VKernel menjadikan Capacity Modeler sebagai alternatif percuma untuk VMware CapacityIQ

VKernel siap untuk mengumumkan bahawa mereka membuat perisian Capacity Modeler mereka untuk VMware sepenuhnya percuma sehingga 31 Disember 2009.

Jadi apa maksudnya untuk anda? Sesiapa yang memuat turun VKernel Capacity Modeler antara sekarang dan akhir tahun akan menerima lesen berkekalan percuma untuk jumlah soket CPU tanpa had. Syarikat itu mengatakan tidak akan mengenakan biaya tambahan, memastikan alat ini benar-benar percuma untuk pengguna. Dan dengan berbuat demikian, VKernal menggunakan VMware dalam kumpulan David-and-Goliath tepat di tengah-tengah bulatan kuasa dua.

[VMware mengeluarkan CapacityIQ 1.0 untuk VMware ESX 3.x untuk membuang sampah dan persekitaran bersaiz betul | Lanamark melihat di luar analisis virtualisasi pelayan dan perancangan kapasiti dengan memperluas perisiannya untuk menjangkau desktop | Ikuti berita virtualisasi terkini dengan buletin virtualisasi. ]

"Kami akan pergi ke VMware yang satu ini," kata Kevin Conklin, VP pengurusan produk dan pemasaran di VKernel. "VMware memilih untuk memasuki ruang ini untuk bersaing dengan kami dan yang lain seperti Veeam, Vizioncore, Hyper9, dll. Mereka mungkin memilih untuk bermitra dengan kami dan membina ekosistem pengurusan yang bagus, tetapi sebaliknya mereka ingin melakukannya sendiri dan mengenakan premium. "

Conklin mengatakan bahawa setelah melihat perisian baru VMware, kedudukan mereka di VMware CapacityIQ adalah bahawa ia adalah "alat perancangan dan pemodelan kapasiti yang belum sempurna" yang bermula pada $ 1,200 per pemproses. Dia menambahkan, "sementara VMware mengklaim itu adalah alat pengoptimuman, ukuran kanan, dan pemborosan, kami tidak dapat mengetahui bagaimana admin IT dapat menggunakan CapacityIQ dengan mudah untuk melakukan tugas-tugas tersebut."

Sebaliknya, syarikat itu mengatakan perisian VKernel Capacity Modeler percuma menyediakan pelanggan VMware kemampuan untuk merancang, mensimulasikan, dan mengesahkan beratus-ratus senario dunia nyata "bagaimana jika" penyebaran VM dan senario sumber dalam kotak pasir interaktif sebelum ditayangkan dalam persekitaran pengeluaran. Mereka ingin mendapatkan produk tersebut ke tangan orang untuk menunjukkan kepada mereka apa yang dapat dilakukan oleh VKernel.

Alex Bakman, pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif VKernel menjelaskan, "Kami telah mengembangkan penyelesaian pengurusan dan pengoptimuman VMware selama bertahun-tahun dan memahami bahawa pengguna memerlukan penyelesaian yang lebih serius seperti Capacity Analyzer dan Optimization Pack kami."

Conklin berkata, "Kami tahu bahawa VMware menjatuhkan harga CapacityIQ dalam semua tawaran yang kompetitif dengan kami sekarang agar sesuai dengan harga kami. Kami menjangkakan reaksi negatif yang besar dari VMware dan itu bagus. Sekiranya mereka memutuskan untuk melarang kami di VMworld kerana mengecewakan keranjang epal, kita akan melihatnya sebagai kemenangan, "tambahnya.

Ingatlah, semasa VMworld 2009, Microsoft dan Citrix berada pada akhir klausa pesaing yang terdapat dalam kontrak penajaan VMworld. Walaupun kedua-dua syarikat diizinkan untuk memiliki kehadiran dan stan di pameran itu, mereka terbatas pada ruang 10-dengan-10-kaki dan tidak dapat mempamerkan perisian yang bersaing di dalam gerai masing-masing. Mungkin VKernel menjangkakan sekatan yang sama untuk dirinya sendiri dan teknologinya di VMworld 2010. Atau mungkin inilah cabaran yang akan menimbulkan jenis tindak balas ini.

Selain menawarkan perisian pemodelnya kepada pelanggan VMware secara percuma, VKernel mempunyai rancangan serangan yang lain. Sejak syarikat pertama kali dimulakan, ia merupakan syarikat perisian pengurusan virtualisasi VMware sahaja. Namun, sekarang, VKernel siap memperluas penawaran sokongannya ke platform hypervisor pesaing seperti Microsoft Hyper-V dan Citrix Xen.

"Sokongan Hyper-V dan Xen telah ada di peta jalan untuk sementara waktu, jadi itu bukan reaksi terhadap CapacityIQ dengan cara apa pun," kata Conklin.

Tetapi dari luar melihat, nampaknya masuknya VMware ke pasar ini mungkin telah membantu menyalakan api di bawah VKernel. Syarikat itu menyatakan rancangan untuk mengeluarkan pelepasan beta Capacity Analyzer dengan sokongan Hyper-V pada awal Disember.

Perasaan sakit seperti ini mungkin betul-betul diperlukan oleh Citrix dan Microsoft sekarang. Kita harus melihat dan melihat apakah mereka dan penyedia platform virtualisasi lain dapat memanfaatkan dan menjalin hubungan dengan ekosistem rakan perisian mereka sendiri.

Anda boleh memuat turun perisian Kapasiti Modeler VKernel percuma.

Kisah ini, "VKernel menjadikan Capacity Modeler sebagai alternatif percuma daripada VMware CapacityIQ," pada awalnya diterbitkan di .com. Ikuti perkembangan terkini dalam virtualisasi di .com.