Pakar perancang Gene Kim: Bagaimana devops menolong perniagaan memenuhi masa yang mencabar

Ketika datang ke pengembangan perisian, praktik moden devops - di mana pemaju dan operasi IT bergabung untuk menyampaikan perisian dengan cara yang lebih lancar - telah meluas melalui perusahaan, kerana semakin banyak organisasi melihat faedah automasi yang lebih besar dan banyak lagi pelepasan yang kerap.

Sekarang, dengan pandemi yang menyoroti perlunya kelincahan digital yang lebih besar, apakah penggunaan devops akan semakin cepat?

Ketika edisi London Enterprise Devops Summit mendekati (dalam format maya barunya), itu adalah soalan pertama yang kami tanyakan kepada tuan rumah dan pengasasnya, Gene Kim, mantan CTO Tripwire dan pengarang tiga buku devops yang popular.

Perbualan di bawah telah diedit untuk kejelasan dan ringkas.

: Bagaimanakah pandemik itu mempengaruhi para pemula?

Gene Kim: Ada meme di Twitter sekarang mengenai eksekutif peringkat C mana yang paling banyak memajukan agenda gangguan digital? Adakah CEO, CFO, CIO, atau COVID-19? COVID-19 adalah pemenang. Saya fikir ia benar.

Gangguan digital ada di hampir setiap agenda lembaga tahun lalu. Sekarang COVID-19 telah mendorongnya ke depan tiga hingga lima tahun. Saya rasa yang sangat menarik ialah terdapat banyak kisah kepahlawanan yang perlu dilakukan oleh organisasi untuk membolehkan puluhan ribu, ratusan ribu pekerja dapat bekerja dari rumah. Itu hanya mungkin dengan melanggar semua peraturan.

Itu menunjukkan kepimpinan IT dan perniagaan apa yang mungkin dan kemampuan pasukan ini sebenarnya. Selalunya mereka dibelenggu dan kebanyakan orang mengatakan bahawa semua yang dilakukan untuk membolehkan orang bekerja dari rumah - ada yang tidak pernah bekerja dari rumah sebelumnya, seperti pasukan kewangan pejabat belakang - itu hanya satu keajaiban kecil.

: Laporan State of Devops terbaru menunjukkan jalan pertengahan besar organisasi ini dalam hal kematangan devops.

Adakah anda berfikir bahawa pandemi akan mendorong jalan tengah ke ruang yang lebih matang, atau adakah anda berfikir bahawa sukar untuk membina semula cara pasukan berfungsi ketika semua orang berada jauh?

Kim: Saya rasa itu tidak akan menjadi halangan, hakikat bahawa ia jauh. Kami tahu itu mungkin. Salah satu kejutan terbesar dalam perjalanan saya ialah mengetahui bahawa GitHub pada awal tahun 2010, semua pasukan infrastruktur, jauh. Oleh itu, tidak ada dua jurutera operasi di bandar yang sama, pada awal hari.

Dalam lima tahun melakukan Laporan Keadaan Devops, kami mendapati bahawa industri tidak penting. Tidak kira sama ada anda berada dalam penjagaan kesihatan, peruncitan, Kebarangkalian untuk berprestasi tinggi atau sederhana atau rendah pada dasarnya sama, tanpa mengira industri.

Yang berubah tahun lalu, ia adalah runcit yang sebenarnya lebih cenderung berprestasi tinggi. Saya berpendapat bahawa menunjukkan bahawa ritelpocalypse, atau ancaman eksistensial, mendorong industri runcit untuk menyesuaikan amalan devops lebih cepat. Saya rasa yang wajar adalah bahawa COVID-19 akan mendorong setiap industri untuk menggunakan devops lebih cepat, hanya kerana semua tekanan perniagaan yang baru saja kita bicarakan.

: Bagaimana perasaan anda tentang peningkatan DevSecOps dan istilah baru lain di sekitar devops?

Kim: Ini adalah hujah yang saya miliki ketika Buku Panduan Devops dikeluarkan pada tahun 2016, bersama pengarang saya, John Willis. Dia mempunyai reaksi yang sangat jelas bahawa hanya ada satu devops. Bukannya dia tidak mempercayainya, tetapi apa yang dia meyakinkan saya adalah bahawa, pada ketika itu dalam industri, kami memerlukan satu payung untuk memasukkan semuanya. Saya suka idea DevSecOps, atau cara apa pun untuk memperluas payung dan bawa suku-suku lain. Saya suka para pemuja dengan cara ini untuk memberi isyarat bahawa apa-apa yang bukan devops, kita harus mengaitkan dengan cara-cara lama dan buruk dalam melakukan sesuatu.

: Bagaimana dengan AIops?

Kim: Ya, AIops, MLops, saya suka ungkapan itu tetapi saya memandang rendah bahawa hampir tidak ada aliran nilai yang tidak dapat dibuat lebih baik dengan menggunakan data yang dihasilkan oleh aliran nilai itu. Sama ada pemasaran untuk ramalan pembelian pelanggan, atau analisis kegagalan dan ramalan untuk infrastruktur.

Masalahnya ialah apabila anda mempunyai projek pembelajaran mesin bernilai $ 50 juta ini, yang dilakukan oleh profesional bukan perisian, mereka tidak menggunakan kawalan versi atau teknik terbaik yang kami kembangkan sejak 30 tahun terakhir. Seluruh cara menghasilkan set latihan dan model pengeluaran baru ini, tekniknya berbeza daripada yang kita gunakan sebagai jurutera perisian.

Microsoft memberi ceramah tentang bagaimana mereka menggunakan MLops untuk mengintegrasikan saintis data ini ke aliran nilai teknologi. John Deere memberikan persembahan mengenai bagaimana mereka melakukannya untuk sekumpulan inisiatif mereka.

Masalahnya ialah selalunya anda mempunyai model-model ini yang diberi prototaip dalam Python atau SPSS, yang bagus, tetapi tidak siap untuk pengeluaran. Oleh itu, perkara lain diperlukan untuk memastikan bahawa misi itu benar-benar terlaksana. AI mencipta masalah yang berbeza ini untuk membuat perkhidmatan pengeluaran. Terdapat bidang yang benar-benar kaya yang pasti perlu ditangani.

: Apa hambatan yang tersisa bagi organisasi yang mengamalkan amalan devops? Dan adakah jalan alternatif?

Kim: Saya rasa devops tidak dapat dielakkan, tidak dapat dielakkan. Saya akan mengatakan bahawa halangan terbesar adalah kepemimpinan dan perniagaan. Apabila saya melihat tujuh tahun terakhir persidangan, salah satu perkara yang sangat menonjol adalah orang yang memberi persembahan lebih senior setiap tahun.

Tahun ini, kita mempunyai Patrick Eldridge, Ketua Pegawai Operasi Nationwide Building Society. Kami mempunyai banyak VP dan CTO, dan seringkali mereka menghadirkan rakan niaga mereka, orang yang mempunyai tanggungjawab untung dan rugi bagi perniagaan tersebut. Saya rasa itu menunjukkan bahawa devops sebenarnya bukan masalah teknologi, itu masalah perniagaan. Ini adalah perbincangan yang menunjukkan sejauh mana devops disatukan dalam setiap aspek strategi dan operasi.

Ambil di Seluruh Negara, mereka menggaji sekitar 1,200 orang, ketika banyak industri menyusut. Saya rasa ini menunjukkan betapa kuatnya isyarat yang meletup bukan sahaja membolehkan organisasi bertahan di pasaran tetapi berkembang di persekitaran di mana mereka berkembang sementara yang lain semakin menyusut.

: Bagaimana kenaikan kontena mempengaruhi amalan devops?

Kim: Semua teknologi ini - kontena mungkin yang terkuat - benar-benar memaksa orang untuk memikirkan infrastruktur atau infrastruktur yang tidak berubah sebagai kod. Saya tidak tahu ke mana arah kausalitas, sama ada orang yang berfikir dengan cara yang tidak sesuai, di mana mereka sudah memikirkan infrastruktur sebagai kod, mungkin mengambil barang-barang seperti bekas lebih cepat, atau mungkin cadangan nilai kontena sangat tinggi bahawa ia menyedut orang.

Siapa yang boleh kembali ke cara lama untuk mengetahui bagaimana persekitaran komputer anda kelihatan sama dengan persekitaran pengeluaran? Jadi semua perkara ini menjadikannya sangat jelas bahawa ada cara yang lebih baik untuk bekerja. Saya rasa sangat sukar untuk kembali setelah anda melakukan perkara seperti integrasi berterusan, seperti penghantaran berterusan. Setelah anda mengalaminya, sangat sukar untuk kembali kepada cara lama melakukan sesuatu.

Saya rasa Edgar Schein mengatakan "alat adalah artefak budaya," dalam antropologi dan sosiologi. Jadi alat mengubah cara berfikir dan mengubah cara anda bekerja. Oleh itu, saya setuju dengan pernyataan anda bahawa alat ini pasti mempercepat cara kerja yang tidak betul.

: Mengapa begitu sukar untuk mengintegrasikan keamanan ke dalam komputer hingga sekarang?

Kim: Sekiranya kita melakukan perbualan ini lapan tahun yang lalu, saya rasa kita akan bertanya 'mengapa sukar untuk beroperasi?' Adakah kerana mereka takut pekerjaan mereka hilang?

Sebilangan orang bercakap mengenai NoOps, di mana kita tidak memerlukan operasi lagi, ketika saya rasa cukup jelas bagi siapa saja yang telah menggunakan Kubernetes tahu bahawa tidak ada pembangun yang ingin benar-benar belajar Kubernetes, kami mahu orang infrastruktur melakukannya untuk kami. Saya rasa perkara yang sama berlaku untuk keselamatan. Apa yang kami mahukan ialah pasukan produk dan pasukan pengembangan dapat dipertanggungjawabkan sepenuhnya terhadap ketersediaan, kebolehoperasian, dan keselamatan perkhidmatan. Kami tidak mahu pembangun harus menjadi pakar di setiap sudut yang boleh disembunyikan oleh kelemahan keselamatan.

Kami benar-benar ingin memanfaatkan kemahiran keselamatan khusus, sama ada membawanya ke dalam pasukan atau memanfaatkan platform yang mereka bina, supaya semua yang kami tulis di platform ini pada dasarnya lebih selamat. Saya rasa hari itu akan tiba. Seperti operasi, jurang itu sangat tinggi dengan pemaju, reaksi semula jadi adalah 'ke atas mayat saya,' dan saya yakin itu dapat disusun.

: Bagaimana kemampuan skill seorang jurutera devops berkembang?

Kim: Salah satu kemahiran, kebolehan, dan sifat terpenting yang diperlukan dalam pemberontakan perintis ini - menggunakan pemuja untuk menggulingkan perintah kuno yang berkuasa, yang sangat senang melakukan sesuatu dengan cara yang mereka miliki selama 30 hingga 40 tahun - adalah kemahiran fungsional silang untuk dapat menghubungi rakan perniagaan mereka dan membantu menyelesaikan masalah. Begitulah cara pasukan ini berkembang dan mengambil pekerja ketika banyak pasukan lain semakin susut.

Salah satu penyebut yang biasa di antara perbincangan yang saya dengar selama ini ialah mereka semua mengambil pekerja. Saya rasa orang yang setia mempunyai banyak hal untuk mereka, dan semakin banyak mereka dapat mencari inisiatif ini, dan orang perniagaan yang memerlukannya, masa depan sangat cerah.

Seorang rakan saya, Tom Limoncelli, yang menulis buku mengenai pentadbiran sistem awan - dia mengatakannya untuk operasi tetapi saya fikir ia boleh digunakan di mana-mana - adalah bahawa kita berada di jalan raya: Di satu jalan gaji kita akan menjadi separuh dan satu-satunya pekerjaan yang kita dapati ialah di Genius Bar di Apple Store. Di jalan lain, gaji kita meningkat dua kali ganda, kerana kita mempunyai kemahiran terpanas di pasaran. Saya fikir itu cemerlang.