Peningkatan bahasa dering berfokus pada WebAssembly

Peningkatan yang dirancang untuk bahasa pengaturcaraan Ring multi-paradigma, versi 1.13, ditetapkan untuk menampilkan penginapan WebAssembly.

Menjelang bulan September, peningkatan Ring 1.13 menyokong Qt untuk WebAssembly, plug-in platform untuk membina aplikasi Qt yang dapat disatukan ke halaman web. WebAssembly menyediakan format binari ringkas dan padat yang membolehkan prestasi hampir asli untuk aplikasi web.

Ring menggunakan Qt sebagai perpustakaan GUI standardnya, melalui pengikatan RingQt. Ring 1.13 menyokong mengeksport projek Ring sebagai projek Qt yang merangkumi aplikasi Ring yang disusun ke fail objek Ring, bersama dengan mesin virtual Ring. Kemudian, projek ini dibina untuk WebAss Assembly atau mudah alih menggunakan Qt Creator IDE.

Ring 1.13 juga dijadualkan untuk menampilkan pelbagai penambahbaikan lain:

  • Organisasi telah diperbaiki untuk folder projek dan fail kod sumber. Folder Bahasa mengandungi kod sumber dan sumber visual penyusun dan mesin maya. Terdapat juga folder untuk perpustakaan, sambungan, alat, dan sampel.
  • Lebih banyak fungsi peringkat rendah telah ditambah.
  • Sambungan baru menyokong perpustakaan stb_image.
  • Sokongan yang lebih baik ditawarkan untuk RingRayLib, lanjutan perpustakaan pengaturcaraan permainan RayLib. Semua fungsi kini mengembalikan objek dan bukannya petunjuk dan sokongan ditawarkan untuk fungsi perpustakaan RayMath.

Awalnya dikeluarkan pada Januari 2016 oleh pemaju Mahmoud Fayed, Ring adalah bahasa tujuan umum yang menyokong paradigma termasuk imperatif, prosedur, berorientasi objek, berfungsi, dan deklaratif. Pengaturcaraan bahasa semula jadi juga disokong. Pengaturcara dibekalkan dengan alat untuk membina bahasa semula jadi atau deklaratif. Bahasa khusus domain dapat dibina. Senibina Ring mempunyai mesin maya yang ditulis dalam C.

Tersedia dari GitHub untuk Windows, MacOS, dan Linux, bahasa Ring dapat digunakan untuk jenis aplikasi termasuk GUI, web, mudah alih, konsol, dan permainan. Antara bahasa yang disebut sebagai mempengaruhi Ring termasuk Lua, Python, C, dan Ruby. Pelepasan stabil semasa adalah Ring 1.12.