Java 8 secara rasmi tiba akhirnya

Merupakan detik penting bagi pengaturcara Java, Oracle hari ini merilis JDK (Java Development Kit) 8, menampung ekspresi lambda dan mewakili peralihan bagaimana pengembang mendekati bahasa.

Berdasarkan spesifikasi Java Platform Standard Edition 8, JDK 8 dapat dimuat turun di laman web Oracle dan menampilkan sokongan Project Lambda yang memungkinkan untuk kemampuan pengaturcaraan berfungsi. Java SE 8 Runtime Environment, untuk menjalankan aplikasi tetapi tidak untuk mengembangkannya, juga tersedia. "Dengan Java 8, ini adalah perubahan besar dalam bagaimana anda membuat kod," kata pemaju Java Yoav Landman, CTO di JFrog, yang menyediakan alat untuk menguruskan binari. Dengan rujukan lambda dan kaedah JDK 8, API beralih ke paradigma fungsional, jauh berbeza dengan paradigma penting yang telah digunakan Java selama ini. "Apabila anda bekerja dengan [bahasa] yang berfungsi, anda menguraikan masalah tersebut ke nilai fungsi yang berbeza, dan anda meneruskan nilai antara fungsi tersebut." Program ini menjadi lebih mudah untuk debug, kata Landman.

Keupayaan lambda JDK 8 sememangnya merupakan perubahan besar, dan ia harus dilihat sebagai manfaat untuk pengaturcaraan selari, kata penganalisis IDC Al Hilwa. "Tidak ada keraguan bahawa perubahan sintaks yang berkaitan dengan ungkapan lambda adalah perkara baru terbesar dalam bahasa dan kemungkinan akan memberi kesan paling besar di masa depan. ... Namun, lambda harus dilihat sebagai sebahagian daripada sekumpulan ciri yang dirancang untuk meningkatkan kemampuan bahasa untuk menampung seni bina moden dari segi peningkatan paralelisasi dalam perisian. "

Sebagai contoh, API Aliran memberi tumpuan kepada pemprosesan set data yang selari, dan enjin JavaScript Project Nashorn yang lebih pantas adalah mengenai prestasi dalam beban kerja pelayan.

Sebelum ini pada bulan September yang lalu, JDK8 ditangguhkan sehingga pemaju pada projek itu dapat berusaha meningkatkan keamanan, duri di sisi Jawa dalam beberapa tahun terakhir. Project Jigsaw, yang menyediakan modularitas, dipotong dari rilis, kemudian ditangguhkan hingga Java SE 9. "Bagi kami, agak mengecewakan" untuk melihat Project Jigsaw ditangguhkan, kata Landman, yang syarikatnya berurusan dengan modul dan sistem yang dibungkus dan akan mendapat manfaat daripada keupayaan ini. Fitur Pelaksanaan Stripped, untuk membangun versi spesifik Java yang dikemas dengan perpustakaan Java dan kode aplikasi, juga telah diusulkan untuk blok pemotong JDK 8.

Tinjauan baru-baru ini terhadap hampir 3.000 pemaju Java oleh vendor middleware Typesafe mendapati bahawa 29 peratus merancang untuk menaik taraf ke versi 8 dalam masa enam bulan, dan 25 peratus lagi merancang untuk membuat langkah dalam 12 bulan. Tetapi 32 peratus belum menilai pelepasan baru. Sementara itu, 22 persen masih menggunakan Java SE 6 yang ketinggalan zaman, yang dirilis pada tahun 2006.

JDK 8 ditawarkan sebagai pratonton pembangun pada bulan September dan sebagai calon pelepasan akhir pada bulan Januari. Walaupun Java 8 akan tersedia hari ini, Oracle akan mengadakan siaran web pelancaran rasmi pada 25 Mac.

Kisah ini, "Java 8 secara rasmi tiba akhirnya," awalnya diterbitkan di .com. Dapatkan perkataan pertama mengenai apa yang dimaksudkan dengan berita teknologi penting dengan blog Tech Watch. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.