Web Terbuka Dice memunculkan berkas mengenai pro IT dari data rangkaian sosial

Sama ada anda seorang pencari kerja aktif atau tidak, pengurus pengambilan pekerja kini boleh mengakses berkas yang menggambarkan pengalaman profesional, sejarah kerja, kemahiran, minat, dan minat anda, yang dibina daripada data yang diambil dari puluhan laman rangkaian sosial. Maklumat itu dikumpulkan oleh laman web pekerjaan IT perkhidmatan Web Terbuka baru Dice untuk perekrut, yang menjelajahi sekitar 50 rangkaian sosial dan profesional - termasuk Facebook, Twitter, Google+, Blogger, Quora, GitHub, dan Stack Overflow - dan "berbilion halaman Web "untuk menghasilkan" super "profil calon pekerjaan.

Seperti Carian Grafik Facebook yang baru dilancarkan, Dice's Open Web harus menjadi peringatan bahawa apa sahaja yang anda hantar dalam talian - tiruan terhadap produk vendor tertentu, amukan mengenai rakan sekerja atau bos, lelucon luar biasa di dinding Facebook rakan - dapat muncul di layar perekrut pekerjaan atau wakil HR syarikat anda sendiri.

Bukan rahsia lagi bahawa perekrut pekerjaan secara agresif melakukan pemeriksaan latar belakang calon menggunakan Google dan alat lain. Namun, itu boleh menjadi usaha yang memakan masa. "Open Web mempermudah dengan menggabungkan semua jenis maklumat awam mengenai calon teknologi di satu tempat," kata Scot Melland, CEO Dice. "Dalam beberapa saat, majikan mendapat profil unik, yang memungkinkan pemahaman mengenai kelayakan calon dan bagaimana mendekati profesional teknologi pada tahap yang lebih peribadi dan langsung."

Fakta bahawa Open Web tidak hanya mengumpulkan maklumat mengenai pengalaman profesional calon tetapi juga mengenai "minat dan minat" mereka menjadikannya "alat serbaguna untuk menilai kesesuaian budaya," per perekrut pekerjaan, Jeff Winter, yang disorot dalam Dice-disediakan kajian kes mengenai bagaimana dia menggunakan Open Web untuk mencari calon ketua arkitek / pembukaan pekerjaan data besar.

Tetapi semua itu menjadikan alat ini agak menyeramkan dan berpotensi membimbangkan semua orang yang sedang diburu pekerjaan. Sukar untuk mengetahui sama ada folder autogenerated yang dibina dari profil dan catatan rangkaian sosial anda akan menggambarkan anda dalam keadaan positif atau menyanjung.

Dice secara halus mengakui bahawa perkhidmatan tersebut dapat membuat calon pekerjaan merasa tidak selesa. "[Calon] tidak mempunyai profil LinkedIn, tetapi dia aktif di beberapa laman web yang digabungkan oleh Open Web," kata Winter. "Dia terkejut kerana saya dapat menjumpainya dan mungkin sedikit marah."

Nasib baik, calon tersebut tidak begitu terkejut atau marah sehingga menolak peluang untuk wawancara untuk jawatan tersebut.

Web Terbuka disertakan dengan Pakej Pengambilan Dadu tanpa caj tambahan semasa ujian beta. Dalam masa terdekat, kami akan mempunyai produk yang menghadap ke profesional di mana profesional teknologi individu akan dapat melihat profil Web Terbuka mereka dan memahami bagaimana pengurus pengambilan pekerja melihat jejak digital mereka, "kata seorang wakil Dice kepada.

Kisah ini, "Dice's Open Web memunculkan berkas mengenai pro IT dari data rangkaian sosial," awalnya diterbitkan di .com. Dapatkan perkataan pertama mengenai apa yang dimaksudkan dengan berita teknologi penting dengan blog Tech Watch. Untuk perkembangan terkini dalam berita teknologi perniagaan, ikuti .com di Twitter.