8 aplikasi yang membantu anda berbual di seluruh perkhidmatan IM

Dunia pesanan segera penuh sesak dan menjadi lebih hebat lagi. Ia bermula dengan ICQ (ada yang menggunakannya hari ini?), Yang diikuti oleh AIM, MSN Messenger, dan Yahoo Messenger. Baru-baru ini, trio ini dicabar oleh protokol sembang IM lain, seperti Google Talk, dan bahkan oleh rangkaian sosial seperti MySpace dan Facebook, yang mempunyai ciri pesanan segera mereka sendiri.

Apa yang ditambahkan semua ini adalah ... kekacauan besar. Untuk menggunakan salah satu perkhidmatan IM ini dalam format asli mereka, anda harus memuat turun dan memasang program sembang yang berbeza.

[Cari produk IT yang dinilai tinggi seperti yang dinilai oleh Pusat Uji. ]

Di situlah aplikasi pesanan segera seperti Digsby, Pidgin, atau Trillian masuk. Aplikasi sembang ini - yang boleh digambarkan sebagai aplikasi lintas platform atau aplikasi multiprotocol IM - menyokong lebih daripada satu rangkaian pesanan segera. Daripada menjalankan program sembang AIM dan Yahoo Messenger pada komputer anda pada masa yang sama, anda boleh menggunakan hanya satu aplikasi untuk mengakses akaun anda dari dua rangkaian IM ini.

Semua IM multiprotocol ini telah dikembangkan secara bebas, kebanyakan tanpa sokongan rasmi dari mana-mana syarikat yang memiliki rangkaian IM. Mungkin sebagai hasilnya, lapan perkhidmatan IM multiprotocol yang diliputi di sini sangat berbeza antara satu sama lain dari segi fungsi dan pengalaman antara muka pengguna.

Di samping itu, ini semua aplikasi percuma - sekurang-kurangnya, untuk individu. Pasangan mempunyai versi "pro" atau peringkat perusahaan, yang mana versi percuma adalah cara yang baik untuk mengujinya terlebih dahulu.

Perhatikan bahawa hampir tidak ada IM multiprotocol ini (kecuali Trillian) yang menyokong fungsi sembang webcam / video rangkaian IM utama (yang merangkumi AOL, Yahoo, dan Microsoft). Syarikat-syarikat di sebalik rangkaian IM ini menyimpan teknologi sembang video mereka sendiri, jadi menjadi cabaran bagi pembangun pelanggan IM pihak ketiga yang tidak rasmi untuk merekayasa balik ciri ini.

Yang berikut adalah ikhtisar cepat (dan pendapat) dari lapan aplikasi pesanan segera ini. Pada akhirnya, yang mana yang ingin anda gunakan bergantung pada bagaimana perasaan anda tentang menggunakan sistem pesanan segera, dan untuk apa anda menggunakannya.

Adium

Rundown cepat: Sehingga baru-baru ini (ketika VoxOx muncul), ini adalah satu-satunya pilihan pesanan segera multiprotocol untuk pengguna Mac. Seperti Pidgin dan Miranda, Adium adalah sumber terbuka. Tetapi, sama seperti Miranda hanya untuk Windows, Adium eksklusif untuk OS X. Bersama dengan protokol IM yang paling popular, Adium menyokong pemesejan melalui perkhidmatan MobileMe Apple dan teknologi rangkaian Bonjour.

Kualiti antara muka pengguna: Sudah tentu, sebagai aplikasi khusus Mac, Adium dirancang oleh pembangunnya sejak awal untuk menyesuaikan dengan OS X. Senarai rakan dan tetingkap sembang Adium sesuai dengan skema OS X standard, namun susun atur akan diketahui oleh sesiapa sahaja yang menggunakan aplikasi IM di platform sistem operasi lain.

Apa yang membezakannya: Seperti dua sistem pesanan segera sumber terbuka yang lain, pengguna dapat menyesuaikan Adium. Penampilan senarai rakan dan tetingkap sembang dapat diubah secara berasingan. Pengguna telah membuat sejumlah AppleScript yang dapat dipasang ke Adium. Sebilangan besar melakukan perkara-perkara remeh seperti menghasilkan ucapan secara rawak oleh pengarang Douglas Adams atau watak kartun Homer Simpson, tetapi sebilangan AppleScript ini sebenarnya memberikan fungsi yang berguna, seperti terjemahan bahasa atau mengendalikan iTunes dari Adium.

Terdapat beberapa pemalam yang boleh anda pasangkan juga, tetapi tidak ada yang menonjol. (Satu pemalam mengimport senarai kenalan Skype anda, jadi anda dapat mengetik dengan mereka melalui Adium dan bukannya harus menggunakan Skype.)

Keputusan akhir: Walaupun menyokong beberapa protokol pemesejan (termasuk rangkaian persekitaran korporat Novell GroupWise dan Lotus Sametime), Adium tidak mempunyai persidangan kamera web. (Sembang video adalah ciri yang sedang ditambahkan oleh pembangun Adium dan Pidgin, kerana aplikasinya menggunakan perisian asas yang sama untuk pemesejan.)

Namun, jika anda bercadang untuk beralih ke Mac, Adium pasti ada dalam senarai aplikasi untuk dimuat dan dipasang. Ia juga disyorkan untuk pejabat yang menggunakan Mac, kerana sokongannya dari GroupWise dan Sametime.

Digsby

Rundown cepat: Dilancarkan menjelang akhir tahun 2007, Digsby, dari dotSyntax LLC, memperoleh pengikut sepanjang tahun 2008 di antara para peminat sistem pesanan segera multiprotocol. Ini jelas mengapa: Digsby tidak hanya menyatukan akaun anda dengan perkhidmatan IM utama, tetapi juga akaun yang anda miliki di rangkaian sosial yang popular (Facebook, MySpace, LinkedIn, Twitter), perkhidmatan e-mel Web (Gmail, Yahoo Mail, Hotmail, AOL Mail) dan e-mel POP atau IMAP anda.

Kualiti antara muka pengguna: Anehnya, walaupun menggabungkan akaun anda dari banyak perkhidmatan IM, sosial dan e-mel, antara muka Digsby bersih dan sangat intuitif untuk dilayari. Pilihan kulit termasuk perubahan warna dan susun atur tetingkap pesanan, tetapi kulit lalai cukup baik seperti dulu.

Apa yang membezakannya: Digsby menetapkan ikon pada dulang pemberitahuan Windows anda untuk mewakili rangkaian sosial dan akaun e-mel anda. Ini membolehkan anda mengurus akaun rangkaian sosial anda tanpa perlu mengunjungi laman web yang sesuai, dengan memberi tahu anda bila sesuatu terjadi. Oleh itu, anda boleh mengikuti status rakan anda, misalnya, Facebook dengan mengklik ikon dulang pemberitahuan Facebook untuk membuka suapan berita. Apabila anda menerima mesej di akaun anda, ikon dulang pemberitahuan memberitahu anda dengan menyenaraikan berapa banyak mesej yang belum dibaca. Mengklik ikon akan mengalihkan anda ke penyemak imbas Web anda dan memasukkan anda ke dalam kotak masuk akaun Facebook anda.

Begitu juga, anda boleh menguruskan kotak masuk e-mel anda melalui Digsby tanpa terus masuk ke akaun e-mel (atau Webmail) anda. Apabila e-mel baru tiba, tetingkap pop timbul muncul di atas baki pemberitahuan dan menyertakan potongan dari setiap mesej. Dengan mengklik ikon pemberitahuan e-mel, anda kemudian dapat menandai setiap mesej yang belum dibaca sebagai dibaca, menghapusnya atau melaporkannya sebagai spam.

Seperti Meebo berasaskan Web, Digsby memungkinkan anda memasukkan widget di laman web anda supaya pengunjung dapat berbual dengan anda melalui laman web anda.

Keputusan akhir: Digsby adalah pilihan terbaik sekarang di antara utusan multiprotocol yang lain. Ini adalah keseimbangan antara ciri dan pengalaman pengguna yang dirancang dengan baik dan stabil. Walau bagaimanapun, ia hanya tersedia untuk Windows. (Pembangun mengatakan bahawa mereka mengusahakan versi OS X dan Linux.)

Instan-t

Rundown cepat: Instan-t, dari Interactive Networks Inc., telah wujud selama beberapa tahun, tetapi masih belum diketahui. Itu mengejutkan apabila IM multiprotocol ini mempunyai ruang persidangan maya yang bagus dengan perbualan video dan audio. Instan-t hanya tersedia untuk Windows. Terdapat beberapa edisi peringkat perusahaan berasaskan pelayan dan dihoskan.

Kualiti antara muka pengguna: Sebilangan besar tetapan utama dapat diakses dan disesuaikan secara langsung dari tetingkap senarai rakan. Contohnya, anda dapat menyusun rakan anda dengan cepat - mengelompokkannya mengikut perkhidmatan rangkaian yang mereka gunakan, atau menunjukkan nama mereka yang berada di luar talian - dengan mudah mengklik butang ikon yang sesuai.

Namun, ada sebilangan kebiasaan yang, walaupun masing-masing mungkin kecil sendiri, bertambah. Sebagai contoh, Instan-t kekurangan kemudahan untuk membantu anda menguruskan senarai rakan anda dan menjadikan pengalaman IM keseluruhan anda lebih baik. Anda boleh menambah rakan, tetapi tampaknya tidak ada cara untuk menghapusnya. Ukuran teks dalam daftar teman dan tetingkap sembang tampak kecil, terutama jika Anda menggunakan Instan-t pada layar beresolusi tinggi, namun ukuran font tidak dapat disesuaikan. Format susun atur tetingkap sembang juga tidak dapat diubah.

Instan-t juga tersedia dalam bentuk laman web sebagai Instan-t Express. Walaupun serupa dengan Meebo, antaramuka tidak serba boleh. Sebagai contoh, anda tidak boleh memasukkan senarai rakan dan kotak sembang ke tetingkap penyemak imbas Web mereka sendiri. Dan, membingungkan, tidak ada butang "sign / log off" untuk dijumpai. Sekiranya anda mencari penyelesaian IM sahaja di laman web, tetap gunakan Meebo.

Apa yang membezakannya: Instan-t mempunyai ciri ruang sembang berbilang orang berasaskan Flash. Anda boleh menjemput mana-mana orang dalam senarai rakan anda untuk mengambil bahagian di dalamnya, tanpa mengira rangkaian IM mana yang mereka gunakan, selagi mereka mempunyai penyemak imbas Web dengan Flash dipasang di dalamnya. Bilik persidangan maya ini juga merangkumi sembang video dan audio. Semuanya berfungsi dengan sangat baik - kualiti audio setaraf, jika tidak lebih baik daripada, Skype - dan berjaya melakukan pekerjaan yang mampu menunjukkan webcam banyak orang sekaligus.

Keputusan akhir: Antaramuka penggunanya terhad, tetapi persidangan maya membantu Instan-t menonjol di antara banyak IM multiprotocol yang boleh anda gunakan secara percuma. Sekiranya anda perlu mengadakan mesyuarat perniagaan maya yang memerlukan video atau suara, dengan orang yang menggunakan perkhidmatan rangkaian IM yang tidak serasi, Instan-t dapat menyatukan semua orang dengan mudah.

Meebo

Rundown cepat: Meebo adalah IM multiprotocol yang berjalan sepenuhnya melalui laman web. Ia dilancarkan pada bulan September 2005.

Kualiti antara muka pengguna: Anda mendaftar untuk akaun percuma di meebo.com, log masuk, dan menambahkan nama pengguna dan kata laluan dari akaun pesanan segera anda. Kemudian, berkat ilmu sihir teknologi JavaScript milik Meebo, aplikasi pesanan segera yang menyenaraikan rakan anda muncul dalam penyemak imbas Web anda. Anda boleh membuat aplikasi keluar dari penyemak imbas dan masuk ke tetingkap sendiri di desktop anda.

Walaupun tampilan antara muka adalah asas, pengalaman keseluruhan terasa seperti apa yang anda harapkan dari program IM yang "berdiri sendiri". Jurutera Meebo bahkan berjaya melaksanakan persidangan video melalui perkhidmatannya (antara pengguna Meebo).

Apa yang membezakannya: Jelas, kerana Meebo berjalan di Web, anda tidak perlu memuat turun atau memasang perisian apa pun. Yang anda perlukan hanyalah penyemak imbas Web anda dengan JavaScript yang diaktifkan.

Selain konsep novel ini, Meebo membezakan dirinya lebih jauh dengan membiarkan anda memasukkan widget pesanan segera di laman web anda. Oleh itu, anda boleh berbual dengan sesiapa sahaja yang melayari laman web anda. (Digsby juga memiliki fitur widget yang serupa.)

Dan Meebo membuat penyesuaian khas untuk pemilik telefon pintar. Ia menawarkan antara muka yang disesuaikan untuk iPhone, sementara pemilik T-Mobile G1 dapat memasang aplikasi "Meebo untuk Android".

Anda boleh memulakan atau menyertai bilik sembang kumpulan, tetapi pengguna pada protokol IM yang berbeza tidak dapat memasuki ruangan yang sama. Apabila anda memulakan ruang sembang di bawah, katakanlah, protokol rangkaian AIM, anda hanya boleh menjemput rakan anda yang juga berada di AIM - rakan Yahoo Messenger tidak dapat menyeberang.

Keputusan akhir: Meebo sangat sesuai untuk anda apabila anda buntu menggunakan komputer selain komputer anda. Permesejan segera melalui Meebo terasa sempurna, tanpa masalah, tetapi prestasi keseluruhannya bergantung pada, tentu saja, berapa banyak beban yang anda gunakan untuk penyemak imbas Web anda. Dan menjadi mudah untuk dilupakan bahawa anda telah menjalankan Meebo (terutamanya jika anda mempunyai banyak tab penyemak imbas Web terbuka), dan secara tidak sengaja menutup sesi IM anda.

Untuk mengatasi masalah ini, para pembangun Meebo menyediakan alat tambah Firefox yang meletakkan aplikasi Meebo sebagai bar sisi ke penyemak imbas (dan merangkumi beberapa fungsi yang dipertingkatkan). Namun ini seolah-olah mengalahkan keseluruhan tujuan Meebo menjadi Web sahaja: Sekiranya anda merasa perlu memasang alat tambah ini, mengapa tidak hanya menggunakan aplikasi IM yang berdiri sendiri?

Miranda

Rundown cepat: Pembangun sistem pesanan segera sumber terbuka ini memberikan penekanan yang besar pada bentuk dan fungsi minimalis. Tetapi ia masih menyokong ciri pemesejan asas dari lima protokol IM yang popular, dan melancarkan perbincangan di sekolah lama melalui IRC dan yang tidak jelas (sekurang-kurangnya, di negara-negara berbahasa Inggeris) Gadu-Gadu. Miranda hanya tersedia untuk Windows.

Kualiti antara muka pengguna: Apa yang anda dapat dengan Miranda adalah minimum tulang kosong. Grafik jarang. Dalam versi lalai, bahkan tidak ada ikon pengguna untuk mewakili rakan dalam talian anda dalam senarai teman.

Sekiranya anda lebih suka sistem pesanan segera anda kelihatan lebih banyak, beratus-ratus kulit, tema dan penyesuaian lain yang dibuat oleh pengguna boleh dimuat turun dan dipasang. Komuniti adegan mod Miranda nampaknya lebih aktif daripada program pesanan segera multiprotocol lain yang memungkinkan untuk membuat konten yang dibuat oleh pengguna.

Apa yang membezakannya: Mari kita ulangi - Miranda adalah mengenai kesederhanaan. Antara muka yang jarang akan menjadi titik penjualan utamanya atau "terima kasih, tetapi saya akan menyampaikan yang ini" untuk anda.

Ini adalah projek sumber terbuka, tetapi hanya berjalan pada Windows, yang menjadikannya sedikit berbeza (kerana kebanyakan aplikasi sumber terbuka serasi dengan Linux). Oleh itu, ia menjauhkan diri dari multiprotocol IM sumber terbuka lain, Pidgin, yang mempunyai versi untuk pengedaran Windows dan Linux.

Seperti Pidgin, Miranda membenarkan pemalam. Malangnya, kebanyakan plugin yang dibuat oleh komuniti pengguna Miranda secara teknikal bersifat esoterik (satu menghasilkan laporan kemalangan ... mendebarkan). Yang paling menarik dan berguna memberikan maklumat cuaca atau memberitahu rakan anda muzik apa yang anda dengarkan.

Keputusan akhir: Terus terang, Miranda sepertinya dibuat untuk orang yang tidak menyukai idea pesanan segera - tetapi yang harus menggunakannya untuk satu sebab atau yang lain (iaitu, bekerja, terlalu banyak rakan yang mengganggu mereka untuk menggunakannya, mengekalkan hubungan dalam talian, dll.). Oleh itu, jika ini menggambarkan anda, maka Miranda mungkin menjadikan IM anda dapat ditanggung. Tetingkap senarai rakan kecil - kecil, sebenarnya, pada kebanyakan saiz skrin - yang anda akan lupa dengan mudah. Plus, Miranda menggunakan sumber daya dan memori yang lebih sedikit berbanding IM multiprotocol yang lain.