Stroustrup: Mengapa C ++ yang berusia 35 tahun masih menguasai dev 'sebenar'

Bjarne Stroustrup merancang bahasa C ++ pada tahun 1979, dan bahasa tujuan umum untuk pengaturcaraan sistem telah menjadi andalan bagi pembangun di mana-mana, walaupun terdapat persaingan dari Java, JavaScript, Python, Go, dan Swift yang baru dilancarkan Apple.

Sekarang ahli teknologi di Morgan Stanley dan profesor di Columbia University dan Texas A&M University, Stroustrup bercakap dengan Editor di Large Paul Krill mengenai peranan C ++ hari ini dan mengenai kejadian lain dalam pembangunan perisian, termasuk bahasa Google's Go dan Apple's Swift.

: Di mana anda melihat peranan C ++ hari ini, ketika anda mempunyai bahasa skrip popular seperti Python dan JavaScript bersama dengan bahasa seperti Java dan bahkan Google's Go? Bagaimanakah C ++ berjaya bertahan, berkembang maju, dan berkembang di lanskap yang begitu pelbagai dengan semua bahasa yang berbeza ini?

Stroustrup: Itu soalan yang baik. Orang telah meramalkan kematiannya dengan bersemangat selama lebih dari 20 tahun, tetapi ia masih terus meningkat. Pada dasarnya, tiada yang dapat mengatasi kerumitan berjalan secepat C ++. Sekiranya anda pergi ke beberapa kawasan tertanam, jika anda pergi ke pemprosesan gambar, jika anda pergi ke beberapa aplikasi telekomunikasi, jika anda pergi ke beberapa aplikasi kewangan, peraturan C ++. Anda tidak melihatnya jika anda melihat aplikasi dan sebagainya, bukan di situ anda menjumpainya. Ini seperti Google, Amazon, enjin carian, di mana anda sangat memerlukan prestasi, di situlah berada.

: Bahasa Google Go mendapat perhatian sejak kebelakangan ini. Apa perspektif anda di Google Go?

Stroustrup: Nampaknya salah satu bahasa ini dapat melakukan beberapa perkara dengan elegan. [Tetapi bahasa] tertumpu pada melakukan perkara-perkara itu dengan elegan kehilangan keunggulan dalam prestasi dan kehilangan sedikit secara umum. Tetapi tentu saja, kita mesti melihat apa yang berlaku.

: Beberapa bahasa skrip baru ini ditujukan untuk penggunaan mudah oleh pemaju. Adakah anda mengatakan C ++ memerlukan perhatian lebih daripada itu?

Stroustrup: Oh, pasti. C ++ direka untuk aplikasi yang cukup tegar, dan selalu digunakan bersama dengan beberapa bahasa skrip atau yang lain. Semasa bermula, saya menggunakan C ++ untuk apa sahaja yang memerlukan bahasa pengaturcaraan dan prestasi sebenar. Kemudian saya menggunakan shell Unix sebagai bahasa skrip saya. Begitulah [ia dilakukan], dan begitulah juga cara yang dilakukan dalam kebanyakan kes hari ini. [C ++ adalah untuk] prestasi tinggi, kebolehpercayaan tinggi, jejak kecil, penggunaan tenaga rendah, semua perkara baik ini. Saya tidak mengatakan penggemar, saya tidak mengatakan aplikasi pantas. Itu bukan domain kami.

: Apple memulakan bahasa Swift pada 2 Jun. Adakah anda fikir kenyataan bahawa ia mempunyai sokongan Apple, ini bermaksud bahasa yang penting yang perlu diperhatikan oleh pemaju?

Stroustrup: Saya rasa begitu. Mereka memperhatikan Objective-C, dan sekarang Swift beralih ke domain yang tepat itu lagi.