Linux memberikan kehidupan baru ke dalam komputer Mac lama

Linux dan komputer Mac lama

Apple terkenal dengan strategi usang yang dirancang yang mendorong pelanggan untuk meningkatkan Mac mereka sesekali. Ini boleh mengakibatkan Mac lama yang tidak dapat dikemas kini ke versi terbaru macOS, tetapi masih berfungsi dengan sempurna komputer yang dapat melakukan banyak tugas pengkomputeran sehari-hari seperti melayari web, memproses kata, menyunting gambar, dll

Oleh itu, apa yang boleh anda lakukan dengan Mac lama yang tidak lagi mendapat kemas kini macOS? Anda boleh memasang Linux dan menghidupkan kembali komputer Mac lama. Pengedaran seperti Ubuntu, Linux Mint, Fedora dan lain-lain menawarkan cara untuk terus menggunakan Mac lama yang sebaliknya akan disingkirkan.

Phil Shapiro melaporkan untuk FOSS Force:

Hari-hari ini, berkat perpindahan Apple ke Intel sekitar satu dekad yang lalu, membawa kehidupan baru ke Mac lama dengan memasang distro Linux kegemaran anda semudah itu dengan PC standard, seperti yang akan anda lihat dalam video ini.

Semua komputer Macintosh dari sekitar tahun 2006 dan seterusnya dibuat menggunakan CPU Intel dan memasang Linux pada komputer ini sangat mudah. Anda tidak perlu memuat turun distro khusus Mac - hanya pilih distro kegemaran anda dan pasangkannya. Kira-kira 95 peratus masa anda akan dapat menggunakan versi distro 64-bit. Pada CoreDuo Macs, dari tahun 2006, anda perlu menggunakan versi 32-bit.

Berikut adalah video screencast yang saya buat pada Macbook yang dihidupkan semula yang baru-baru ini muncul di tangan saya. Saya memuat turun ISO 64-bit Linux Mint 18 Xfce, membakarnya ke DVD, memasukkannya ke dalam Macbook (setelah Macbook dihidupkan) dan kemudian mengeluarkan Macbook dari DVD dengan memegang huruf "C" (yang memberitahu Mac kepada but dari pemacu optik).

Lebih banyak lagi di FOSS Force

Artikel mengenai FOSS Force mengenai penggunaan Mac lama untuk menjalankan Linux menarik perhatian redditor Linux dan mereka berkongsi pendapat tentangnya:

IBlowAtCoding : “Linux sangat modular dan disesuaikan. Menaik taraf ke OSX terkini dengan perkakasan lama pastinya akan menyaksikan penurunan prestasi tetapi melakukannya dengan Linux mungkin tidak berlaku. Sebagai contoh, anda boleh memilih pengedaran tulang yang lebih telanjang, anda boleh memilih persekitaran desktop yang sangat sederhana (Openbox dan bukannya Unity), dan lain-lain. Saya juga mempunyai beberapa komputer riba dengan Debian terbaru di mana saya sama sekali tidak menjalankan GUI dan gunakan terminal dan tmux. "

Faissaloo : “… dengan OSX anda mempunyai pilihan antara ketidaksesuaian dan usang yang dirancang. Dengan Linux, anda tidak mendapat apa-apa. "

Maximiliankolb : "Saya tidak mahu menghakimi dengan cara apa pun, tetapi menggunakan mesin lebih lambat daripada raspi3 baru dengan harga $ 30 mungkin membazirkan sumber itu sendiri. seperti yang ditunjukkan oleh orang lain, mereka hanya menggunakan banyak kekuatan, sementara tidak boleh dipercayai. usaha untuk menyokong semua model yang berbeza itu terlalu tinggi, berbanding dengan persediaan raspi3 yang cukup standard dan teruji. saya suka menggunakan mesin terpakai / diperbaharui, tetapi ada hadnya! "

Noxygen : "Saya masih menggunakan IMac dari tahun 2008 di bawah linux. Oleh kerana skrinnya bagus dan besar, dan penggunaan kuasa agak rendah, ia menjadikan komputer kedua yang sempurna untuk memantau dan mentadbir pelayan rtmp saya. "

BaronVonD : “Anda juga dapat memuat turun versi PowerPC Deb / Ubuntu untuk Mac yang lebih tua, jalankan dengan menggunakan lxde atau persekitaran ringan lainnya

Saya mempunyai iMac G3 yang saya cuba pasangkan Lubuntu, hanya untuk bersenang-senang. Mempunyai beberapa masalah semasa pemasangan, jadi saya tidak banyak melakukan perkara itu, tetapi saya mungkin mencuba lagi hari ini. "

CompsciKinder : "Saya menjalankan powermac g4 dan g5 dengan ubuntu ppc. Berfungsi hebat tetap cpus!

Saya menggunakannya untuk menguji perisian untuk kes penggunaan tertentu sehingga saya tidak mementingkan kecekapan. "

Tiv : “Perlu diingat bahawa ada Mac di luar sana yang memiliki implementasi UEFI 32-bit dan CPU 64-bit. Yang bermaksud bahawa memuat turun distro 64-bit tidak secara automatik menjamin bahawa anda boleh boot daripadanya. Beberapa distro tidak menyertakan stub EFI untuk kedua-dua seni bina. Canonical pada satu ketika menghantar versi EFI + Mac tertentu kerana saya percaya. Sekiranya anda menghadapi masalah ini, gunakan rEFInd dan selesaikannya. "

Soalan Macbook : “Apple mahu anda mengganti produk mereka setiap beberapa tahun. Saya terpaksa berurusan dengan MacBook Air 2008. Ia tidak disokong oleh versi OS X terkini. OS X terbaru yang sedang berjalan di atasnya (Lion) tidak lagi mendapat kemas kini keselamatan. Linux adalah satu-satunya cara untuk terus menggunakan komputer yang dihasilkan dengan baik ini untuk tugas rata-rata dengan cara yang selamat. "

AlwaysManaged : "Hanya kerana rasa ingin tahu, bagaimana ini" menghidupkan kembali "komputer? Sekiranya ia sudah mempunyai OSX di dalamnya, mengapa tidak hanya mengembalikannya ke tetapan kilang dan meningkatkannya ke pelepasan terbaru yang akan dijalankan?

Saya tidak melihat bagaimana memasang linux membuat perbezaan untuk perkakasan ... OSX sudah menjadi OS berasaskan unix. "

Djxfade : "Kerana dalam kes Mac yang telah ditinggalkan oleh Apple, seperti perkakasan PPC, beberapa generasi Intel pertama dan lain-lain, mereka hanya dapat menjalankan versi OS X yang lama dan tidak disokong.

Pada perkakasan PowerPC, anda kacau kerana terpasang secara kekal pada Leopard, OS berusia 10 tahun.

Dengan memasang rasa Linux, anda mendapat akses ke perisian terkini, patch keselamatan, dan penyemak imbas moden. Versi Safari yang lebih tua tidak berguna hari ini. "

Lagi di Reddit

8 pengurus fail Linux untuk dicuba

Linux menawarkan pelbagai pilihan untuk pengurus fail. Seorang penulis di opensource.com mempunyai gambaran keseluruhan berguna mengenai 8 pengurus fail Linux yang patut digunakan.

David Kedua melaporkan untuk opensource.com:

Salah satu tugas pentadbiran yang paling biasa dilakukan oleh pengguna akhir dan pentadbir adalah pengurusan fail. Menguruskan fail boleh memakan sebahagian besar masa anda. Mencari fail, menentukan fail dan folder mana (direktori) yang mengambil ruang disk paling banyak, menghapus fail, memindahkan fail, dan hanya membuka fail untuk digunakan dalam aplikasi adalah beberapa tugas yang paling asas - namun kerap - yang kita lakukan sebagai pengguna komputer. Program pengurusan fail adalah alat yang bertujuan untuk menyelaraskan dan mempermudah tugas yang diperlukan.

Ramai orang tidak menyedari pelbagai pilihan yang ada dalam pengurus fail, dan mereka juga tidak menyedari kemampuan penuh yang mereka tahu. Seperti setiap aspek Linux, terdapat banyak pilihan yang tersedia untuk pengurus fail. Yang paling biasa disediakan oleh sebaran kegemaran saya, Fedora, adalah:

Panglima Tengah Malam

Konqueror

Lumba-lumba

Krusader

Nautilus

Thunar

PCmanFM

XFE

Lebih banyak lagi di Opensource.com

Pokemon GO telah kehilangan berjuta-juta pemain

Pokemon GO menggegarkan dunia permainan mudah alih ketika pertama kali diluncurkan, dengan cepat menjadi salah satu permainan paling popular di peranti Android dan iOS. Tetapi sekarang permainan ini kehilangan berjuta-juta pemain, dan popularitinya mungkin terbukti sangat pendek.

Tom Mendelsohn melaporkan untuk Ars Technica:

Ia mempunyai hampir 45 juta pengguna setiap hari pada bulan Julai, tetapi angka ini tampaknya telah merosot lebih dari 12 juta sejak awal bulan Ogos, hingga lebih dari 30 juta dikatakan bermain Pokémon Go. Penurunan lebih lanjut diharapkan, kerana muat turun, keterlibatan, dan waktu yang dihabiskan pengguna di aplikasi semuanya juga terlihat, menurut data yang disediakan oleh Sensor Tower, SurveyMonkey, dan Apptopia.

Bloomberg, yang melihat data mentah, melaporkan bahawa aplikasi utama lain seperti Twitter, Facebook, dan Snapchat "dapat menarik nafas lega" sehingga Pokémon Go akhirnya bergoyang, kerana popularitas permainan itu tampaknya telah menyebabkan mereka banyak pengguna.

Pembangun Niantic tetap bertahan dengan permainan, bagaimanapun, dan akan dikeluarkan versi 0.35.0 untuk Android dan 1.5.0 untuk iOS. Menurut catatan patch, pemain "sekarang akan dapat mengetahui tentang kemampuan serangan dan pertahanan Pokémon dari Ketua Pasukan mereka untuk menentukan Pokémon mana yang paling berpotensi untuk berperang."

Lebih banyak lagi di Ars Technica

Adakah anda terlepas bulat? Lihat halaman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux .