Berhati-hatilah dengan perisian Windows 10 ini

 Walaupun Microsoft menguji tahap beta yang agresif dan menambal Windows 10, banyak masalah yang masih belum diperbaiki - dan kebanyakannya melibatkan aplikasi pihak ketiga.

Inilah ikhtisar masalah penting yang berterusan dalam aplikasi pihak ketiga Windows 10. Sebilangan besar kemungkinan akan diperbaiki pada minggu-minggu mendatang, baik oleh pembuat aplikasi itu sendiri atau oleh Microsoft mencari dan memperbaiki punca-punca di Windows 10. Tetapi mereka harus diperhatikan ketika penggunaan Windows 10 terus berkembang.

Aplikasi yang tidak sedar DPI tinggi

Kesedaran DPI yang tinggi mungkin menjadi salah satu masalah yang paling berterusan di masa hadapan, kerana ia mempengaruhi banyak aplikasi lama dan pembaikan peringkat OS yang ada hanyalah sebahagiannya.

Aplikasi yang tidak dirancang untuk memanfaatkan API penskalaan DPI baru Windows akan kelihatan kabur ketika dijalankan pada paparan beresolusi tinggi. Banyak aplikasi yang dikemas kini secara berkala, seperti Firefox atau Chrome, sudah serasi. Tetapi aplikasi yang ditulis pada era Windows 7 cenderung mempunyai masalah ini.

Satu-satunya penyelesaian sebenar adalah dengan mengganti aplikasi tersebut dengan binaan yang lebih baru yang menghormati API penskalaan - dengan anggapan aplikasi tersebut masih dikembangkan. Sebagai alternatif, Microsoft dapat menghasilkan cara yang lebih baik untuk menskalakan aplikasi lama pada paparan DPI tinggi, tetapi setakat ini tidak ada tanda-tanda kejadian itu berlaku.

Microsoft Office 2003 dan lebih awal

Jangan ketawa - bagi kebanyakan orang yang menggunakan Office versi sebelumnya, seringkali tidak ada alasan yang kuat untuk menaik taraf. Perkataan rasmi Microsoft adalah bahawa Office 2007 dan ke atas disahkan serasi, sementara versi yang lebih lama "tidak diperakui serasi dengan Windows 10 tetapi mungkin berfungsi menggunakan mod keserasian."

Catatan: Kata "mungkin" tidak berlaku untuk Office saja, tetapi untuk add-on pihak ketiga dalam pemasangan Office, beberapa di antaranya mungkin lebih tua dari Office 2003.

Produk Adobe Creative Cloud dan Creative Suite

Sekiranya anda menggunakan versi Adobe Cloud Creative atau Creative Suite yang lebih baru, produk itu mungkin sepenuhnya serasi dengan Windows 10. Tetapi seperti Microsoft Office, tidak semua orang mempunyai - atau menginginkan - versi terbaru. Akibatnya, banyak produk Adobe Creative Suite dalam generasi CS3 mempunyai masalah keserasian.

Penyebab utama banyak masalah dengan aplikasi Adobe adalah pemacu kad video. Banyak aplikasi Creative Suite menggunakan percepatan GPU, dan beberapa aplikasi yang sangat bergantung pada fitur tersebut (seperti Adobe Lightroom) akan mengalami masalah setelah menaik taraf ke Windows 10. Mengemas kini pemacu video setelah peningkatan Windows 10 nampaknya dapat menyelesaikan masalah.

Perkara lain yang perlu diingat: Banyak pemalam produk Adobe juga mungkin menggunakan pecutan GPU dan mungkin tidak sesuai sepenuhnya dengan Windows 10.

Pemasang yang membuang 'Ralat 1935'

Beberapa laporan telah muncul mengenai orang yang mengalami Kesalahan 1935 ketika memasang aplikasi - sebahagian dari mereka Microsoft, beberapa pihak ketiga - yang nampaknya bergantung pada perpustakaan yang dapat diedarkan dari satu jenis atau yang lain. MATLAB, persekitaran pengaturcaraan untuk matematik dan statistik, adalah salah satu program yang nampaknya menghadapi masalah ini.

Sebilangan masalah ini dapat diselesaikan dengan melancarkan pemasang untuk aplikasi yang menyinggung dalam mod keserasian, tetapi itu tidak menjamin apa-apa. Nampaknya penyelesaian yang lebih kekal perlu diberikan oleh Microsoft.

Perlindungan antivirus dan titik akhir

Sebilangan besar produk antivirus semasa mempunyai peningkatan yang tersedia untuk Windows 10. Tetapi tidak semua generasi penyelesaian percuma yang digunakan sekarang akan berfungsi dengan OS baru. Versi terkini Bitdefender Antivirus Free Edition, misalnya, secara jelas tidak sesuai dengan Windows 10. (Ia akan dipasang, tetapi sistemnya hampir tidak dapat digunakan sesudahnya.)

Secara umum, jangan menganggap produk antivirus Windows 7 atau Windows 8 akan serasi secara automatik dengan Windows 10. Pendekatan terbaik adalah menyahpasang produk antivirus sebelum melakukan peningkatan OS di tempat, kemudian pasang semula hanya versi yang disahkan sesuai dengan Windows 10. 

Sebarang aplikasi 16-bit yang dijalankan pada Windows 10 64-bit

Isu ini merupakan penahan dari Windows 7 dan 8, dan tidak ada kemungkinan penyelesaian akan datang dalam bentuk kemas kini. Subsistem kesesuaian aplikasi 16-bit telah dikeluarkan dalam semua edisi 64-bit Windows. Sesiapa sahaja yang menjalankan aplikasi Windows 16-bit lama - seperti aplikasi khusus yang dibuat untuk kegunaan dalaman - sama ada perlu menaik taraf aplikasi tersebut atau menggunakan Windows 10 versi 32-bit untuk menjalankannya.

Penyelesaian lain yang mungkin: Pasang Windows 64-bit tetapi jalankan 32-bit dalam VM untuk menjalankan aplikasi 16-bit dan tidak ada yang lain. Bagi mereka yang hanya perlu melakukan ini sementara, pertimbangkan untuk menggunakan VM yang dibuat oleh Microsoft untuk menjalankan versi IE yang lebih lama dan semakan OS mereka. Masa ini terhad untuk 90 hari, tetapi dapat dipasang kembali dan digunakan kembali jika diperlukan.