Mod Windows XP: Kotak DOS baru

Kejutan pada bulan Oktober - itulah berapa banyak yang menafsirkan wahyu Microsoft ke-11 bahawa ia akan memberikan salinan Windows XP secara maya sebagai tambahan keserasian percuma pada edisi Windows 7 Professional, Ultimate, dan Enterprise.

Ideanya adalah untuk menarik pengasuh pagar peningkatan yang berpotensi untuk mengambil risiko terjun Windows 7 dengan mengatasi salah satu kebimbangan yang lebih banyak disebut tentang produk: Ini akan mematahkan aplikasi era Windows XP yang lama. Dan berdasarkan jumlah buzz yang mengelilingi fitur baru yang tidak dijangka ini, nampaknya Microsoft telah melakukan home run dengan pengumuman mod Windows XPnya.

[Pelajari cara meredakan migrasi XP-ke-Windows-7. | Adakah Windows 7 akan meningkatkan prestasi Vista? Lihat "Windows 7 tanpa topeng." ]

Namun saya takut bahawa banyak kegembiraan ini akan berubah menjadi kecewa kerana kedai-kedai IT mula memahami apa sebenarnya mod XP dan bagaimana mengehadkan asas-asas berasaskan PC Maya. Ringkasnya, mod XP adalah sedikit kludge, setengah-setengah, setengah langkah penyelesaian yang disatukan dari pelbagai teknologi Microsoft yang terputus-putus. Berbanding dengan sesuatu seperti Mac OS X, yang terkenal memperkenalkan salah satu penyelesaian keserasian warisan yang lebih elegan dalam bentuk sokongan aplikasi 9-OS Mac OS bersepadunya, mod XP Windows 7 benar-benar sederhana.

Sebelum saya mengetahui sebab-sebab saya tidak menyukai mod Windows XP, ada baiknya anda meninjau terlebih dahulu apa sebenarnya dan bagaimana ia berfungsi. Ringkasnya, mod XP adalah fail imej mesin maya yang mengandungi salinan Windows XP berlesen dan diaktifkan sepenuhnya dengan Pek Perkhidmatan 3 dipasang. Gambar dihantar dalam format Microsoft Hard Disk (VHD) dan sesuai dengan Windows Virtual PC 7, alat virtualisasi desktop berasaskan host baru syarikat.

PC maya untuk menyelamatkan

Windows Virtual PC 7 adalah kemas kini untuk PC maya anemia 2007, produk yang saya buat lebih dari setahun yang lalu dalam pemotretan empat arah dengan VMware Workstation, Parallels Workstation, dan VirtualBox. Versi baru menambah sokongan peranti USB yang sangat diperlukan, dan ia menuntut peningkatan prestasi dan penyatuan yang lebih baik dengan sumber perkakasan sistem hos, seperti pembaca kad pintar.

Memulakan mod XP sangat mudah. Langkah pertama adalah memasang Windows Virtual PC 7 dengan memuat turun dan melaksanakan pakej Windows Update yang sesuai dari laman web Microsoft. Seterusnya, anda memasang pakej Windows XP Maya, yang menyalin komponen VHD yang diperlukan dan mendaftarkan VM dengan Windows Virtual PC 7.

Setelah kemas kini dilakukan (dan prasyarat kitaran semula Windows selesai), anda hanya melancarkan Windows XP Maya dari menu Mula. Sekiranya ini adalah kali pertama anda memulakan VM, anda akan ditanya beberapa soalan konfigurasi asas Windows XP, seperti bagaimana menangani kemas kini automatik. Kerana Windows XP Maya merangkumi pemasangan Windows XP yang lengkap dalam gambar VM, ia mengekalkan sekumpulan alat pengurusan dan konfigurasi seluruh sistem yang tersendiri. Ini termasuk Kemas kini Windows, perkhidmatan Windows Firewall, dan sumber-sumber tahap OS yang berkaitan - sesuatu yang perlu diingat semasa anda menilai implikasi sokongan dan penyelenggaraan penggunaan alat tambahan ini.

Selesaikan Soal Jawab awal dan anda akan disertakan dengan tetingkap yang berisi representasi desktop Windows XP yang di virtualisasi. Anda berinteraksi dengan desktop ini sama seperti sistem Windows XP fizikal anda: dengan mengklik menu Mula untuk melancarkan aplikasi, mengakses Windows Explorer, dan sebagainya. Dan berkat keajaiban Protokol Desktop Jauh Microsoft (ya, RDP - anda benar-benar melihat desktop maya seolah-olah ia adalah PC jarak jauh), banyak atribut persekitaran maya mengalir ke hos Windows 7 anda.

Aplikasi yang berjalan dalam Mod Windows XP, seperti contoh Microsoft Word di latar depan, menenun hampir lancar ke desktop Windows 7 asli. Mereka tidak memiliki sentuhan gaya dan kesan Aero yang dibawa oleh Windows 7 ke aplikasi asli, seperti contoh Microsoft Word di latar belakang.