Adakah Ubuntu Gnome 15.10 adalah distro Linux desktop yang sempurna?

Adakah Ubuntu Gnome 15.10 adalah distro Linux desktop yang sempurna?

Ubuntu pastinya merupakan salah satu distro Linux desktop yang paling popular, tetapi apa yang berlaku apabila anda menggabungkan Ubuntu dengan Gnome? Seorang penulis di TechRepublic percaya bahawa gabungan kedua-duanya mungkin merupakan pengedaran Linux desktop yang sempurna.

Jack Wallen melaporkan untuk TechRepublic:

Sebanyak mana yang menyakitkan untuk anda dengar (dan saya menulis), Ubuntu Gnome adalah apa yang seharusnya Ubuntu. Semudah itu. Gnome sejauh ini mengatasi Unity dalam penambahbaikannya seolah-olah mereka sudah lama bermain di permainan ini. Kenapa? Kerana mereka mempunyai ... dan sekarang menunjukkan. Kilauan Unity yang berkilauan telah hilang dan apa yang tersisa menjadi kusam berbanding dengan apa yang ditawarkan oleh Gnome.

Gnome mungkin tidak mempunyai trik licin seperti HUD di lengan bajunya dan mungkin tidak berfungsi menuju ke arah penumpuan (sesuatu yang mungkin tidak akan pernah dicapai oleh Canonical - memandangkan keadaan Telefon Ubuntu), tetapi Gnome telah menjadi apa yang sebenarnya diperlukan oleh Linux desktop. Ia licin, digilap, boleh dipercayai, stabil, moden, dan melakukan semua yang anda mahukan.

Saya sedar bahawa ini tidak akan pernah berlaku (kerana Canonical terlalu banyak melabur dalam Unity), tetapi Ubuntu Gnome terlalu bagus untuk Canonical untuk tidak menyokong. Tidak dapat difahami, Canonical tidak dapat menghapuskan Unity for Gnome. Namun, mungkin mereka meletakkan Ubuntu Gnome di samping Unity sebagai sebaran yang disokong secara rasmi, tepat di sebelah vanilla Ubuntu ... di sana di laman Ubuntu.

Jangan salah faham, saya masih suka dan sangat menghargai Ubuntu dan Ubuntu Unity. Tetapi apabila anda merasakan Gnome (kerana ia berjalan di atas Ubuntu 15.10), anda dengan cepat menyedari anda bekerja dengan sesuatu yang istimewa ... sesuatu yang melebihi apa yang pernah dimiliki desktop Linux.

Lebih banyak lagi di TechRepublic

Ars Technica mengulas Fedora 23

Fedora 23 dilancarkan bulan lalu, dan sudah mempunyai bahagian peminatnya di kalangan pengguna Linux. Ars Technica telah melancarkan ulasan Fedora 23 yang menyatakan bahawa ia adalah pelepasan yang sangat kuat.

Scott Gilbertson melaporkan untuk Ars Technica:

Fedora 23 adalah pelepasan yang kuat sehingga menyoroti apa yang terasa seperti tumit Achedes Fedora — tidak ada pelepasan Sokongan Jangka Panjang.

Sekiranya anda mahukan pelepasan LTS di dunia Red Hat, RHEL adalah anda (atau CentOS dan derivatif lain). Fedora adalah bahagian pendarahan, dan oleh itu Fedora 23, seperti biasa, akan disokong selama 12 bulan. Selepas masa itu, anda perlu menaik taraf.

Berita baiknya ialah alat peningkatan baru DNF dengan kemas kini transaksional dan pengunduran akan mengurangkan pelepasan LTS yang hilang sedikit. Bagaimanapun, jika pengemaskinian itu mudah, dan anda boleh mengembalikannya jika ada yang tidak betul, maka risiko untuk dikemas kini adalah lebih sedikit. Namun, bagaimana jika anda perlu memutar balik kerana ada yang tidak kena? Bagaimana jika sesuatu itu bukan sesuatu yang dapat anda perbaiki dengan cepat?

Kekurangan pelepasan LTS tidak akan menghentikan pengguna desktop, tetapi Fedora berasa seperti taruhan yang lebih berisiko pada pelayan. Pada akhirnya, itulah mungkin Red Hat menyukai sesuatu. Sekiranya anda mahukan stabil, RHEL ada di sana. Sekiranya anda mahukan yang terbaru dan terhebat, Fedora 23 memberikan.

Lebih banyak lagi di Ars Technica

Aplikasi penstriman filem dan rancangan TV Popcorn Time kembali

Popcorn Time adalah aplikasi streaming filem dan rancangan TV yang pastinya menimbulkan banyak kontroversi, dan sedikit kemarahan dalam industri hiburan. Aplikasi ini mempunyai masa yang sukar akhir-akhir ini dari segi pembangunan tetapi sekarang nampaknya kembali ke landasan.

Silviu Stahie melaporkan untuk Softpedia:

Aplikasi Popcorn Time yang terkenal yang membolehkan orang menayangkan filem dan rancangan TV secara langsung dari torrents kembali setelah pembangunan ditangguhkan selama beberapa minggu.

Popcorn Time telah berjalan dengan baik, tetapi MPAA (Motion Picture Association of America) dan pasukan lain berjaya melambatkannya. Pertama sekali, beberapa pembangun terkenal telah dikenal pasti di Reddit, dan mereka harus menghentikan apa-apa pekerjaan pada pelanggan Popcorn Time. Sejumlah pelayan juga diturunkan, dan Popcorn Time berjaya.

Pelanggan duduk di kawasan undang-undang yang agak kelabu, yang merupakan sesuatu yang orang bergantung. Di beberapa negara, penggunaan Popcorn Time tidak menyalahi undang-undang, di negara lain tidak jelas, dan di tempat seperti Amerika Syarikat, dilarang.

Dari pandangannya, masyarakat kini bersedia untuk mengambil peranan pembangunan, dan identiti pemaju akan dirahsiakan. Mereka juga mengusahakan cara desentralisasi untuk mengekalkan aplikasi. Domain tersebut juga diubah menjadi popcorntime.ml, yang sekarang mengatakan bahawa itu adalah edisi komuniti.

Lebih banyak lagi di Softpedia

Adakah anda terlepas bulat? Periksa laman utama Eye On Open untuk mengetahui berita terkini mengenai sumber terbuka dan Linux.