4 kegunaan berguna untuk Visual Studio Code - selain dari pengekodan

Sebilangan besar orang betul menganggap Visual Studio Code sebagai penyunting kod dan IDE, persekitaran untuk memprogramkan projek atau mengerjakan fail teks. Tetapi fleksibiliti VS Code di bawah tudung membolehkan add-ons untuk editor melakukan lebih banyak daripada menambahkan sokongan untuk bahasa pengaturcaraan atau format fail. Kod VS dapat menyokong semua jenis tugas berguna selain pengekodan.

Berikut adalah empat cara Kod Visual Studio dapat membantu melancarkan perjalanan kerja anda di atas dan seterusnya sebagai editor yang anda tuliskan kodnya. 

Semak imbas pangkalan data

Banyak projek pembangunan aplikasi melibatkan pangkalan data dari beberapa jenis. Satu biasanya menguruskan pangkalan data seperti itu dengan aplikasi desktop atau portal web, tetapi banyak tambahan untuk Visual Studio Code membolehkan anda membuat pertanyaan pangkalan data secara langsung dari dalam aplikasi. Contohnya, pangkalan data vscode menyediakan sambungan dan pertanyaan cepat ke MySQL dan PostgreSQL, sementara vscode-sqlite membolehkan anda bekerja dengan SQLite yang selalu serba boleh. Pengguna MongoDB mempunyai peluasan untuk memanggil mereka sendiri juga. Perhatikan bahawa peluasan ini adalah yang terbaik untuk menyemak imbas dan melaksanakan pertanyaan, bukan untuk menguruskan perincian pangkalan data seperti memanipulasi struktur jadual (kecuali jika anda selesa melakukan perkara tersebut melalui pertanyaan).

Membangunkan dan menguji API

API membolehkan komponen perisian bekerjasama tidak kira di mana ia tinggal atau di mana ia dibina. Sejumlah add-on untuk Visual Studio Code membolehkan anda menguji API tepat di editor, atau bekerja dengan format definisi API. tropicRPC membolehkan anda menguji API gRPC secara automatik, dengan konfigurasi untuk ujian yang disimpan dalam projek Kod VS. openapi-lint memberikan pengesahan dan penyisihan untuk fail OpenAPI, OpenAPI menjadi format yang paling sering digunakan untuk menulis definisi API; openapi-lint juga menyediakan eksport ke format lain termasuk YAML dan JSON. Swagger Viewer menyediakan pratonton serta penyisihan dan IntelliSense untuk fail OpenAPI.

Pesan rakan anda

Bahkan sebelum COVID-19 muncul dan membentuk kembali cara kami bekerja secara radikal, alat kerjasama pasukan telah menjadikannya lebih mudah untuk melakukan sesuatu dalam masa nyata dari jauh. Pengguna Slack dan Discord dapat menggunakan Visual Studio Code untuk berinteraksi dengan perkhidmatan tersebut, dan Arjun Attam's Chat berfungsi dengan kedua-dua perkhidmatan tersebut dan bahkan membenarkan penyatuan dengan mereka terus ke tetingkap VS Code.

Jejaki produktiviti anda

Pengurusan masa lebih penting daripada sebelumnya, sekarang lebih banyak daripada kita bekerja sendiri. Sekiranya anda menggunakan sistem penjejakan metrik pengembangan Wakatime, ada tambahan Kod VS untuk menguruskan statistik Wakatime secara langsung dari dalam editor. Tambahan Code Time membolehkan anda mengesan dan mengurus produktiviti anda sendiri, melalui projek sumber terbuka. Dan bagi mereka yang hanya mahukan pemasa Pomodoro yang sederhana, ada tambahan untuk itu juga.