Pencipta Node.js memperluas pengaturcaraan JavaScript di luar penyemak imbas

Projek sumber terbuka Node.js dicipta oleh jurutera perisian Joyent Ryan Dahl tiga tahun lalu bulan depan. Ini pada dasarnya membenarkan JavaScript digunakan di luar penyemak imbas. Node memanfaatkan mesin maya V8 JavaScript Google untuk menafsirkan JavaScript, dan ia menggunakan model I / O tanpa halangan berdasarkan peristiwa yang dikatakan oleh vendor perkhidmatan cloud Joyent - penyokong utama Node - menjadikannya sesuai untuk intensif data dan masa nyata aplikasi berjalan di seluruh peranti yang diedarkan. Ia juga diperjuangkan oleh syarikat seperti Microsoft dan Mozilla.

Editor di Large Paul Krill bercakap dengan Dahl pada persidangan Node Summit yang ditaja Joyent, yang diadakan di San Francisco.

[Node.js adalah Pemenang Anugerah Teknologi Tahun 2012. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai pembangunan perisian, langgan buletin Developer World. ]

: Node pada dasarnya adalah kerangka JavaScript sisi pelayan, bukan?

Dahl: Ya. Ini adalah platform pengaturcaraan. Node adalah cara untuk melakukan pengaturcaraan dengan JavaScript, tetapi di komputer anda dan bukannya di dalam penyemak imbas Web sehingga anda dapat berinteraksi dengan sistem operasi dan yang lainnya.

: Apa faedah utama?

Dahl: Node melakukan perkara yang sedikit berbeza daripada platform pengaturcaraan lain. Perkara utama ialah mengendalikan I / O dengan sangat berbeza, jadi ia tidak membenarkan pengguna mengunci program. Ini menjadikan pengguna mengendalikan perkara baru, jadi sangat berguna untuk pengaturcaraan rangkaian. Anda sering berurusan dengan banyak orang pada masa yang sama di pelayan anda dan anda menyambung hubungan yang berbeza ini. Node mendorong pembangun untuk terus memproses sambungan tanpa menyekat. Oleh kerana model pengendalian I / O ini, pengguna cenderung merasa lebih senang daripada membangun dengan bahasa pengaturcaraan tradisional untuk pelayan.

: Mengapa Node terbakar, boleh dikatakan? 

Dahl: Ternyata banyak orang suka memprogram dalam JavaScript, dan oleh itu ada banyak minat dari pengguna untuk mengembangkan sesuatu.

: Adakah terdapat masalah dengan menjalankan Node pada Windows?

Dahl: Nah, port ke Windows jauh lebih baru daripada pelaksanaan Unix dan mempunyai beberapa bug. Tetapi secara amnya pengguna menggunakannya dengan baik. Ia cenderung berfungsi dengan baik. Sudah tentu, ia akan bertambah baik dari masa ke masa.

: Adakah kelebihan Node sejauh mana pengkomputeran awan platform-as-a-service dan pengkomputeran awan secara umum?

Dahl: Baiklah, ini JavaScript, yang bagus. Dan ia mempunyai API kecil yang bagus dan agak padat. Oleh itu, saya fikir ia menjadikan platform platform sebagai perkhidmatan yang bagus secara umum. Ia juga melakukan komunikasi rangkaian.

: Berapa orang yang membangun dengan Node? Berapakah kadar pertumbuhan Node?

Dahl: Agak sukar untuk dihitung, walaupun cara kita mengukurnya adalah dengan jumlah modul yang telah digunakan dengan Node atau dikembangkan dengan Node. Kami kini berada di sekitar 6,000 modul. Ini adalah pelbagai modul untuk disambungkan ke Twitter atau menguraikan beberapa format cakera rawak, [misalnya].

: Apakah keadaan yang sesuai untuk Node dan di mana anda tidak mahu menggunakannya?

Dahl: Sebaik-baiknya, ini adalah untuk pelayan di mana anda membuat banyak sambungan, dengan banyak I / O berlaku di pelayan. Ini tidak begitu baik untuk pekerjaan kumpulan di mana anda melakukan banyak tugas bersiri dan sebenarnya tidak penting berapa lama, anda hanya menjalankannya pada penghujung hari. Di sana ia menjadi tidak berat sebelah kerana sifatnya yang tidak menyekatnya.

Artikel ini, "Penemu Node.js memperluas pengaturcaraan JavaScript di luar penyemak imbas," awalnya diterbitkan di .com. Ikuti perkembangan terkini berita teknologi perniagaan dan dapatkan berita utama setiap hari di buletin Harian. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.