Berhijrah dari Windows Server 2003 sebelum terlambat

Selepas 14 Julai, Microsoft tidak akan lagi mengeluarkan kemas kini keselamatan untuk versi Windows Server 2003. Sokongan arus perdana berakhir pada bulan Julai 2010, sehingga penulisan ini sudah lama di dinding. Ini bermakna anda semestinya sudah memulakan, jika belum selesai, penghijrahan anda ke versi Windows Server yang lebih terkini.

Tetapi banyak perniagaan tidak melakukan apa-apa untuk bergerak dari Windows Server 2003. Malah, ramai seolah-olah telah memilih untuk berkekal pada Windows Server 2003 sans keselamatan dan penyelenggaraan sokongan. Itu tidak bertanggungjawab, dan anda tahu.

Anda mempunyai 12 tahun kemas kini dan patch, jadi argumen lama "tidak adil bagi saya untuk membayar OS pelayan baru" semakin bosan pada ketika ini. Semua perisian (sama ada berbayar atau percuma) perlu dikemas kini kadangkala. Dan sokongan selama belasan tahun adalah murah hati.

Sudah waktunya untuk beralih ke versi baru Windows Server di tempat atau untuk berpindah ke cloud ... atau ke Linux (hanya bergurau). Bagi kebanyakan organisasi, meningkatkan Windows Server di pusat data mereka adalah pilihan yang lebih murah.

Kerana Windows Server 2016 belum dihantar, anda mungkin sedang melihat perpindahan ke Windows Server 2012 R2 2013. Berpindah dari Windows Server 2003 ke Windows Server 2012 R2 adalah peningkatan luar biasa dari segi ciri virtualisasi Hyper-V, peningkatan keselamatan, Perkhidmatan Desktop Jauh (peningkatan berbanding Perkhidmatan Terminal), Core Server, IPv6, dan pengurusan PowerShell.

Saya tidak mengesyorkan berpindah ke versi Windows Server yang lebih lama seperti Windows Server 2008. Melakukannya akan membuat anda tidak selesa mendekati tempoh sokongan akhir, yang akan datang lebih awal daripada yang anda sedar, dan membuang anda dalam kitaran peningkatan sekali lagi.

Microsoft mempunyai empat set alat untuk membantu proses migrasi: Temukan, Nilai, Sasarkan, dan Migrasi. Inventori persekitaran yang ada terlebih dahulu, pertimbangkan peningkatan perkakasan jika diperlukan, tinjau perisian yang mungkin tidak berjalan pada versi yang lebih baru, kemudian benar-benar berhijrah. Sekiranya anda bimbang tentang keserasian aplikasi dalam lompatan dari Windows Server 2003 ke Windows Server 2012 R2, jangan; ia tidak semestinya lompatan aplikasi di desktop dari Windows XP ke Windows 7 atau 8.

Untuk mendapatkan bantuan dalam fasa penemuan - untuk membuat katalog aplikasi dan kebergantungan aplikasi - pertimbangkan untuk menggunakan Microsoft Assessment and Planning Toolkit (MAP), alat tanpa agen untuk membuat inventori dan menilai migrasi desktop, pelayan, dan awan. Sekiranya anda menggunakan Pengurus Konfigurasi Pusat Sistem (SCCM), anda juga boleh menarik laporan inventori dari sana.

Saya cadangkan anda mencuba alat dalam talian percuma Pembantu Perancangan Migrasi Windows Server 2003. Ia menawarkan sedikit dari segi kategori dan pilihan beban kerja yang anda perlukan untuk berhijrah dan membantu anda menyelesaikan setiap keperluan. Setelah anda memilih apa yang anda ada dan ke mana anda mahu pergi, alat ini bertindak balas dengan petua untuk melancarkan penghijrahan tersebut.

Apabila anda berpindah dari Windows Server 2003 ke Windows Server 2012 R2, anda mungkin mahu menaik taraf perkakasan pelayan anda pada masa yang sama - atau berpindah ke mesin maya. Semasa meningkatkan OS pelayan anda, masuk akal juga untuk mendapatkan perkakasan yang lebih baik dan kecekapan virtualisasi pelayan. Lagipun, anda berusaha mendapatkan ruang kepala sebanyak mungkin dengan membuat lompatan ke versi Windows Server terkini; jangan biarkan perkakasan anda menahannya.

Saya juga mengesyorkan menaik taraf pelayan domain anda jika anda belum melakukannya baru-baru ini. Tetapi pastikan domain Direktori Aktif anda teratur terlebih dahulu. Utiliti DCDiag dapat membantu menganalisis keadaan satu atau semua pengawal domain di hutan dan melaporkan masalah. Pastikan tahap fungsi hutan dan domain anda sudah siap untuk pengawal domain baru yang akan anda tambahkan. Itu bermaksud untuk pergi setinggi mungkin (dalam Windows Server 2003) dengan tahap fungsional.

Cari peranan FSMO anda (ada lima daripadanya) dan bersiaplah untuk memindahkannya setelah anda mempunyai pelayan Windows Server 2012 R2 baru. Ikuti arahan untuk kemas kini skema sebelum memasang pengawal domain Windows Server 2012 R2 pertama menggunakan adprepperintah.

Sebaik sahaja anda memasang pengawal domain 2012 R2, anda boleh beralih ke peranan FSMO dan melihat untuk menurunkan demo pengawal domain Windows Server 2003 yang ada menggunakan dcpromoperintah untuk melibatkan ahli sihir penurunan pangkat.

Sekiranya anda memulakan penghijrahan anda ke Windows Server 2012 R2 atau cloud, anda mungkin akan kehilangan tarikh akhir sokongan 14 Julai. Tetapi sekurang-kurangnya anda bergerak ke hadapan, yang merupakan tanggungjawab yang harus dilakukan.