Quark mengetuk JavaScript untuk membina aplikasi desktop 'asli'

Alat sumber terbuka baru yang dijuluki Quark menjanjikan penciptaan aplikasi desktop dengan kemampuan asli dengan pantas sambil memanfaatkan teknologi pengembangan web. Dibangun di atas kerangka Elektron GitHub untuk aplikasi desktop lintas platform, Quark adalah alat tujuan umum yang memanfaatkan JavaScript, CSS, dan HTML.

Saat ini dalam tahap pelepasan beta, dengan pengeluaran mungkin dilakukan bulan depan, Quark menggunakan runtime JavaScript Electron untuk menghasilkan fungsi seperti asli. Projek ini juga merangkumi persekitaran pengembangan Quark, IDE yang memancarkan satu fail output yang disebut lakaran yang menyediakan kemampuan aplikasi Elektron lengkap.

Terima kasih kepada masa operasi JavaScript yang dikongsi, sketsa Quark hanya menggunakan beberapa kilobyte dan bukannya ratusan megabait untuk aplikasi Electron biasa. Ini kerana waktu proses menyumbang kira-kira 99 peratus berat aplikasi Electron. Hasilnya, pengguna berpotensi memiliki ratusan lakaran di mesin mereka sambil menghabiskan sumber daya yang setara dengan satu aplikasi. 

Pencipta Quark Nishkal Kashyap memanggil Quark sebagai buku lakaran untuk aplikasi desktop asli dan bukan pembangun aplikasi desktop. Ciri-ciri lain dari Quark termasuk:

  • Akses ke API proses penghantar Node.js dan Elektron.
  • Sketsa serasi dengan Mac, Windows, dan Linux, dengan aplikasi yang dapat ditulis sekali dan dijalankan di mana sahaja.
  • Sokongan luar kotak ditawarkan untuk TypeScript, JavaScript, React.js, dan Vue.js.
  • IDE menawarkan susun atur yang dimaksudkan untuk memaksimumkan ruang untuk editor sambil meninggalkan ruang yang cukup untuk melihat dan mengakses konteks penuh projek atau folder.
  • Editor kod Monaco menyediakan IntelliSense, pengesahan, dan sokongan untuk teknologi pengembangan web. Ini adalah editor yang sama yang digunakan dalam Kod Visual Studio Microsoft.
  • Penggunaan sistem fail maya bermaksud semua kod dan fail yang dibuat dalam IDE mudah dikongsi di antara projek.
  • Pengikat modul paket web digunakan untuk membina projek. Penyusun JavaScript Babel juga disokong.

Di mana memuat turun Quark

Anda boleh memuat turun Quark dari quarkjs.io.