana telah menjadi pusat pengembangan teknologi perusahaan yang pantas sekarang. Melompat yang baru atau ketinggalan adalah mustahak: Apabila projek atau produk sumber terbuka mendapat daya tarikan, penyedia awan perlu menawarkan sokongan atau membina perkhidmatan berdasarkannya. Tahun ini menyaksikan Microsoft melompat di kereta Docker dan Kubernetes, dan juga mengumumkan ia sedang berusaha untuk membuat wadah Docker asli untuk Windows.

Mungkin tonggak sumber terbuka terbesar tahun ini datang bulan lalu, ketika Microsoft membuka sumber keseluruhan pelayan .Net stack. Ya, ini sudah lama tertangguh, tetapi Microsoft mengatakan ia belum selesai dan akan "bekerjasama secara mendalam" dengan Xamarin untuk membuka sisi pelanggan .Net.

Windows, mudah alih dan banyak lagi

Ini agak awal untuk diberitahu, tetapi nampaknya Windows 10 akan menjadi Windows 8 seperti apa Windows 7 untuk Vista - melegakan. Di desktop, menu Mula akan kembali dan antara muka Metro berjubin akan hilang, sementara Metro akan tetap ada di tablet dan telefon, yang aplikasinya akan dapat berjalan di desktop Windows 10. Woody Leonhard, salah satu pengkritik Windows yang paling lantang Microsoft, mempunyai harapan yang tinggi untuk Windows 10.

Tidak banyak harapan ada bukti perniagaan mudah alih Microsoft. Awal bulan ini, Galen Gruman mencirikan Windows Phone sebagai terjebak dalam "lingkaran ke bawah - tanpa sistem operasi asas yang kuat, pembangun tidak dapat membuat aplikasi yang menarik. Tanpa bahagian pasaran yang munasabah, pemaju tidak akan membuat aplikasi yang munasabah, walaupun OS menyokong mereka. "

Satu titik terang mudah alih adalah Surface Pro 3, yang memperbaiki beberapa kelemahan versi sebelumnya. Menurut Microsoft, model baru itu membantu meningkatkan pendapatan Surface kepada $ 908 juta untuk suku fiskal FY15 pertamanya.

Angka itu agak paradoks. Pergerakan paling tajam Microsoft berada di awan, tetapi sejauh ini, pendapatan awan hanya sedikit lebih tinggi daripada pendapatan yang dijaringkan oleh komputer riba / tablet. Tapi hei, kita sering lupa bahawa kita masih di awal perjalanan awan. Tahun ini, di pihak perusahaan, Microsoft melakukan tugas dengan baik untuk menunjukkan perkara ke arah yang betul.