Ulasan Windows 8: Ya, itu teruk

Kami telah memeriksa dan membedah versi beta Windows 8 selama hampir setahun. Pada masa itu, beberapa sifat telah menjadi jelas. Pertama dan terpenting, tidak kira apa pendapat anda tentang reka bentuk Windows 8, ini adalah pencapaian kejuruteraan yang menjulang tinggi: Microsoft berjaya memasang antara muka mesra sentuhan moden yang sangat berkebolehan (saya akan terus memanggilnya Metro buat masa ini) ke jalan yang kuat ( ada yang mengatakan kuat) pekerja keras, datang dengan produk yang tidak asing lagi bagi lebih dari satu bilion pengguna, dan memandang ke depan pada masa yang sama. Itu satu pencapaian.

Tetapi kadang-kadang pencapaian kejuruteraan dihargai hanya oleh jurutera. Dari sudut pandangan pengguna, Windows 8 adalah kegagalan - kecacatan canggung yang menarik pengguna ke dua arah sekaligus. Pengguna yang tertarik dengan Metro GUI yang mesra sentuhan baru tidak akan menyukai desktop lama yang bersentuhan dengan sentuhan. Dengan cara yang sama, pengguna yang bergantung pada desktop Windows tradisional tidak akan suka menavigasi Metro untuk mencari tetapan dan aplikasi yang mereka cari secara intuitif di Windows 7. Microsoft telah memindahkan keju.

[Lihat bagaimana Windows 8 mengatasi OS X Mountain Lion Apple dalam tinjauan perbandingan deathmatch kami. | Windows 8 ada di sini! dapat membantu anda bersiap sedia dengan laporan khas Windows 8 Deep Dive PDF, yang menerangkan arah baru Microsoft yang berani untuk Windows, antara muka Metro baru untuk aplikasi tablet dan desktop, peralihan dari Windows 7, dan banyak lagi. | Ikuti perkembangan teknologi Microsoft utama dalam Teknologi kami: buletin Microsoft. ]

Sekarang Windows 8 telah tiba (hari ini untuk pelanggan MSDN dan TechNet, dan esok untuk ahli Rangkaian Rakan Kongsi Microsoft dan Lesen Jilid), analogi keras - "Windows Frankenstein," "Dr. Jekyll dan sistem operasi Mr. Hyde" - mungkin diterapkan secara muktamad. Walaupun Windows 8 mewarisi banyak kelebihan Windows 7 - pengelolaan, keselamatan (ditambah antivirus bersepadu), dan keserasian luas dengan perkakasan dan perisian yang ada - ia memerlukan kemampuan untuk digunakan. Aplikasi Metro yang tertinggal, terhad, dan sering tidak membantu.

Dalam tinjauan akhir versi RTM Windows 8 ini, saya tidak akan mengkaji semula apa yang berlaku sebelum ini; hampir semua perkara yang dibincangkan dalam tinjauan Pratonton Rilis saya dan dalam tinjauan Pratonton Pengguna saya masih ada. Tidak ada butang Mula di desktop, dan utiliti yang berjaya mencantumkan Mula ke versi beta yang lebih lama tidak berfungsi dengan RTM Win8 terakhir. Skrin Metro Mula yang baru tetap dua dimensi tanpa henti dengan jubin terbalik yang kelihatan seperti LED di Vegas Strip. Berpindah dari Metro ke desktop dan kembali lagi, terutama pada monitor yang besar dan tanpa sentuhan, akan membuat anda mencapai Dramamine.

Saya dapat mengesahkan selepas berbulan-bulan di parit dan bercakap dengan beratus-ratus penguji bahawa sesiapa yang mentakrifkan "kerja sebenar" sebagai menaip dan mengecewakan tidak sedikit pun akan menyukai Windows 8. Mari kita anggap itu dan teruskan dari sana.