Apa yang istimewa dari AngularJS Google

Google Misko Hevery adalah pengarang bersama pengasas AngularJS, kerangka kerja UI JavaScript yang popular yang telah berkembang pesat akhir-akhir ini. Editor di Large Paul Krill bercakap dengan Hevery mengenai apa yang membuat AngularJS berdetik.

Asal-usul Angular

: Apa yang istimewa dari AngularJS? Mengapa terdapat begitu banyak minat di dalamnya?

Hevery: Terdapat banyak kerangka Web di luar sana. Apa yang unik mengenai Angular adalah beberapa perkara. Pertama sekali, kita mempunyai suntikan kebergantungan, yang sangat unik. Tidak ada orang lain yang mempunyai itu. Tetapi saya berpendapat bahawa perkara yang sangat penting bagi orang ramai ialah kita mempunyai idea arahan ini. Daripada menulis segala-galanya di dalam JavaScript dan kemudian mempunyai sekumpulan templat untuk menghasilkan UI, anda menulis banyak dalam HTML dan HTML mendorong pemasangan aplikasi. Ini adalah perkara sebaliknya. Ia sangat unik. Tidak ada orang lain yang mempunyai pendekatan khusus ini.

Pergi lebih jauh ke sudut

  • Mulakan dengan Angular: Tutorial
  • Apa yang baru di Angular: Versi 6 ada di sini
  • Peta jalan sudut: Apa yang seterusnya untuk kerangka web Google

: Bilakah pertama kali anda menerbitkan AngularJS?

Hevery: Saya bermula pada tahun 2009. Pada masa itu baru saya mulakan dengan rakan saya. Kami ingin melihat apakah kami dapat mempermudah pereka web - tidak semestinya pembangun web, tetapi pereka web - untuk menaburkan sedikit HTML tambahan ke dalam kod mereka sehingga mereka dapat mengubah bentuk statik menjadi sesuatu yang sebenarnya dapat mereka kirimkan dalam e-mel. Ideanya ialah anda boleh, misalnya, memiliki kedai ibu-dan-pop yang menjual pizza atau sesuatu, mungkin anda boleh memiliki sistem pesanan mudah hanya dengan menambahkan sekumpulan tag ini dan mereka dapat menghantar e-mel ke pelayan .

Sudut ditentukan

: Apa maksud "Angular"? Dari mana anda mendapat nama Angular?

Hevery: Itu soalan yang bagus. Sebenarnya, itu dibuat oleh rakan saya yang saya mula bekerja. Namanya Adam Abrons, dan pada dasarnya dia berpendapat bahawa HTML mempunyai kurungan sudut, jadi tanda kurung sudut, Sudut.

Apa itu Sudut? Aplikasi yang dipertingkatkan HTML

: Saya melihat AngularJS digambarkan sebagai kerangka untuk membina laman web tunggal, tetapi laman web itu lebih dinamik daripada statik. Adakah itu sebenarnya?

Hevery: Ya. Itu adalah permulaan. Apa yang berlaku selepas itu adalah bahawa saya bekerja di Google dan saya sedang mengerjakan projek, dan saya berkata, “Anda tahu apa? Idea gila ini seperti yang saya lakukan di masa lapang sebagai sumber terbuka, saya yakin ini benar-benar berguna untuk membina aplikasi web besar, bukan hanya untuk masa kecil, ibu-dan-pop benda. " Google mula memberi perhatian dan perlahan-lahan menjadi tugas sepenuh masa saya untuk mengerjakan rangka kerja ini.

: Jadi Sudut adalah aplikasi web yang disempurnakan HTML? Bagaimana ia ditingkatkan untuk aplikasi web?

Hevery: Kami menggunakan HTML, yang sangat bagus dalam dokumen statik, dan melalui konsep arahan ini, kami menambahkan markup baru ke HTML yang mengubah kandungan statik menjadi kandungan dinamis. Oleh itu kami mengatakan bahawa ia adalah penambah HTML. Atau, saya ingin mengatakan bahawa semestinya penyemak imbas web telah dirancang untuk aplikasi web.

: Mana mungkin AngularJS tidak sesuai?

Hevery: Itu soalan yang bagus. Banyak orang mengejutkan saya kerana saya selalu menganggap permainan membina tidak sesuai. Angular dimaksudkan untuk web berasaskan bentuk. Anda mengisi borang, anda melihat beberapa laporan portfolio saham anda atau semacamnya. Dan permainan adalah sesuatu yang sangat berbeza. Tetapi orang mengejutkan saya kerana mereka juga terus membina permainan dengan Angular. Sungguh, titik manis adalah pengembangan berdasarkan pelaporan bentuk, yang merupakan 80 peratus web.

Tempat menggunakan Angular

: Apakah beberapa aplikasi yang lebih terkenal yang telah dibina dengan AngularJS?

Hevery: Sifat Angular cenderung digunakan untuk aplikasi dalaman kerana kebanyakannya didorong oleh bentuk. Tetapi secara luaran di Google kami mempunyai beberapa aplikasi yang kami banggakan. Terdapat DoubleClick, untuk pengiklan. Kami juga memiliki YouTube Leanback, yang sebenarnya juga tersedia di PlayStation. Anda boleh menonton YouTube di TV anda. Beberapa bahagian konsol Google App Engine pentadbiran juga ditulis di atas sudut.

: Bagaimana Google memanfaatkan AngularJS?

Hevery: Kami menggunakannya secara dalaman untuk banyak aplikasi kami. Satu faedahnya ialah kerana anda dapat menjadi lebih produktif dengan Angular, orang dapat membina lebih banyak alat, dan melalui alat anda dapat menjadi syarikat yang lebih efisien.